„Na každou sezonu připravujeme novou výstavu. Snímky z této expozice zachycují převážně vozy tuzemských příznivců v rámci výletů, srazů i výstav klubů, nebo unikátní varianty či sportovní úpravy. Zhlédnutí je možné v rámci komentované prohlídky expozice muzea,“ říká provozovatel muzea Pavel Křovák.
Návštěvníci tak spatří například fotografie trabantu využívaného jako koloběžka nebo speciální verze vozidla v podobě pickupu. Momentálně si mohou lidé unikátní expozici prohlédnout po předchozím telefonickém objednání v úterý a ve čtvrtek odpoledne. Od dubna bude otevřeno každou sudou neděli až do října.
První Trabant 601, inovovaný vůz s karosérií z duroplastu, opustil výrobní linky v automobilce Sachsenring Zwickau v roce 1964. Mototechna prostřednictvím Motokovu dovezla do tehdejšího Československa do roku 1985 přes 160 tisíc exemplářů. Vozidlo si u nás získalo značnou popularitu.
Limusina, universal, leiferwagen
Kromě provedení tudor, obchodně nazvané limusina, či praktického kombi prodávaného pod označením universal, se vyráběly také dvoumístná dodávka zvaná leiferwagen či speciální vojenské provedení Kübelwagen používané východoněmeckými pohraničníky. Tyto typy se do naší republiky nedovážely.
Druhou ze zmíněných rarit ale mají možnost zájemci vidět naživo právě v plzeňském retro muzeu. „Těchto aut se do dnešních dnů moc nedochovalo. Když se Německo sjednotilo, většina jich skončila v lisu. Nám se před dvaceti lety podařilo jeden si pořídit,“ doplňuje Křovák.
V expozici nechybí ani zřejmě nejpozději vyrobený Trabant 601 na světě. Pochází z roku 2021. „Smontovali jsme jej z náhradních dílů třicet let po ukončení výroby. Říkám o něm, že je to asi vůbec nejnovější trabant. Najeté má čtyři kilometry,“ sděluje s úsměvem.
V muzeu je celkově k vidění dvacet vozidel. Jedná se o automobily, motocykly i přívěsy vyrobené mezi lety 1937 a 1991. „Všechno je plně funkční. Vozy jsou na značkách, ať už běžných, nebo veteránských, snažíme se u nich mít technickou, aby mohly okamžitě vyrazit. Dá se říci, že méně chátrají, když jezdí. Během roku se konají srazy nebo různá natáčení. Každé z aut se několikrát projede,“ podotýká Křovák.
Expozice otevřel společně se svou manželkou v roce 2015. Vozy ale začal sbírat už mnohem dříve. „Bylo to v době, kdy se jich lidé začali zbavovat. Nabral jsem i různé, v uvozovkách, šroty, které už nikdo nechtěl. V roce 2007 jsme udělali akci k 50. výročí zahájení výroby trabantů. Setkala se s velmi příznivými ohlasy a stala se tak impulzem pro založení muzea,“ sděluje.