Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

Vlaky mezi Plzní a Stodem budou po dvojkolejné trati jezdit dvoustovkou

  9:39
Po nové železniční trati z Plzně přes Domažlice a Českou Kubici do Bavorska se bude jezdit až dvoustovkou. Výstavba trati je rozdělena na čtyři úseky a většina bude dvojkolejná. První část stavby od okraje Plzně do Stodu už získala souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ladislav Němec, MAFRA

V Plzni lidé nastoupí do vlaku mířícího přes Domažlice do bavorského Mnichova, a než se pořádně usadí, souprava posviští po kolejích rychlostí 200 kilometrů za hodinu.

Vypadá to jako sci-fi. Jenže v příštích letech se to může stát realitou. Nová trať z Plzně přes Domažlice a Českou Kubici do Bavorska je projektovaná právě na tuto rychlost.

Budoucí trať začne podle projektu na okraji Plzně pod Novou Hospodou přibližně v místě, kde po přestavbě tratí kolem Domažlické třídy nyní končí dvoukolejka. Současná jednokolejná trať přes Vejprnice a Nýřany do Zbůchu zůstane zachovaná i do budoucna.

„Bude nově elektrifikovaná, v případě mimořádné události v novém dvojkolejném úseku může sloužit i jako možná objízdná trasa. Navíc v Nýřanech je kontejnerové překladiště a vychází odtud i trať do Heřmanovy Huti,“ vysvětluje náměstek ředitele pro techniku plzeňského pracoviště Správy železnic Radim Brejcha.

Nová dvoukolejka pod plzeňskou Novou Hospodou odbočí při jízdě na Domažlice doleva do lesa, téměř se dotkne dálničního přivaděče a od něj se začne stáčet doprava.

Po mostě vlaky nejprve překonají nájezdové a výjezdové rameno na plzeňské straně dálnice D5, následovat bude druhý most přes samotnou dálnici. Koleje se v lese mezi Sulkovem a D5 budou dál mírně stáčet doprava. U silnice spojující Líně s Tlučnou vznikne zastávka.

U všech zastávek budou parkoviště pro osobní auta

„U všech nově budovaných stanic a zastávek vzniknou parkoviště pro osobní auta, stojany pro jízdní kola, autobusové zastávky nebo přestupní terminály. Standardně počítáme s vybudováním osvětlených chodníků pro chodce,“ vysvětlil Brejcha.

Pro Líně bude železniční zastávka úplnou novinkou. Starosta Michal Gotthart nedokáže odhadnout, kolik lidí bude vlakem jezdit. „Zastávka je poměrně daleko. Hodně bude záležet na tom, kolik vlaků tu zastaví,“ soudí starosta.

Dál půjde nová železniční trať po polích a loukách ke Zbůchu. Naplánovaná je do prostoru mezi průmyslovou zónou u Úherců a haldou u Zbůchu, mimoúrovňové bude křížení se silnicí Zbůch – Nýřany. Přibližně v místě, kde u současné jednokolejné trati začínají zahrádky a první zbůšské domy, se stávající a nová trať setkají.

Právě tady vznikne nová stanice Zbůch. Většina obyvatel obce to pak bude mít na vlak asi o 200 metrů dál než nyní.

„Bude dál, je to určitá nevýhoda. My ale stanici potřebujeme. Pokud až k ní budou zajíždět autobusy, bude to dobré. Problémem Zbůchu je, že je strašně rozlehlý. Když jdete z Červeného Újezdu do centra, je to kilometr a půl. Jestli se cesta na nádraží prodlouží o 200 metrů, při vzdálenostech, jaké tu máme, to asi nebude zásadní. Navíc lidé budou dál do Plzně jezdit i autobusy,“ soudí starosta Zbůchu Dušan Duchek.

V úseku Plzeň - Chotěšov bude mít trať tři koleje

Proč se stanice Zbůch bude posouvat? Kvůli plánovanému zvýšení rychlosti vlaky nebudou v budoucnu jezdit nynějším obloukem kolem místa zvaného Starý Důl, ale koleje povedou rovně přes současné pole přibližně k místům, kde odbočuje vlečka do letiště Líně, která podle projektu zůstane zachovaná.

„V tomto úseku bude mít hlavní trať Plzeň – Domažlice tři koleje, což umožní odstavení nebo předjetí jiného vlaku. Při jízdě na Domažlice bude následovat nová zastávka Chotěšov. Aby tu vlaky mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině, musí se trať napřímit a odsunout kousek od obce. Zastávka je plánovaná nedaleko zemědělského areálu směrem na Kotovice, kde se bude mimoúrovňově křížit se silnicí. I tady vzniknou parkoviště pro auta i jízdní kola, osvětlený chodník pro pěší k nástupištím a přestupy na autobusy,“ vysvětlil Brejcha. Pak napřímená trať povede do přestavěného nádraží Stod.

Ve Stodu změny poznají i lidé, kteří železnici nepoužívají. Zanikne klasický železniční přejezd, pro auta vznikne nový most přes trať, řidiče už pak nebude brzdit nepříjemné silniční esíčko těsně před nájezdem na most ve směru od Stříbra.

Délka nové dvoukolejné trati mezi Plzní a Stodem je 19 kilometrů. Projekt na začátku letošního roku získal souhlasné stanovisko ministerstva životní prostředí známé jako EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí.

V plánu je také nová silnice na Domažlice

Kromě nové železniční trati je v plánu i nová silnice na Domažlice, která odvede tranzitní dopravu z Líní, Zbůchu i Stodu mimo obce. Ze zveřejněné studie Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že nová silnice bude začínat u kruhového objezdu pod dálnicí D5 u Úherců, a pak bude kopírovat novou železniční trať až za Stod.

Projektanti pracují i na dalších etapách rychlostní tratě do Německa. Ta má pokračovat do Holýšova. Mezi Holýšovem a Blížejovem to zatím vypadá na úpravu jednokolejné stávající trati.

„Rychlost v úseku by za této situace byla maximálně 100 kilometrů v hodině, v zastavěném území by klesla na osmdesátku. Od Blížejova do stanice Domažlice-město by trať měla být dvoukolejná. Od odbočení tratě na Českou Kubici a dál do Německa se počítá s jednokolejnou elektrifikovanou tratí,“ řekl Brejcha.

Stejně jako při modernizaci koridorů v Plzeňském kraji, i domažlická trať by měla mít naději i na financování z evropských operačních programů. Elektrifikace poslední části trati bude záviset i na postupu prací v Německu. Do bavorského Fürth im Wald, který je prvním německým nádražím za českou hranicí, zatím nevedou z německého vnitrozemí troleje.

„Elektrifikovat českou trať až na hranici, když by v Německu troleje nepokračovaly, nedává smysl,“ soudí čeští drážní specialisté.

Autor:
  • Nejčtenější

Částí Česka se přehnaly bouřky. Místy polámaly stromy a zatopily sklepy

Českem se přehnaly silné bouřky. S výjimkou severozápadní části země natropily na řadě míst škody. Hasiči už vyjížděli...

Senior se nemohl zvednout a nohy mu oblétával hmyz. Pomohli strážníci

Ve středu ráno řešili neobvyklý případ strážníci v Plzni v Kopeckého sadech. Všimli si seniora, který nebyl v pořádku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženich nepozval na svatbu krajany, tak mu zlomili nos a vyrazili zuby

Soudní dohru má loňská svatební hostina v Mokrouších na Plzeňsku. Ženich z Rumunska po ní skončil v nemocnici s...

Okřídlený šíp bude používat již jen Škoda Auto. Strojírny značku prodaly

Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bahna na bahně. Den pozemního vojska v Brdech přilákal tisíce lidí

Tisíce lidí přilákal sobotní Den pozemního vojska – Bahna 2022 v někdejším vojenském újezdu Brdy. Mnohým příznivcům...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Ze Škodovky k Chotíkovu, historický most bude sloužit cyklistům a pěším

Dva nové mosty, které budou sloužit jako společné stezky pro cyklisty a chodce, chce vybudovat město Plzeň. Konstrukce...

U hlavního nádraží v Plzni vzplanul odstavený vagon, plameny ho zničily

U hlavního vlakového nádraží v Plzni začal po poledni hořet odstavený vagon. Plameny jej zcela zničily. Podle hasičů se...

Ženich nepozval na svatbu krajany, tak mu zlomili nos a vyrazili zuby

Soudní dohru má loňská svatební hostina v Mokrouších na Plzeňsku. Ženich z Rumunska po ní skončil v nemocnici s...

Domažlický odbojář bojoval u Tobruku, komunisté ho pak z armády vyhodili

Premium Protinacistický odbojář Karel Mathes, který žil v Domažlicích, za druhé světové války bojoval u československých...

Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?
Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?

6 redaktorek, žen různého věku, s rozdílnými zkušenostmi i pokožkou, otestovalo Bi-Oil Pečující olej (Přírodní). Každou z nich trápí něco jiného –...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...