Zachráněná nafta z Německa se dá dál použít, ukázaly rozbory

  • 39
Česká nafta dovezená ze zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v Bavorsku je nadále použitelná. Ukázaly to první rozbory po odplombování vlaku, kterého se ve čtvrtek osobně účastnil i šéf státních hmotných rezerv Pavel Švagr.

„Nafta z Kraillingu nejen opticky, ale i parametry splňuje to, co prodávají čerpací stanice. Jsem rád, že rozbory z první cisterny potvrdily, že klíčové parametry normy jsou u téhle nafty splněné. Nádrží v Kraillingu je zhruba 20, doufám, že i v těch zbývajících 19 bude nafta stejně dobrá,“ uvedl Pavel Švagr.

První vlak s 22 cisternami přijel do Třemošné z Německa ve čtvrtek ráno a přivezl necelých tisíc tun nafty. Jakmile bude nafta přečerpána do zásobníků v Čepru Třemošná, prázdná souprava se vrátí do Bavorska. Tam by měla dorazit v úterý a hned po příjezdu začne plnění cisteren další naftou.

„První vlaky jedou do Třemošné, většina jich bude mířit do skladů v Roudnici nad Labem. V záloze je ještě Hájek na Karlovarsku, v případ potřeby máme ještě další sklady,“ uvedl šéf společnosti Čepro Jan Duspěva.

Česká nafta skončila v Německu proto, že o přestěhování části zásob tohoto paliva ze státních hmotných rezerv rozhodla vláda v roce 2010.

Jak dlouho lze skladovat naftu?

Doporučená doba skladovatelnosti a použitelnosti je daná normou ČSN 65 6500. U nafty je doporučená doba tři roky, poté by v zásobnících měla být obměněna. Reálně se však mění obvykle až po pěti letech. „Pokud se totiž v nádrži dvakrát ročně provádí odkalování, kvalita může zůstat stejná až šest let po uskladnění,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu.

Proč se vlastně nafta kazí?

Motorová nafta je relativně stabilní směs uhlovodíků. Ke změnám kvality při skladování však přesto dochází, zejména na světle nebo v přítomnosti vlhkosti nebo za vhodných podmínek pro působení mikroorganizmů. Před spotřebou skladované nafty se doporučuje zkontrolovat, zdali u dna není nějaký kal nebo volná voda či mechanické nečistoty.

Uvedená lhůta, po které se nafta obměňuje v zásobnících státních hmotných rezerv, se však netýká běžného maloobchodu. Tam norma definuje dobu skladovatelnosti 24 měsíců v případě, že zboží je skladováno v uzavřené nádobě za nepřístupu světla a vzduchu při teplotě 15 až 20 °C. Nebudou-li tyto podmínky dodrženy, je doporučená doba použitelnosti je maximálně 3 měsíce ode dne jeho prodeje konečnému spotřebiteli.

-nev-

Nafta tak byla převezeny do Bavorska do areálu firmy Viktoriagruppe. Ta však zkrachovala a koncem roku 2014 vše začal řešit insolvenční správce. Do zahájení insolvence se České republice nepodařilo naftu z Německa dopravit do českých skladů.

Následovalo dvouleté vyjednávání, jež v červenci skončilo podpisem dohody o převozu nafty z Německa zpět do České republiky. Jenže ani převozem není vše u konce, podle Švagra má insolvenční správce ještě 15 měsíců na podání takzvané určovací žaloby, tedy žaloby na to, kde je skutečným vlastníkem nafty.

Premiér Bohuslav Sobotka prohlásil, že postup vlády v roce 2010 je pro něj nepochopitelný. „Když stát měl volné kapacity u státních firem, proč rozhodl, že jejich část má ochraňovat soukromá společnost na území jiného státu? Problém nebyl ve skladování v Německu. Problém byl, že naftu skladovala privátní firma, když k tomu nebyl důvod,“ prohlásil Sobotka.

Správa státních hmotných rezerv kvůli tomu podala trestní oznámení v České republice i v Německu.