Pořádně vydrhnout a promazat. Tak nadšenci pečují o staré americké džípy

  8:22aktualizováno  8:22
Plánovanou životnost ve válce měly třeba jenom 20 dní, jezdí ale pořád. Džípy a historická vozidla, s nimiž party nadšenců v autentických válečných uniformách během oslav křižují Plzeňský kraj, potřebují důkladnou údržbu. Díky ní stále dokáží zdolávat nejtěžší terén a vypadají nově.

Šéf Klubu 3. armády Plzeň František Polívka. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Z výrobních linek přitom sjely už před mnoha desítkami let, většina byla vyrobená ještě za druhé světové války. Přesto si terénní veteráni poradí bez větších problémů i s tisícovkou kilometrů ujetých ve dvou hektických týdnech oslav.

Veteránisté začali sezonu tradiční první jarní jízdou zhruba před deseti dny. Letos se jeepy brodily přes řeku Střelu. „Když přijedete domů, musíte jeep okamžitě umýt a důkladně promazat. Pořádně umýt, pořádně promazat a měnit pouze kvalitní olej, je základem úspěchu. To nás učili už naši dědové,“ říká František Polívka, šéf Klubu 3. armády Plzeň, který i letos bude v historické uniformě a se svým vozem u řady vzpomínkových aktů.

Jeho vozidlo upoutalo pozornost i amerických Dragounů, kteří 1. dubna projížděli po dálnici kolem Plzně na domovskou základnu v bavorském Vilsecku. Za tunelem Valík, kde na ně čekali veteránisté v historických uniformách s jeepy, postavil Polívka na kapotu svého vozu asi dvoumetrovou maketu sochy Svobody.

Oslavy osvobození začaly pro lidi s jeepy ve čtvrtek 23. dubna v Plzni-Liticích při vzpomínkovém aktu u památníku padlých amerických letců. O den později jeli historickými auty na americkou ambasádu v Praze.

„Je to tradiční jízda za velvyslancem, byli jsme u něj už podesáté,“ říká František Polívka.

Pak vypočítává, do kterých míst letos s jeepy pojedou v Plzeňském kraji, kde budou u památníků pokládat květiny, kde se zúčastní odhalování úplně nových pomníků, jak v neděli 3. května pojedou v legendárním Convoy of liberty Plzní. Harmonogram na každý den mají dopředu rozpočítaný na minuty.

Existují i kvalitní náhradní díly

Ze 26 jeepů, se kterými členové plzeňského klubu jezdí, byly jen čtyři vyrobené až po válce. Dokonce někteří vlastní i nejstarší typy strojů vyrobených v letech 1940 a 1941, které ještě měly světla v blatnících a řazení pod volantem.

„Plánovanou životnost ve válce měly tyhle vozy 20 dnů. A vidíte, jezdí pořád. Když mají dost maziva a pořádného oleje, auta vydrží i tisíc kilometrů v průběhu pár květnových dnů. Jejich jedinou slabinou je převodovka. Zvlášť, když do nich usedne v uvozovkách umělec, který to s nimi moc neumí. Jsou tam tři rychlosti a ta poslední bez synchronu, člověk ji tam vždycky musí nějak dostat. Jinak auta drží, diferenciály jsou dobré. Motor vychází z traktoru asi z roku 1925,“ usmívá se František Polívka, který svůj vůz opečovává v domku kousek za Plzní.

Když se historickému jeepu něco rozbije, většinou to majitelé dokáží opravit sami. Navíc Holanďané a Belgičané v posledních letech rozjeli výrobu kvalitních náhradních dílů.

„Dnes už není problém ani získat úplně novou a kompletní karoserii na tohle legendární auto. Jen s její dopravou je to trošku náročnější. Výrobce je ve filipínském hlavním městě Manile,“ dodává šéf Klubu 3. armády Plzeň František Polívka.

Autor:

Nejčtenější

Spolujezdec umíral, on sháněl pomoc pro psa. Řidič dostal šest let vězení

Alexandru Černému hrozí za usmrcení z nedbalosti, neposkytnutí první pomoci,...

Krajský soud v Plzni poslal na šest a půl roku do vězení s ostrahou Alexandra Černého, který loni pod vlivem alkoholu a...

PONEDĚLNÍK: Přichází Vrbův pád, nebo Plzeň zase zvedne?

Plzeňský trenér Pavel Vrba pozoruje utkání třetího předkola Evropské ligy v...

Vypadli z předkola Ligy mistrů i Evropské ligy a v domácí soutěži tápou. Naposledy jen remizovali v Teplicích, hra...

Fotbalové Česko vykročilo do evropského suterénu. Lepší je i Andorra

Hráči Plzně po ztraceném postupu.

Teď to mrzí. Štve. Ale bohužel bude hůř, protože pohárový koeficient, ze kterého těžil český fotbal, padá ke dnu. Měly...

Pandí uprchlík je po dvanáctidenním pobytu mimo zoo v perfektní kondici

Sameček pandy červené po návratu zpět do ubikace v plzeňské zoo. Panda byla na...

Přibližně dvanáct dnů svobody si užíval samec pandy červené, který utekl z plzeňské zoologické zahrady. V pondělí večer...

Tři děti se popálily na táboře v Rokycanech, jednu dívku odvezl vrtulník

Vážně zraněného muže od nehody transportovat vrtulník

Na příměstském táboře v Rokycanech museli v pátek záchranáři ošetřit tři děti s popáleninami. Jedno z dětí odvezl...

Další z rubriky

Kamion na D5 smetl vozík se světelnou šipkou a zranil pracovníka údržby

Kamion na D5 narazil do světelné směrové šipky na přívěsném vozíku. Při nehodě...

Pracovníka dálniční údržby zranil kamion, který ráno na D5 poblíž Rozvadova smetl přívěsný vozík se světelnou šipkou....

Výr spadl do jímky s fekáliemi. Zachránit ho museli hasiči

Hasiči vytáhli z jímky s fekáliemi výra.

Hasiči v Malonicích na Klatovsku ve čtvrtek pomáhali v nouzi nikoliv člověku, ale zvířeti. Z šest metrů hluboké jímky s...

Policisté vyřešili záhadnou nehodu u Plas, auto srazil ze silnice kamion

Mrtvou ženu v autě našli dnes po poledni pracovníci drah v Plasích na Plzeňsku.

Nejdřív srážka s kamionem, jehož řidič dál pokračoval v cestě. Pak asi půl kilometru trvající nekontrolovaná jízda...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz