iDNES.cz

Na jaře by měly vlaky v tunelu u Plzně zkoušet rychlost až 200 kilometrů

  6:07aktualizováno  6:07
V prvních týdnech roku 2019 se pro vlaky v nejdelším železničním tunelu v České republice u Plzně zvýší povolená rychlost až na plánovaných 160 kilometrů v hodině. Na jaře by pak měly začít zkoušky dvousetkilometrové rychlosti. Řekl to generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda.

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Postupné zvyšování rychlosti v tunelu zmínil ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda při oficiálním dokončení modernizace koridorové trati mezi Plzní a Rokycany.

„V úvodu příštího roku se chceme dostat na rychlost, na kterou jsou v tunelu nastavené technické parametry, tedy na 160 kilometrů. V jarních měsících bych byl rád, abychom začali v tunelu zkoušet rychlost 200 kilometrů v hodině. To neznamená, že tato rychlost bude zavedena. Podle výsledků zkoušek bychom mohli začít připravovat i další úseky železniční infrastruktury v rámci České republiky,“ doplnil Svoboda.

Zatím je prý předčasné mluvit o tom, s jakými vlaky bude SŽDC rychlost v tunelu testovat.

Jednou z variant je zapůjčit lokomotivu či celou soupravu schopnou dosáhnout této rychlosti. Další možností je dohoda s jedním z dopravců.

Po českých kolejích nyní jezdí v barvách Českých drah soupravy Railjet nebo Pendolina, obě jsou schopné této zkušební rychlosti dosáhnout.

Tunel Ejpovice dlouhý 4 150 metrů tvoří dva jednokolejné tubusy, mezi kterými je osm propojovacích chodeb.

V nich jsou některé z technologií nezbytných pro provoz v tunelu a v případě nehody slouží jako únikové cesty pro cestující, aby se bezpečně a co nejrychleji dostali ven (více čtěte v článku Nový železniční tunel střeží lasery, zachytí vše od velikosti lišky).

„Tunel je první stavbou zamýšlené vysokorychlostní železnice v České republice,“ doplnil ministr dopravy Dan Ťok

Nejdelší železniční tunel

Výrazné zrychlení dopravy mezi Plzní a Rokycany umožnila nejen výstavba tunelu, ale kompletní přestavba celého úseku, který při využití tunelu nyní měří 14 kilometrů.

Náklady na přestavbu koridoru Plzeň – Rokycany se pohybují kolem 6,7 miliardy korun. Oběma tubusy tunelu jezdí vlaky od 7. prosince.

Původní trať přes Chrást byla o šest kilometrů delší a vlaky trasu zdolávaly až o 11 minut déle než nyní. 

Modernizování trati Plzeň – Rokycany označil za důležitý krok Marc Lemaitre z Evropské komise. Asi polovina potřebných financí na výstavbu, tedy 3,5 miliardy korun, je právě z evropských dotací.

„Trať je součástí hlavního koridoru Rýn – Dunaj. Přináší výhody nejen obyvatelům Plzeňského kraje, ale díky mezinárodní osobní a nákladní dopravě i celému Česku a Evropské unii,“ prohlásil Lemaitre.

Podle ministra Ťoka je důležité pokračování koridorové trati z Plzně přes Domažlice do bavorského Mnichova.

Jízda nejdelším železničním tunelem v ČR (16. listopadu 2018)

Od neděle 9. prosince se páteřním spojením mezi Plzní a Rokycany stala železnice. Autobusy z většiny Rokycanska končí už v Rokycanech a lidé přestupují na vlaky.

„Rokycany se stávají součástí Plzně, protože z jednoho města jste ve druhém za chviličku. Pořád je lepší jednou a kvalitně přestoupit v Rokycanech, kde autobusové a vlakové nádraží sousedí, a pak být v cíli rychleji, než bez přestupování jet do stejného cíle déle,“ oponuje náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek kritikům, kterým se nelíbí více přestupování.

V současné době jsou vlaky na trase mezi centry obou měst asi dvakrát rychlejší, než autobusy.   

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. listopadu 2018)

Autor:
zpět na článek