Dostavba západního okruhu Plzně by měla začít v říjnu příštího roku.

Dostavba západního okruhu Plzně by měla začít v říjnu příštího roku. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Dostavba západního okruhu Plzně by měla začít příští rok v říjnu

  • 20
Dostavba západního okruhu Plzně má zelenou. Projekt získal stavební povolení a Plzeňský kraj spolu s městem chtějí práce odstartovat v říjnu příštího roku. Hotovo má být v roce 2022. Silnice propojí Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní Předměstí.

„Ještě nejsou vykoupené úplně všechny pozemky, ale zákon nám dnes umožňuje, že než na pozemku začneme stavět, můžeme získat stavební povolení,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.

Plzeňský kraj už podal žádost o dotaci z evropských fondů. „Výsledek budeme znát někdy v březnu, v dubnu. To nám ale nebrání v tom, abychom připravovali výběrové řízení na zhotovitele stavby,“ sdělil Čížek.

Dotace z evropského programu IROP by měla být 1,27 miliardy korun.

Západní okruh vyjde na 2,3 miliardy korun bez DPH. Je to největší investice kraje a města v posledních letech. Téměř 3,5kilometrový úsek naváže na první etapu z roku 2014.

Silnice propojí Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní Předměstí. „Pro město je to prioritní dopravní stavba,“ uvedl primátor Martin Baxa z ODS.

„Trasa okruhu spojí největší sídliště na severu města, v nichž žije na 50 tisíc obyvatel, s nejrozsáhlejší průmyslovou zónou města Borská pole. Svedení tranzitní dopravy po západním okruhu uleví dopravě v centru Plzně,“ uvedl primátor.

První etapa okruhu v délce téměř 2,6 kilometru v úseku Domažlická - Křimická byla dokončena v září 2014 a stála tři čtvrtě miliardy korun bez DPH. Celkově bude okruh po dokončení druhé etapy měřit 5,9 kilometru.

„Pro tuto stavbu jsme museli vykoupit celkem přes 158 tisíc metrů čtverečních pozemků v trvalém záboru, které byly v majetku jiných vlastníků, než je město. Celkem jde o pozemky více než 90 subjektů, přičemž částka vynaložená na výkupy a doplatky ze směn se pohybovala kolem 150 milionů,“ uvedl náměstek primátora Michal Vozobule.

Za metr čtvereční tedy město v průměru vlastníkům zaplatilo zhruba tisíc korun.

Podle náměstka primátora Pavla Šindeláře půjde o novostavbu dvouproudové komunikace propojující silnice první třídy I/26 Domažlická a I/20 Karlovarská.

„Stavba si vyžádá úpravy nebo výstavbu přibližně šesti kilometrů dalších přilehlých komunikací. Druhá etapa navazuje na první na dvouapůltém kilometru a spojuje úsek mezi Křimickou ulicí a Karlovarskou,“ upřesnil náměstek.

Na kilometru číslo 2,6 bude nová silnice křižovat současnou Křimickou ulici mostem, dále přejde Plzeňskou ulici estakádou, která končí na kilometru číslo 3,85.

„Na kilometrech číslo 4,3 a 5,2 budou mosty, které převádějí místní cesty přes hlavní trasu. Komunikaci pak zakončí okružní křižovatka. Souběžně s okruhem budou vybudovány nové cyklostezky a biokoridory,“ dodal Šindelář.

Řada odborníků v uplynulých měsících varovala, že se dostavba obchvatu prodraží zhruba o třetinu. Důvodem je hlavně to, že v poslední době výrazně vzrostla cena stavebních prací.

„V minulém roce na jaře byla situace ještě dobrá, v tendru se rozpočtová cena snížila na 60 až 70 procent,“ popsal letos v září Čížek s tím, že dříve se navíc do soutěží hlásilo kolem pěti zájemců. „Teď jsme měli asi dvě stavby, kde se nepřihlásil nikdo,“ podotkl Čížek.

Stavbu městského okruhu potvrdila v roce 1993 zpracovaná Revize komunikační sítě města Plzně, která se stala podkladem pro přípravu územního plánu města schváleného zastupitelstvem v roce 1995.