Třicet metrů tunelu za den, tolik teď zvládne razicí štít Viktorie

  8:43aktualizováno  12:07
Třetinu železničního tunelu mezi Kyšicemi a Plzní má razicí štít Viktorie za sebou. V současných pevných horninách v podzemí vyrazí za den i třicet metrů nového tunelu. V současné době už stavbaři odtěžují zeminu pod vrchem Chlum v místě budoucího tunelového portálu.

Výstavba tunelu železničního koridoru skrz kopec Chlum u Plzně. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Razicí štít by z něj měl vyjet na světlo koncem letošního roku.

„Ve čtvrtek ráno jsme překonali hranici 1400 vyražených metrů. Teď to jde pěkně, pohybujeme se právě v takovém geologickém prostředí, jaké jsme předpokládali, že tu bude. Ale nesmíme to zakřiknout,“ potvrdil František Polák z firmy Metrostav. 

Za poslední dva měsíce štít vyrazil téměř kilometr tunelu. Prvních 300 metrů u Kyšic trápily tuneláře mazlavé horniny a podzemní vody (více o tom čtěte zde). 

Pro každý směr štít vyrazí jednu tunelovou rouru. Jako první razí Viktorie jižní tubus, kterým budou vlaky jezdit z Plzně na Prahu, v příštím roce začne ražba severní tunelové roury.

Jen pro představu: vyhloubených 1400 metrů tunelu znamená, že razicí štít momentálně ukusuje horninu někde v podzemí za silnicí spojující Červený Hrádek s Dýšinou, a dál postupuje směrem mezi plzeňské části Újezd a Bukovec. Kudy tam tunel povede, je možné poznat už dnes. V poli mezi oběma lokalitami už stavbaři připravují odvětrání budoucí podzemní dráhy.

Vytěženou horninu na překladiště v Kyšicích vynášejí v současné době přes 1,5 kilometru dlouhé dopravníky. „Co vytěží, auta odvážejí po trase budoucí trati a pak po cestě mimo zastavěnou oblast do bývalého lomu. Byl jsem upozorněn občany, že se tam na cestě někdy práší. Informoval jsem o tom lidi z Metrostavu. Říkali, že pokud to tak je, přijmou nějaká opatření,“ uvedl starosta Kyšic Hynek Sladký.

Kromě tunelu stavbaři budují i novou trasu železniční trati mezi Ejpovicemi a vjezdem do tunelu. Její součástí je i přeložka cesty a mezinárodní cyklostezky. „Místo je stále průjezdné,“ přidal starosta důležitou informaci pro cyklisty.

Buduje se i portál

S tím, jak se štít přibližuje k Plzni, nabírají na intenzitě práce na budoucím plzeňském portálu. Ten se pomalu začíná vylupovat v poli pod Chlumem.

Stejně jako před časem u Kyšic, i tady stavbaři postupují z povrchu. Z tunelu budou vlaky vyjíždět asi deset metrů pod úrovní současného pole. Stavbaři postupně nalévají beton do vrtů, jež vytvoří budoucí boční stěny a portál. Z prostoru mezi nimi postupně bagrují a odvážejí zeminu. V současné době je i z veřejně přístupných cest poznat, kudy povede nová trať a kde se napojí na současné kolejiště.

Současná trať mezi Chlumem a hlavním vlakovým nádražím podstupuje také výraznou omlazovací kúru. A to včetně tří železničních mostů - dvou nad silnicemi, třetí je nad řekou Úslavou. 

První vlak by měl tunelem projet za dva roky. Nový koridor mezi Plzní a Rokycany bude stát čtyři miliardy korun, samotný tunel spolkne polovinu sumy.  

Autor:
  • Nejčtenější

Limberskému jsem půjčoval na hazard, tvrdí obžalovaný z oklamání fotbalistů

Dvě ikony plzeňského fotbalu, David Limberský a Vladimír Darida, se staly obětí milionových podvodů. Podle obžaloby...

Nejsem gambler. I kdybych hrál, nepůjčoval bych si, hájí se Limberský

Před plzeňským krajským soudem vypovídal fotbalista David Limberský, kterého podle spisu obchodník s luxusními vozy...

Načerno zvětšuje salaš na Šumavě. Chráním ovce před vlky, tvrdí podnikatel

Podnikatel přestavuje hospodářství u Borových Lad na Prachaticku v rozporu s územním plánem. Prý nemá jinou možnost,...

Kometa si poradila s Plzní, Gulašova rekordní střelecká série skončila

Deset zápasů se vstřeleným gólem. Na této hodnotě se zastavila rekordní série útočníka Milana Gulaše. Hokejisté Komety...

Do Úhlavy se dostala nebezpečná látka, Plzeň zásobuje náhradní zdroj

Do řeky Úhlavy, která zásobuje Plzeň pitnou vodou, se dostala vysoce toxická chemická látka. Prostředek na impregnaci...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Radbuza může být náhradní zdroj vody pro Plzeň, město na to však nemá

Nedávný únik nebezpečných látek do řeky Úhlavy zdůraznil potřebu náhradního zdroje pitné vody pro Plzeň. Už před 13...

Nárazy do stromu. Na Plzeňsku zemřel řidič, na Tachovsku dva zranění

U dvou vážných nehod, kdy auto narazilo do stromu, zasahovali v neděli záchranáři v kraji. Vrtulník vzlétl v noci k...

Cestu přes centrum Plzně nově urychlí sdílené koloběžky

Kromě kol mohou lidé pro cestování po Plzni nově využívat sdílených koloběžek. K dispozici je zatím pět stanovišť v...

Radikální řešení zachránilo vzácné varhany, vrátil se jim původní zvuk

Jedinečným varhanám v Korandově sboru v Plzni osud během jejich téměř devadesátileté historie příliš nepřál. Nikdo je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz