VIDEO: Nová tramvajová trať v Plzni vozí cestující až k univerzitě

  • 17
Po třiceti letech se v Plzni otevřel nový úsek tramvajové trati. Od rána využívají cestující prodlouženou linku číslo čtyři z Lochotína na Bory, která vede až k Západočeské univerzitě na začátek průmyslové zóny Borská pole.

Úsek o délce 1,4 kilometru stál 616 milionů korun s DPH a 355 miliony ho podpořila EU.

„Jakékoliv rozšíření tramvajové trakce bereme jako velký úspěch, protože je to finančně velice náročné. Je to jedna z nejdůležitějších infrastruktur ve městě řešících mobilitu,“ sdělil generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Využití elektrické kolejové dopravy považuje za krok správným směrem i Martin Jareš z Fakulty dopravní Českého vysokého učení v Praze. „Protože silnice jsou přetížené a tvoří se na nich kolony, je tedy výhodné přesunout cestující z autobusů do tramvají,“ vysvětlil již dříve Jareš.

Nevýhodou jsou však vyšší pořizovací náklady na vozy. „Ale protože elektrický pohon je levnější než nafta, v nějakém časovém horizontu se investice vrátí,“ uvedl odborník.

Doplnil, že pro cestující je kolejová doprava atraktivnější a přiláká do MHD víc lidí než autobus.

„Tramvaje jsou pohodlnější, příjemnější, tišší. To platí o kolejové dopravě obecně. Navíc tramvaj ve velkých městech dojede i tam, kam autobus nemůže,“ shrnul.

Nová trať vede od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku k ulici U Letiště, kde je mezi Fakultou aplikovaných věd, obchodním centrem Bauhaus a prodejnou Decathlon točna.

Před ní je ještě jedna točna v Dobřanské ulici u bývalého fotbalového hřiště. Právě tam je také nový přestupní terminál MHD a veřejné linkové dopravy Plzeňska. Tramvaje jezdí i po 38metrovém mostě přes silnici I/27 od Klatov.

„Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Teď už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat,“ řekl při nedělním slavnostním otevření primátor Martin Baxa.

V ranních špičkách bylo obtížné se na Borská pole dostat, tramvaj by tento problém měla vyřešit.

Nové zastávky na prodloužené lince číslo 4

  • Borský park - jen ve směru z centra
  • Bory - přestupní terminál, konečná
  • Technická - klasická stanice
  • Univerzita - konečná, mezi ZČU a prodejnou sportu 

„Studenti a zaměstnanci se dostanou rychleji do školy. Propojily se tak fakulty v centru s těmi na Borských polích,“ řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.

Na trase linky číslo 4 přibyly čtyři nové zastávky. Mimo dopravní špičku bude každá druhá tramvaj končit na přestupním terminálu Bory, druhá polovina dojede až na konečnou.

Ve špičkách před začátky pracovních směn v průmyslové zóně Borská pole, a také po jejich skončení, pojede většina tramvají až na Borská pole.

Budoucí točna tramvají na Borech už má položené koleje (18. 9. 2019)

18. září 2019