Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvKrajský soud v Plzni dnes zamítl odvolání státního zástupce proti rozsudku Okresního soudu v Chebu z loňského srpna, který strojvůdce Radima Růžičku zprostil obžaloby.
„Rozhodnutí krajského soudu považujeme za správné. Jak už jsme uváděli během hlavního líčení, rozhodnutí soudu prvního stupně bylo naprosto správné, odůvodnění bylo přesvědčivé, vnitřně logické. Jsme s dnešním rozhodnutím spokojeni,“ řekl po vynesení rozsudku Zdeněk Knaizl, advokát strojvůdce.
Chebský okresní soud zprostil Růžičku viny už dvakrát. Proti tomu se vždy odvolal státní zástupce, který pro strojvůdce za obecné ohrožení z nedbalosti požadoval podmínku. Ohrožen byl až osmiletým vězením.
Strojvůdce s cisternami s vápencem vjel příliš rychle na traťovou přeložku a třináct vagonů skončilo mimo koleje. Okresní soud došel k závěru, že se tak stalo v důsledku systémového selhání na železnici, což nyní potvrdil i krajský soud.
Sám Růžička vinu od začátku odmítá. Vypověděl, že o stavebních pracích ani o omezení rychlosti v daném úseku nevěděl.
Systémové selhání
Argumentoval tím, že se s poměry na trati v tištěné podobě před jízdou seznámil a žádné mimořádné události zde zaneseny nebyly. Podobné to prý bylo i s jeho jízdním rozkazem. Jenže informace mu zaměstnavatel poslal elektronicky na služební tablet.
Tuto zprávu však Růžička, který naposledy na trať do Chebu vyjel sedm měsíců před nehodou, před jízdou nečetl. A právě to obžaloba Růžičkovi vyčítala. Podle ní se Růžička jako strojvůdce měl seznámit se změnami na trati prostřednictvím tabletu a rovněž neměl přehlédnout značku, která na úsek s omezenou rychlostí upozorňovala.
Vlak vykolejil 28. července 2019. Podle obžaloby strojvedoucí nerespektoval značení vedle trati, podle něhož musí do přestavovaného úseku vjet rychlostí maximálně 30 kilometrů v hodině. Záznamy ukázaly, že do úseku s pomalou jízdou vjel rychlostí 91 kilometrů v hodině, vlak vykolejil v rychlosti 86 kilometrů v hodině.
Trať tam tehdy protínala stavbu obchvatu a v místě nehody vedla obloukem po provizorní přeložce po náspu. Proto tam byla omezena rychlost.
Jak vyplynulo z dokazování, Růžička jel s vlakem mezi Chodovou Planou a Mariánskými Lázněmi naposledy 30. prosince 2018. V té době byl úsek, ve kterém v červenci následujícího roku vykolejil, ještě přímý.
Škody přesáhly 20 milionů korun. Během nehody se nikdo nezranil.
28. července 2019 |