Většina lidí v neděli odpoledne procházela okruh směrem z Košutky do Křimic, tedy ve směru z kopce. Na neobvyklou procházku vyrážely rodiny s dětskými kočárky, na kolech, koloběžkách, pár odvážlivců si užilo hladký asfalt na inline bruslích. V noci na pondělí odstraní silničáři a stavbaři všechny zábrany a silnice bude sloužit už jen autům.
„Západní okruh, respektive jeho II. etapa dlouhá 3,5 km, byla co do rozsahu a počtu stavebních objektů pro nás největší a nejnáročnější dopravní stavbou jak z hlediska finančního, tak stavebně technického. Tato část si vyžádala celkem 2,2 miliardy korun. Význam okruhu je pro plzeňskou aglomeraci zcela zásadní. Propojí nejrozsáhlejší průmyslovou zónu s největšími sídlišti v Plzni, současně odlehčí dosud přetíženou dopravu v centru města a umožní rychlejší spojení od dálnice D5 směrem na Karlovy Vary,“ shrnul hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták. Kraj na stavbu získal evropskou dotaci ve výši 1,54 miliardy korun.
První část západního okruhu, tedy od velké okružní křižovatky na Borských polích ke sjezdu u Křimic, začala motoristům sloužit už na podzim 2014. Po nynějším zprovoznění celého západního okruhu už nebudou muset auta jedoucí přes Plzeň po trase sever–jih vůbec zajíždět do přetíženého centra.
Jedenáct tisíc aut denně
„Z dopravních modelů, které má město k dispozici, vyplývá, že nový úsek západního okruhu by mělo po zprovoznění využívat zhruba jedenáct tisíc aut denně. To je zhruba pětina současné zátěže Karlovarské a Klatovské třídy,“ uvedl náměstek pro dopravu plzeňského primátora Aleš Tolar.
Nejkritičtějším místem plzeňského západního obchvatu bude zřejmě jeho zaústění do velkého kruhového objezdu na Borských polích. Ten kapacitně nestačí, fronty se tam ve špičkách tvořily už teď. Po nasměrování dalších tisíců aut se fronty podle dopravních odborníků ještě prodlouží. Úprava velké kruhové křižovatky na Borských polích se teprve připravuje.
VIDEO: Kovový pavouk spojuje most západního okruhu Plzně v jeden celek |
V pondělí ráno vjede na západní okruh nová autobusová linka číslo 335. Je to krajem objednávaný spoj, který propojí Horní Břízu, Třemošnou, plzeňské části Bolevec, Košutka a Borská pole, končit bude u Univerzity. Od 27. února nasměruje na okruh dvě autobusové linky i město.
Sdružení firem Berger Bohemia a Metrostav budovalo 3,3 kilometru dlouhou poslední část západního okruhu 34 měsíců. Kromě samotného okruhu vznikly i dvě nové silnice – jedna propojuje okruh se sídlištěm Vinice a je z ní jednodušší napojení například do lochotínského areálu fakultní nemocnice, druhá silnice pak spojuje okruh s Radčicemi. Kromě silnic vznikly i dva mosty, jež slouží jako biokoridory pro zvěř, a také kilometry stezek a cyklostezek podél silnic.
Plzeňský primátor Roman Zarzycký doufá, že nová komunikace ulehčí dopravě v samém centru města. „Pro nás tím ale práce nekončí. Zlepšení dopravní situace je pro nás jednou z priorit a připravujeme další projekty,“ řekl Zarzycký.