Trolejbusů na baterie bude jezdit víc. Jsou tiché a nepřehřívají se

  9:35aktualizováno  9:35
Letkov a černická nákupní zóna nemusejí zůstat jedinými oblastmi Plzně, do kterých zajíždějí trolejbusy poháněné energií z akumulátorů. Roční zkušební provoz se osvědčil a dopravní podniky postupně omlazují další trolejbusy. S přídavnou baterií jich zatím jezdí šestnáct.

Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Ptáček řekl, že po prvním roce nasazení těchto vozů do klasického provozu s cestujícími mají jen pozitivní zkušenosti.

„Jak z hlediska hluku, tak i dynamiky při rozjezdech a jízdě jsou lepší, než dříve pořízené vozy vybavené pro jízdu mimo troleje dieselagregátem. Odpadají tím například problémy v létě s přehříváním spalovacích agregátů. Nepočítáme ale s tím, že bychom trolejbusy s dieselagregáty přestavovali na bateriové. Pokračujeme v klasické obměně a omlazování vozového parku,“ uvedl Jiří Ptáček.

V současné době je v depu plzeňského dopravního podniku 16 trolejbusů vybavených pomocnými bateriemi, všechno to jsou klasické dvanáctimetrové vozy.

Trolejbusy na baterie

Starší trolejbusy vybavené dieselagregátem jezdí v Plzni i kloubové.
Mluvčí společnosti Škoda Electric Michal Tobrman potvrdil, že mezi odběrateli je teď o trolejbusy s bateriemi velký zájem.

„Na trhu jsou žádaným zbožím. Škoda Electric svým zákazníkům dodala asi sto takových vozidel. Ty teď vozí cestující například v Maďarsku, Španělsku, Itálii nebo Švédsku.

V tuzemsku slouží kromě Plzně také v Českých Budějovicích či Zlíně. Zákazníci na těchto parciálních trolejbusech oceňují finanční úspory v případě, že chtějí jezdit do lokalit mimo stávající trolejové vedení. S nasazením takových vozidel odpadá potřeba stavět trolejové vedení a další související infrastrukturu,“ řekl Tobrman.

Plzeňské trolejbusy s pomocnými bateriemi jsou počítané tak, aby na jedno nabití ujely na baterie až dvanáct kilometrů. To vychází i s potřebnou rezervou ze zatím nejdelšího v Plzni provozovaného úseku bez trolejí mezi Božkovem a Letkovem.

Tím, jak se snižuje závislost trolejbusů na klasických trolejích, experti začínají propočítávat a zjišťovat, zda by v budoucnu bylo možné upravit některé plzeňské linky. Poslední velká změna vedení linek se v Plzni uskutečnila v roce 2010, kdy byla zprovozněná trolejbusová trať na Borská Pole.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík říká, že jednou z vizí by byly trolejbusy zajíždějící k lochotínskému areálu fakultní nemocnice a na Vinice. Stejně tak si dokáže představit, že by troleje byly natažené i na mostě připravovaném Ředitelstvím silnic a dálnic od Kalikovského mlýna přes údolí řeky Mže až ke křižovatce u Lékařské fakulty.

„Cestující by měli přímé spojení Borských Polí s Vinicemi i lochotínským areálem fakultní nemocnice,“ vysvětlil jednu z vizí Náhlík.

Představitelé dopravních podniků předpokládají, že se zvyšováním kapacity pomocných baterií, a tím i dojezdu trolejbusů v úsecích bez trolejí, začnou postupně přebírat některé části autobusových linek.

Po desítkách let by se trolejbusy mohly vrátit i na Severní Předměstí. „Troleje by se nemusely natahovat po celé trase, ale jen v úsecích s největším stoupáním, tedy na Karlovarské a Lidické třídě. Zpět by jely na baterie, tam by troleje být nemusely,“ naznačil informovaný zdroj.

Autor:
  • Nejčtenější

Limberskému jsem půjčoval na hazard, tvrdí obžalovaný z oklamání fotbalistů

Dvě ikony plzeňského fotbalu, David Limberský a Vladimír Darida, se staly obětí milionových podvodů. Podle obžaloby...

Nejsem gambler. I kdybych hrál, nepůjčoval bych si, hájí se Limberský

Před plzeňským krajským soudem vypovídal fotbalista David Limberský, kterého podle spisu obchodník s luxusními vozy...

Načerno zvětšuje salaš na Šumavě. Chráním ovce před vlky, tvrdí podnikatel

Podnikatel přestavuje hospodářství u Borových Lad na Prachaticku v rozporu s územním plánem. Prý nemá jinou možnost,...

Kometa si poradila s Plzní, Gulašova rekordní střelecká série skončila

Deset zápasů se vstřeleným gólem. Na této hodnotě se zastavila rekordní série útočníka Milana Gulaše. Hokejisté Komety...

Psychiatr si chtěl pojistit adopci dítěte, ženě zkusil vyvolat předčasný porod

Státní zástupce podal obžalobu na psychiatra z Tachovska kvůli pokusu o těžké ublížení na zdraví. Podle zjištění MF...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Psychiatr si chtěl pojistit adopci dítěte, ženě zkusil vyvolat předčasný porod

Státní zástupce podal obžalobu na psychiatra z Tachovska kvůli pokusu o těžké ublížení na zdraví. Podle zjištění MF...

Nárazy do stromu. Na Plzeňsku zemřel řidič, na Tachovsku dva zranění

U dvou vážných nehod, kdy auto narazilo do stromu, zasahovali v neděli záchranáři v kraji. Vrtulník vzlétl v noci k...

Odvážných, kteří podepsali Chartu 77, bylo v Plzeňském kraji málo

Před listopadem 1989 nebylo v západních Čechách mnoho lidí, kteří podepsali Chartu 77. Pamětníci odhadují, že v Plzni...

Radbuza může být náhradní zdroj vody pro Plzeň, město na to však nemá

Nedávný únik nebezpečných látek do řeky Úhlavy zdůraznil potřebu náhradního zdroje pitné vody pro Plzeň. Už před 13...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz