Trolejbusů na baterie bude jezdit víc. Jsou tiché a nepřehřívají se

  9:35aktualizováno  9:35
Letkov a černická nákupní zóna nemusejí zůstat jedinými oblastmi Plzně, do kterých zajíždějí trolejbusy poháněné energií z akumulátorů. Roční zkušební provoz se osvědčil a dopravní podniky postupně omlazují další trolejbusy. S přídavnou baterií jich zatím jezdí šestnáct.

Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Ptáček řekl, že po prvním roce nasazení těchto vozů do klasického provozu s cestujícími mají jen pozitivní zkušenosti.

„Jak z hlediska hluku, tak i dynamiky při rozjezdech a jízdě jsou lepší, než dříve pořízené vozy vybavené pro jízdu mimo troleje dieselagregátem. Odpadají tím například problémy v létě s přehříváním spalovacích agregátů. Nepočítáme ale s tím, že bychom trolejbusy s dieselagregáty přestavovali na bateriové. Pokračujeme v klasické obměně a omlazování vozového parku,“ uvedl Jiří Ptáček.

V současné době je v depu plzeňského dopravního podniku 16 trolejbusů vybavených pomocnými bateriemi, všechno to jsou klasické dvanáctimetrové vozy.

Trolejbusy na baterie

Starší trolejbusy vybavené dieselagregátem jezdí v Plzni i kloubové.
Mluvčí společnosti Škoda Electric Michal Tobrman potvrdil, že mezi odběrateli je teď o trolejbusy s bateriemi velký zájem.

„Na trhu jsou žádaným zbožím. Škoda Electric svým zákazníkům dodala asi sto takových vozidel. Ty teď vozí cestující například v Maďarsku, Španělsku, Itálii nebo Švédsku.

V tuzemsku slouží kromě Plzně také v Českých Budějovicích či Zlíně. Zákazníci na těchto parciálních trolejbusech oceňují finanční úspory v případě, že chtějí jezdit do lokalit mimo stávající trolejové vedení. S nasazením takových vozidel odpadá potřeba stavět trolejové vedení a další související infrastrukturu,“ řekl Tobrman.

Plzeňské trolejbusy s pomocnými bateriemi jsou počítané tak, aby na jedno nabití ujely na baterie až dvanáct kilometrů. To vychází i s potřebnou rezervou ze zatím nejdelšího v Plzni provozovaného úseku bez trolejí mezi Božkovem a Letkovem.

Tím, jak se snižuje závislost trolejbusů na klasických trolejích, experti začínají propočítávat a zjišťovat, zda by v budoucnu bylo možné upravit některé plzeňské linky. Poslední velká změna vedení linek se v Plzni uskutečnila v roce 2010, kdy byla zprovozněná trolejbusová trať na Borská Pole.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík říká, že jednou z vizí by byly trolejbusy zajíždějící k lochotínskému areálu fakultní nemocnice a na Vinice. Stejně tak si dokáže představit, že by troleje byly natažené i na mostě připravovaném Ředitelstvím silnic a dálnic od Kalikovského mlýna přes údolí řeky Mže až ke křižovatce u Lékařské fakulty.

„Cestující by měli přímé spojení Borských Polí s Vinicemi i lochotínským areálem fakultní nemocnice,“ vysvětlil jednu z vizí Náhlík.

Představitelé dopravních podniků předpokládají, že se zvyšováním kapacity pomocných baterií, a tím i dojezdu trolejbusů v úsecích bez trolejí, začnou postupně přebírat některé části autobusových linek.

Po desítkách let by se trolejbusy mohly vrátit i na Severní Předměstí. „Troleje by se nemusely natahovat po celé trase, ale jen v úsecích s největším stoupáním, tedy na Karlovarské a Lidické třídě. Zpět by jely na baterie, tam by troleje být nemusely,“ naznačil informovaný zdroj.

Autor:

Nejčtenější

Někteří přijdou s rakovinou penisu pozdě, úd už se rozpadá, říká lékařka

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu

Nádory varlat jsou mnohem nebezpečnější než rakovina prostaty. Karcinom penisu je vysoce agresivní, proto se musí...

Chovanec už nechce být poslancem, vadí mu podpora ČSSD současné vládě

Milan Chovanec (ČSSD)

Bývalý ministr vnitra Milan Chovanec se vzdá poslaneckého mandátu. Ze Sněmovny chce odejít do konce března po sjezdu...

Počasí ochromilo Plzeň, přes hodinu nejezdily autobusy ani trolejbusy

Silnice v Plzni ráno pokryla ledovka. Dopravní policisté řešili asi patnáct...

Rozmarné počasí si ráno nepěkně pohrálo s motoristy v Plzni. Na některých silnicích se vytvořilo náledí, na které...

Žena nechala stopaře v autě a odešla nakoupit. Muž mezitím odjel pryč

Zastavit stopaři se řidičce jedoucí ze Svitav do Litomyšle nevyplatilo....

Domažličtí policisté pátrají po stopaři, kterého svezla čtyřicetiletá řidička. Muž zřejmě působil značně věrohodně,...

Inspekce se zastala Vietnamce, kterému neprodali víc zlevněného zboží

Ilustrační snímek

Stížnost Vietnamce na diskriminaci při nákupu většího množství zboží v obchodním řetězci. To byl jeden z...

Další z rubriky

Řidička jela na červenou a srazila se s autem, její vůz se převrátil

Řidička projela křižovatkou Masarykova - Rokycanská na červenou, její vůz...

Nepozornost se ve středu večer zle vymstila řidičce, která projížděla křižovatkou U Pietasu v Plzni. Jela totiž na...

Silniční tepnu v centru Plzně čekají opravy

V Plzni se připravuje rekonstrukce hlavního průtahu okolo centra od Prahy k...

Rekonstrukce klíčového průtahu centrem Plzně zkomplikuje zřejmě ještě letos ježdění po Plzni. Pracovat se bude od...

Divočáci si zřejmě zvykli na ultrazvuk, nově je v parcích odpuzuje pach

Podle Petra Kutáka ze Správy veřejného statku si černá zvěř zvykla na...

Správci parků v Plzni museli posílit obranu před řáděním divočáků. Reagovali tak na skutečnost, že zvířatům přestaly...

Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?
Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?

Nikdy nelze přesně naplánovat, jak bude porod probíhat. V zahraničí už řadu let fungují porodní domy jako alternativa klasické porodnice a domácího porodu. Jaké jsou přínosy a rizika těchto zařízení?

Najdete na iDNES.cz