VIDEO: Kovový pavouk spojuje most západního okruhu Plzně v jeden celek

  • 3
Kovová konstrukce vypadá jako obří pavouk, který leze po budované mostní estakádě západního okruhu Plzně přes údolí řeky Mže. Na začátku letošního roku ji dělníci přesunuli nad řekou do místa, kde bylo třeba dobetonovat zbývajících pár metrů nedokončeného oblouku. Hotovo by mělo být během února.

Petr Koukolík ze společnosti Metrostav řekl, že pro všechny, kteří most budují, jde o symbolický okamžik propojení posledního volného místa na 1,2 kilometru dlouhé estakádě. Zmíněnou konstrukcí je betonářský vozík.

„Dochází tam k betonáži. Jsme závislí na počasí, ale na konci února by měla být celá estakáda zmonolitněná. V tu chvíli pro nás bude možné přejít celých 1,2 kilometru po mostní konstrukci nad údolím bez překážky,“ uvedl Koukolík.

Most na západním okruhu Plzně

Až stavbaři odstraní z mostu betonářské vozíky, mostní estakáda kroutící se nad údolím do obřího písmene S bude vypadat ze silnice na břehu řeky jako dokončená. Ale to bude jen dojem.

„Po skončení zimy přijdou na řadu izolace a další práce na příslušenství celého mostu. Ale západní okruh není jen o estakádě. Pracuje se na komunikacích od severní strany mostu směrem k velké okružní turbokřižovatce na Košutce, která byla dopravě otevřena v prosinci loňského roku. Na jižní straně musíme estakádu propojit s již zprovozněnou částí západního okruhu od Borských polí,“ vysvětlil ředitel celé stavby Matěj Brož ze společnosti Berger Bohemia.

Izolování pod budoucí vozovkou na mostech zabere pracovníkům asi dva měsíce. „Bude to technologicky náročná operace. Musíme udělat izolace na více než 10 tisících metrech čtverečních plochy, počasí nás může hodně limitovat,“ dodal Petr Koukolík. 

Na mostní estakádě musejí specialisté udělat i kvalitní odvodnění, vystavět protihlukové stěny. Na předpolích, kde bude přecházet silnice ze zářezu v kopci pod Sylvánem na most, je čeká další ze stavařských prubířských kamenů – navezení a dokonalé zhutnění všech vrstev tak, aby v budoucnu na velmi zatíženém místě nepoklesly. 

Pokud by tam někdo udělal chybu, časem vozovka začne v místě klesat a při jízdě se to projeví nepříjemným zhoupnutím.

Ve směru od mostu na Košutku už vznikají v kopci vedle budoucí silnice piloty potřebné pro protihlukovou stěnu. V kopci je už vidět vybetonovanou rozkročenou skořepinu, která je základem biokoridoru budovaného pro bezpečné překonání silnice lesní zvěří. 

Druhý takový přechod i s cestou pro pěší a cyklisty přes frekventovanou silnici vznikne ještě o několik stovek metrů blíže Košutce, a to za mimoúrovňovou křižovatkou koridoru se silnicí na Vinice, Sylván a novým napojením do Radčic. Budování silnice v kopci je i velkou logistickou operací. Z návrší museli odtěžit a odvézt přes 700 tisíc tun materiálu.

Ředitel stavby Matěj Brož uvedl, že stavbaři plní harmonogram, který počítá s kompletním zprovozněním a dokončením západního okruhu v celé jeho délce 5,9 kilometru mezi Košutkou a velkým kruhovým objezdem u Makra na Borských polích v příštím roce. 

V Plzni začala stavba druhé části západního okruhu (14. 7. 2020)

15. července 2020

Podle smlouvy mají stavbaři na vybudování úseku mezi Křimicemi a Košutkou 34 měsíců, staveniště přebírali v závěru dubna 2020. Úsek mezi Borskými poli a Křimicemi je v provozu od roku 2014.

Stavba Křimická - Košutka je dlouhá 3,3 kilometru, v tendru zvítězilo sdružení firem Berger Bohemia a Metrostav s nabídkovou cenou bezmála 1,8 miliardy korun bez DPH. Kromě stavby samotné komunikace a mostní estakády je součástí díla i vybudování silnic, které napojí sídliště Vinice a Sylván na okruh, a stejně tak nová silnice, která zajistí dopravní propojení okruhu s Radčicemi. 

Po zprovoznění západního okruhu se řidičům otevře alternativní napojení výpadovek na Karlovy Vary a Most s hlavními silnicemi na Domažlice, Klatovy i dálnici D5, kdy už nebudou muset projíždět centrem města. Simulace odhadují, že na Karlovarské třídě nebo mostu Generála Pattona pak může ubýt až třetina aut.

Výstavba západního okruhu je nejdražší krajskou stavbou, na které se finančně spolupodílí i město Plzeň, 1,5 miliardy by měly pokrýt dotace.

Údolí mezi Křimicemi a Radčicemi protne kilometrový most (24. 2. 2021)

25. února 2021