VIDEO: Tatra 613 i Carevna. Plzeňskem se proháněly vozy z dob socialismu

  • 4
Nablýskaná embéčka, wartburgy, žigulíky, fiaty, ale také staré motorky ČZ a jawa a mnoho dalších veteránů podniklo v sobotu spanilou jízdu Plzeňským krajem. Akce s názvem V čem jsme jezdili za socialismu vyvrcholila pozdě odpoledne přehlídkou vozidel na nádvoří Plzeňského Prazdroje.

Mezi vystavenými automobily nechyběla například legendární Škoda 110R, Škoda Felicia, GAZ 21 „Carevna“, několik vozidel Veřejné bezpečnosti či oblíbené auto komunistických pohlavárů Tatra 613. 

Milovníci motorek pak mohli kromě jiného obdivovat zhmotnělý sen většiny malých kluků - Jawu 50/550, známou pod přezdívkou „Pařez“. Řadu nostalgických vzpomínek vyvolával také autobus Škoda 706 RTO.

Oblíbená akce, která se uskutečnila již popáté, není podle pořadatelů rozhodně propagací minulého režimu. „Je to sraz vozidel, která někteří z nás ještě aktivně užívali, ať již v produktivním věku, či jako novopečení řidiči. Vozidel, ve kterých se někteří vozili ještě jako děti a která jsou pouze díky nadšencům dochována do dnešních let,“ představil akci Jiří Weger, člen vedení Veteran Car Club Plzeň, který retrojízdu pořádal.

Nostalgie i špatné vzpomínky
Na závěrečnou přehlídku do pivovaru zamířily stovky návštěvníků. „Moje první auto byla zelená Škoda 100 z roku 1972. Jsem moc rád, že jsem ji tady mohl ukázat vnukům, protože dnes už si neumí představit, v jakých autech jsme kdysi jezdili. Mráz po zádech mi ale běhal u aut Veřejné bezpečnosti. Nemám na ně zrovna nejlepší vzpomínky,“ vysvětlil jeden z návštěvníků Martin Pokorný.

Udržet historický vůz v zachovalém stavu není jednoduchá záležitost. Renovace může v některých případech vyjít až na statisíce. „Stojí to čas a peníze. Vlastnit veterána můžete proto jen tehdy, když k němu máte silný vztah a nevadí vám pro něj mnohé obětovat,“ potvrdil majitel více než padesát let staré Škodovky.

Podle Pavla Přibáně, předsedy testovací komise Veteran Car Club Plzeň, není získání průkazu historického vozidla komplikované. „Auto musí být minimálně třicet let staré. Důležitý je pak pochopitelně jeho stav. Musí alespoň trochu vypadat k světu. Podmínkou ale není, aby bylo po renovaci. Stačí, když je v autentickém stavu,“ uzavřel Přibáň.