VIDEO: Tramvaje Astra vyjely po čtvrt století na poslední jízdu Plzní

  • 6
Po téměř čtvrt století dnes naposledy vyjely na plzeňskou linku 1 propojující Slovany a Bolevec škodovácké tramvaje typu Astra. Byly to první částečně nízkopodlažní tramvaje v plzeňské historii, které umožnily nastupování a vystupování bez nutnosti překonávat jediný schod.

Snadnější nastupování a vystupování dveřmi v prostřední části, protože ta je v úrovni nebo jen mírně nad úrovní zastávky. Jako první byly osazené dřevěnými sedačkami, které umožňují snazší čištění, ale řada pasažérů si stěžovala, že na nich kloužou. Trhavé projíždění oblouky, protože tříčlánková tramvaj neměla pod krajními díly otočné podvozky. 

Takové má většina Plzeňanů zkušenosti s tramvajemi typu Astra.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) jich měly k dispozici dohromady jedenáct. V současnosti jezdí poslední dvě. Ostatní jsou většinou odprodané. První prototyp už před lety skončil na šrotišti.

René Vávro z PMDP řekl, že první tramvaj typu Astra vyjela na plzeňské koleje v roce 1997. 

„Bylo to při zkušební jízdě. Jednalo se o první moderní tramvaj s asynchronními trakčními motory na střídavý proud, právě odtud pochází jméno Astra vzniklé ze slov ASynchronní TRAmvaj. Jako první umožňovala bezbariérový přístup, navíc byla vybavena výsuvnou plošinou umožňující bezproblémový nástup invalidům na vozíku či maminkám s kočárky,“ uvedl René Vávro.

Astry najely už tolik kilometrů, že pro další provoz by byly potřebné jejich další prohlídky, což už se nevyplatí. 

301 vezla první cestující 16. 7. 1998

„Ve druhé polovině roku bychom měli obdržet další dvě tramvaje typu EVO-2. Navíc kvůli koronaviru je méně cestujících, proto je vypravováno i méně tramvají. Za takové situace zvládáme provoz s menším počtem vozů, proto se nevyplatí další prohlídka u Aster,“ vysvětlil Vávro.

Astry jsou první tramvaje z produkce plzeňské Škodovky vyrobené po druhé světové válce. I když měly mnoho technických a konstrukčních problémů, staly se podle dopraváků mezníkem v plzeňské tramvajové dopravě. 

„Dnes jsme vypravili naposledy na linky podle pravidelných jízdních řádů naše poslední dvě tramvaje tohoto typu. Jednu z nich, konkrétně vůz evidenční číslo 301, který byl vyroben jako druhý prototyp a první cestující svezl v Plzni 16. července 1998, plánujeme zachovat a zařadit mezi historické vozy v našem depozitáři,“ uvedl technik elektrické dráhy PMPD Jiří Trnka.

Do muzea zamíří i druhá z tramvají. Tu čeká převoz do Muzea dopravy ve Strašicích.

Michal Kouba ze Škoda-bus klubu Plzeň, který za muzeem stojí, uvedl, že plzeňskou tramvaj s evidenčním číslem 303 už odkoupili.

303 bude k vidění v muzeu ve Strašicích

„Zaplatili jsme ji už v únoru. Teď nás čeká její fyzické předání a náročná doprava do Strašic. Doplní exponáty. Z tramvají tam máme skříň vozu Křižík, kterou jsme přivezli v roce 2018 z pozemku v Sedlci. Pán ji tam měl jako boudu, ta je alespoň zvenku už částečně opravená,“ řekl Michal Kouba.

S vozy Křižík začínal v roce 1899 v Plzni tramvajový provoz. Z té doby pochází i historická tramvaj Křižík číslo 18, která je plně pojízdná. Právě tato historická tramvaj před rokem a čtvrt zahajovala provoz na prodloužené trati na Borská pole.

Ve strašickém muzeu mají i klasickou vysokopodlažní tramvaj typu Tatra T3, které v Plzni jezdí už od roku 1964. „Astra bude třetí, symbolicky to bude vůz se dvěma trojkami, v Plzni jezdí s evidenčním číslem 303. V budoucnu bychom v muzeu ve Strašicích rádi vybudovali i stálé kolejiště pro tramvaje,“ prozradil Kouba.

Už loni dopravní podniky odprodaly většinu svých Aster. Dvě z nich nový majitel převezl na dálniční odpočívku mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou na dálnici D10, kde je jako poutač už roky zaparkované dopravní letadlo Iljušin Il 18.

Vyřazované Astry nahrazují na plzeňských linkách dvoudílné plně klimatizované tramvaje, které mají otočné podvozky. Kromě klidnější jízdy také méně opotřebovávají koleje.

V krátké době by měla Škodovka dodat dopravnímu podniku první tříčlánkové a stoprocentně nízkopodlažní tramvaje, které mají řídicí stanoviště na obou stranách.