VIDEO: Mladotice usilují o obnovu dvacet let opuštěné železniční tratě

  13:22aktualizováno  13:22
Mnohaletý boj starosty Mladotic a party nadšenců za obnovu železniční tratě z Mladotic do Kralovic na Plzeňsku pokračuje. Obec nyní zvažuje, že zdevastovanou trať převezme. Aby na její obnovu ale získala peníze, musí kraj zajistit dopravní obslužnost.

Poslední vlak projel z Kralovic do Mladotic naposledy před jednadvaceti roky. Jedenáct kilometrů dlouhý úsek od té doby devastují zloději a trať neutěšeně zarůstá.

Mladotický starosta Zdeněk Slach roky bojuje o obnovení železničního spojení do Kralovic a dál do Rakovníka. Obec nyní zvažuje, že by opuštěnou trať převzala a udělala vše pro její záchranu.

Trať Kralovice - Mladotice

  • 1899 - po trati, která je součástí železnice Rakovník - Mladotice, projely první vlaky 
  • 1997 - zastavený provoz v úseku Čistá - Mladotice
  • 2001 - opraven úsek Čistá - Kralovice a obnoven provoz
  • 2010 - začalo řízení o úplném zrušení trati Kralovice - Mladotice, nejprve bylo přerušeno, v roce 2012 zastaveno
  • 2014 - trať nabídnuta k prodeji, nikdo ji nekoupil
  • 2018 začínají jednání o možné opravě a zprovoznění

Starosta Slach si povzdechl, že v roce 1997 se provoz zastavil kvůli půl milionu korun, který tehdy chyběl na opravu trati.

„Nenašli pět set tisíc korun, dnes budeme muset platit 95 milionů. Je to neskutečná škoda,“ posteskl si starosta.

Podle něj se ale blýská na lepší časy. „Náměstek plzeňského hejtmana pro dopravu Pavel Čížek je nakloněn tomu, aby byla železniční doprava v úseku obnovena,“ uvedl Slach.

V těchto dnech o budoucnosti trati jedná se zástupci krajského úřadu včetně hejtmana Josefa Bernarda, náměstka pro dopravu Pavla Čížka i firmy Poved, která v regionu organizuje veřejnou dopravu.

U jednání by měli být i představitelé firmy GW Train Regio, která už druhým rokem zajišťuje rychlíky mezi Plzní a Mostem. Stanice Mladotice, ze které odbočuje trať do Kralovic, leží právě na hlavní trati z Plzně do Mostu.

Proč obec vede tak složité jednání o železniční trati, která místy už neexistuje? „Aby se na její obnovu daly získat nějaké peníze, podmínkou je, aby kraj na úseku objednal dopravní obslužnost,“ vysvětlil starosta Slach.

Předchozí vedení kraje uvažovalo o tom, že by místo železnice vznikla mezi Mladoticemi a Kralovicemi cyklostezka. Současná rada kraje o trati ještě nejednala.

První velká akce na podporu obnovy trati se v Mladoticích uskuteční 21. dubna. Připravuje ji Ivo Brůžek.

Opuštěná trať

„Nyní jsme na úplném startu. Máme jasný termín, další věci dáváme dohromady. Víme, že tu bude parní lokomotiva z Plzně. Rádi bychom uskutečnili jízdy parního vlaku z Mladotic do Plas a Žihle. Chtěli bychom mít v Mladoticích na nádraží i drezínu, kterou by se lidé mohli svézt po kousku trati směrem na Kralovice a zpět,“ říká Brůžek.

Součástí akce by měla být i přehlídka předmětů, které se váží k historii rakovnické dráhy.

Opravu trati a obnovení provozu by přivítala i ředitelka Muzea severního Plzeňska v Mariánské Týnici Irena Bukačová.

„Trať je na dohled Mariánské Týnice. Dnes je na mnoha místech poznatelná jen podle zeleně rostoucí na železničním náspu. Kolejí tam, bohužel, mnoho nezůstalo. Pro nás by moc znamenalo, kdyby se udělala i zastávka Mariánská Týnice. Dnes lidé z Prahy dojedou za hodinu vlakem do Rakovníka, za další hodinu by vystupovali z vlaku u Mariánské Týnice. Nám by to v návštěvnosti hodně pomohlo, určitě by sem vlakem jezdilo hodně lidí i z Plzně a Podbořanska. Navíc malé dráhy vytvářejí útulnost krajiny, Mladotice by se opět staly významnou křižovatkou lokálních drah,“ myslí si Bukačová.

Za jednadvacet let je většina trati zarostlá, zloději ukradli kilometry kolejnic (více v článku Zloději vytrhali koleje. Policie je chytila, když je chtěli odvézt). Většina z pěti železničních přejezdů neexistuje, koleje jsou většinou zalité asfaltem.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Plzeň - Sparta 4:0, úřadující mistr dominoval a odložil oslavy Slavie

Plzeňský Jan Kopic slaví svůj gól proti Spartě.

Nejvyšší porážka Sparty v historii samostatné české ligy. Na půdě Plzně prohrála ve 3. kole nadstavbové části skupiny o...

Straka vzpomíná: Na Dopitu jsem neměl, nejchytřejší byl ale Alby

Martin Straka v diskuzi s Jiřím Dopitou

Jako centr se na buly extrémně zaměřoval. Moc dobře věděl, jak důležitá herní situace to v hokeji je. Právě úspěšnost...

Medici odmítají praxi v malých nemocnicích, chtějí na nejlepší pracoviště

Operační sál ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Studenti plzeňské lékařské fakulty Karlovy univerzity se bouří. Škola totiž rozhodla, že v šestém ročníku už nebudou...

KOMENTÁŘ: Proč fotbalová liga v novém fanoušky neláká

Tvrdé souboje provázely souboj o titul mezi Slavií a Plzní.

Když tenis před téměř padesáti lety na konci vyrovnaného setu zavedl zkrácenou hru zvanou tie-break, aby nedocházelo k...

Další z rubriky

Na plzeňském Beko Fresh festivalu lidé ochutnali cvrčky, top piva i vína

Cooking show Zdeňka Pohlreicha patřila k tahákům akce Beko Fresh Festival Plzeň...

Tisíce lidí zamířily v sobotu na plzeňský Beko Fresh festival určený pro milovníky jídla a pití, který se koná i v...

Medici odmítají praxi v malých nemocnicích, chtějí na nejlepší pracoviště

Operační sál ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Studenti plzeňské lékařské fakulty Karlovy univerzity se bouří. Škola totiž rozhodla, že v šestém ročníku už nebudou...

Smrt pacientky při nehodě opilý řidič sanitky nezavinil, rozepnula si pás

Nepřipoutaná žena zemřela v sanitce, řidič nadýchal

Opilý řidič sanitky, který před rokem havaroval u Kralovic na Plzeňsku, dostal u soudu za řízení pod vlivem návykové...

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz