Ražba nejdelšího tunelu pro vlaky je pomalejší, hotovo je tři sta metrů

  9:26aktualizováno  9:26
Obří razicí štít Viktorie, který u Plzně provrtává vrchy Homolka a Chlum, se prokousává horninami pomaleji, než inženýři počítali. Ze 4150 metrů dlouhého jižního tubusu, kterým budou jezdit vlaky směrem na Prahu, vykousal po čtvrt roce od zahájení prací necelých 300 metrů. Zprovoznění tunelu v roce 2017 zatím ohrožené není.

Stavba železničního tunelu u Kyšic. (16. dubna 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Postup je každý den jiný. Někdy pokročíme za den o plánovaných 15 metrů, někdy jen o jeden metr. V podzemí jsou trošku jiné podmínky, než ukazovaly sondy, ale to bývá běžné,“ říká František Polák z firmy Metrostav.

Muže řídící 115 metrů dlouhý štít brzdí v rychlejším ražení lepivé složky v horninách a kolísání podzemních vod. Někdy je v místě ražby sucho, jindy tam voda crčí proudem.

„Přítoky spodní vody jsou velice nepravidelné, s deštěm na povrchu nemá její výskyt nic společného. Tohle ale sondy, kterých bylo po trase velké množství, nemohly odhalit,“ dodává Polák. Podle něj je ale v hotové části tunelu sucho.

Jakmile štít vyrazí ve skalách dva metry tunelu, zastaví se. Speciální vozítka dovezou do štítu betonové profily, které stroj automaticky seskládá do prstence a vytvoří tak kompletní stěny tunelu. Jejich přesné dosednutí a nasměrování zajišťují speciální gumové válečky. Tento postup se bude opakovat celých 4 150 metrů ražení prvního z tunelů.

Tvrdší horniny štít čekají v poslední třetině ražby

První dvě třetiny tunelu, od Kyšic zhruba k úrovni odvětrávací šachty mezi Újezdem a Bukovcem, by se razící stroj měl prokousávat zejména břidlicemi. Jakmile se obří Viktorie dostane pod Chlum, čeká ji rubání v mnohem tvrdším spilitu. V něm bude muset kolos zvládnout ražení tunelu i do oblouku.

Projektanti odhadují, že se Viktorie prokouše na plzeňský konec prvního z tunelů letos v listopadu. Pak se vrátí zpátky do Kyšic a bude razit severní tunelovou rouru pro směr jízdy z Prahy do Plzně.

Proč se historicky největší razicí štít na území republiky jmenuje Viktorie? „Jméno bylo zvolené s ohledem na plzeňský region. Především ale jeho český význam - vítězství - symbolizuje, že se po letech plánování, příprav a překonávání obtíží podařilo uvést stavbu do života,“ vysvětloval při lednovém křtu mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Na poli pod Chlumem už pomalu startují práce na druhém tunelovém portálu a budoucím napojení kolejí na současnou trať. Už je tam stržená ornice, na okraji parku v Potoční ulici musela budoucím kolejím ustoupit řada stromů. Teď na jejich původním místě bagry rovnají plochu pro budoucí kolejiště.

Od června bude cestování komplikovat výluka

Stavební ruch je i podél celé trati od Chlumu k hlavnímu plzeňskému nádraží. Podle Františka Poláka z Metrostavu se stavbaři vrhli na přípravné práce před velkou výlukou, která podle harmonogramu začne v červnu a skončí v listopadu.

„Výluku máme ohlášenou, bude tam jednokolejný provoz. Mírně upravíme jízdní řády, aby byl dopad na cestující co nejmenší,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Na jedné koleji si budou muset vystačit vlaky mezi Plzní a Chrástem. 

Rekonstrukce železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní bude stát bezmála čtyři miliardy korun, samotný tunel spolkne asi polovinu z této částky. Tunel je vyprojektovaný a stavěný i pro využití v budoucnu vysokorychlostní železnicí, jež bude využívat rychlosti nad 200 kilometrů v hodině. Koridory jsou vesměs stavěné na rychlost 160 kilometrů v hodině.

Autor:

Nejčtenější

Chovanec už nechce být poslancem, vadí mu podpora ČSSD současné vládě

Milan Chovanec (ČSSD)

Bývalý ministr vnitra Milan Chovanec se vzdá poslaneckého mandátu. Ze Sněmovny chce odejít do konce března po sjezdu...

Počasí ochromilo Plzeň, přes hodinu nejezdily autobusy ani trolejbusy

Silnice v Plzni ráno pokryla ledovka. Dopravní policisté řešili asi patnáct...

Rozmarné počasí si ráno nepěkně pohrálo s motoristy v Plzni. Na některých silnicích se vytvořilo náledí, na které...

Žena nechala stopaře v autě a odešla nakoupit. Muž mezitím odjel pryč

Zastavit stopaři se řidičce jedoucí ze Svitav do Litomyšle nevyplatilo....

Domažličtí policisté pátrají po stopaři, kterého svezla čtyřicetiletá řidička. Muž zřejmě působil značně věrohodně,...

Inspekce se zastala Vietnamce, kterému neprodali víc zlevněného zboží

Ilustrační snímek

Stížnost Vietnamce na diskriminaci při nákupu většího množství zboží v obchodním řetězci. To byl jeden z...

Řezníček míří z Plzně do Lokerenu, o víkendu ho čekají zdravotní testy

Jakub Řezníček z Plzně střílí, obránce FCSB Mihai Balasa se mu v tom snaží...

Fotbalový útočník Jakub Řezníček se vydá na první větší zahraniční štaci do Lokerenu. Třicetiletý hráč Plzně jedná s...

Další z rubriky

Divočáci si zřejmě zvykli na ultrazvuk, nově je v parcích odpuzuje pach

Podle Petra Kutáka ze Správy veřejného statku si černá zvěř zvykla na...

Správci parků v Plzni museli posílit obranu před řáděním divočáků. Reagovali tak na skutečnost, že zvířatům přestaly...

Sdílená auta jdou v Plzni na dračku. Karkulky jezdí i do ciziny

Karkulka. Tak se jmenuje nová carsharingová služba v Plzni, kterou zavedly...

Po Plzni jezdí osm aut městských dopravních podniků a tři vozy společnosti Auto napůl, které si zájemci mohou půjčovat....

Silniční tepnu v centru Plzně čekají opravy

V Plzni se připravuje rekonstrukce hlavního průtahu okolo centra od Prahy k...

Rekonstrukce klíčového průtahu centrem Plzně zkomplikuje zřejmě ještě letos ježdění po Plzni. Pracovat se bude od...

Najdete na iDNES.cz