Ražba nejdelšího tunelu pro vlaky je pomalejší, hotovo je tři sta metrů

  9:26aktualizováno  9:26
Obří razicí štít Viktorie, který u Plzně provrtává vrchy Homolka a Chlum, se prokousává horninami pomaleji, než inženýři počítali. Ze 4150 metrů dlouhého jižního tubusu, kterým budou jezdit vlaky směrem na Prahu, vykousal po čtvrt roce od zahájení prací necelých 300 metrů. Zprovoznění tunelu v roce 2017 zatím ohrožené není.

Stavba železničního tunelu u Kyšic. (16. dubna 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Postup je každý den jiný. Někdy pokročíme za den o plánovaných 15 metrů, někdy jen o jeden metr. V podzemí jsou trošku jiné podmínky, než ukazovaly sondy, ale to bývá běžné,“ říká František Polák z firmy Metrostav.

Muže řídící 115 metrů dlouhý štít brzdí v rychlejším ražení lepivé složky v horninách a kolísání podzemních vod. Někdy je v místě ražby sucho, jindy tam voda crčí proudem.

„Přítoky spodní vody jsou velice nepravidelné, s deštěm na povrchu nemá její výskyt nic společného. Tohle ale sondy, kterých bylo po trase velké množství, nemohly odhalit,“ dodává Polák. Podle něj je ale v hotové části tunelu sucho.

Jakmile štít vyrazí ve skalách dva metry tunelu, zastaví se. Speciální vozítka dovezou do štítu betonové profily, které stroj automaticky seskládá do prstence a vytvoří tak kompletní stěny tunelu. Jejich přesné dosednutí a nasměrování zajišťují speciální gumové válečky. Tento postup se bude opakovat celých 4 150 metrů ražení prvního z tunelů.

Tvrdší horniny štít čekají v poslední třetině ražby

První dvě třetiny tunelu, od Kyšic zhruba k úrovni odvětrávací šachty mezi Újezdem a Bukovcem, by se razící stroj měl prokousávat zejména břidlicemi. Jakmile se obří Viktorie dostane pod Chlum, čeká ji rubání v mnohem tvrdším spilitu. V něm bude muset kolos zvládnout ražení tunelu i do oblouku.

Projektanti odhadují, že se Viktorie prokouše na plzeňský konec prvního z tunelů letos v listopadu. Pak se vrátí zpátky do Kyšic a bude razit severní tunelovou rouru pro směr jízdy z Prahy do Plzně.

Proč se historicky největší razicí štít na území republiky jmenuje Viktorie? „Jméno bylo zvolené s ohledem na plzeňský region. Především ale jeho český význam - vítězství - symbolizuje, že se po letech plánování, příprav a překonávání obtíží podařilo uvést stavbu do života,“ vysvětloval při lednovém křtu mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Na poli pod Chlumem už pomalu startují práce na druhém tunelovém portálu a budoucím napojení kolejí na současnou trať. Už je tam stržená ornice, na okraji parku v Potoční ulici musela budoucím kolejím ustoupit řada stromů. Teď na jejich původním místě bagry rovnají plochu pro budoucí kolejiště.

Od června bude cestování komplikovat výluka

Stavební ruch je i podél celé trati od Chlumu k hlavnímu plzeňskému nádraží. Podle Františka Poláka z Metrostavu se stavbaři vrhli na přípravné práce před velkou výlukou, která podle harmonogramu začne v červnu a skončí v listopadu.

„Výluku máme ohlášenou, bude tam jednokolejný provoz. Mírně upravíme jízdní řády, aby byl dopad na cestující co nejmenší,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Na jedné koleji si budou muset vystačit vlaky mezi Plzní a Chrástem. 

Rekonstrukce železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní bude stát bezmála čtyři miliardy korun, samotný tunel spolkne asi polovinu z této částky. Tunel je vyprojektovaný a stavěný i pro využití v budoucnu vysokorychlostní železnicí, jež bude využívat rychlosti nad 200 kilometrů v hodině. Koridory jsou vesměs stavěné na rychlost 160 kilometrů v hodině.

Autor:

Nejčtenější

Slavia měla kopat dvě penalty, v Plzni bylo podle komise vše v pořádku

Brankář pražské Sparty Florin Nita (vpravo) se natahuje po míči, který má v...

Slávističtí fotbalisté v nedělním derby proti Spartě (1:1) měli dostat výhodu dvou pokutových kopů za fauly na...

KOMENTÁŘ: VAR liga. Přesně opak toho, co jsme od videa chtěli

Rozhodčí Karel Hrubeš ukazuje žlutou kartu sparťanskému brankáři Florinu Nitovi...

Fotbalové derby Slavie proti Spartě opět odhalilo, co českému fotbalu nejvíc chybí: transparentnost. Kdyby existovala...

Kovář se loučí: Jsem pyšný na kluky v Plzni, ale asi zkusím zahraničí

Jan Kovář v dresu Plzně

Po prosincovém návratu z Ameriky vytáhl Plzeň až ke špičce extraligy. Jediná výhra ho dělila v play off od postupu do...

Na D5 havaroval kamion, dálnice u Rokycan ve směru na Plzeň byla zavřená

Havárie dvou kamionů na D5

Nehoda kamionu uzavřela časně ráno dálnici D5 u Rokycan ve směru na Plzeň. Policisté odkláněli dopravu mezi exity 50 až...

Humor má v sobě vždycky mít ostrost a vyhraněnost, říká herec Neužil

Filmový festival Finále v Plzni navštívil herec Václav Neužil. Diváci ho v...

Jednou z hereckých osobností, které navštívily plzeňský filmový festival Finále, je Václav Neužil. Rodák z krajské...

Další z rubriky

Věž katedrály svatého Bartoloměje v Plzni chrání před ohněm suchovod

Věž katedrály sv. Bartoloměje v Plzni na náměstí Republiky chrání před ohněm...

Po pondělním ničivém požáru pařížského chrámu Notre-Dame se opět dostává do popředí zájmu laiků i odborníků zabezpečení...

Polovinu šumavského parku bych nechal divočině, říká šéf jeho správy

Terénní prezentace správy NP Šumava přiblížila způsoby boje proti kůrovci v...

Jak bude vypadat dalších patnáct let největší český národní park na Šumavě? Dostane více prostoru divočina? Většina...

Utekl z Osvětimi a varoval židy před nacisty, jeho svědectví zatajili

Vítězslav Lederer (na snímku) uprchl z koncentračního tábora v Osvětimi....

Před pětasedmdesáti lety se Vítězslavu Ledererovi podařilo s pomocí dozorce a příslušníka SS utéct z koncentračního...

Najdete na iDNES.cz