Trabanty nekritizujte, vzkazují cestovateli Přibáňovi majitelé aut z NDR

  12:44aktualizováno  12:44
V Běšinech na Klatovsku se o víkendu sešli majitelé trabantů. Téměř dvacítka vozů s plastovou karoserií a dvoutaktním motorem se vydala na projížďku šumavskou krajinou a přitom plnila různé úkoly. Například slalom na čas a jízdu zručnosti.

Jak dosáhnout s trabantem rychlosti 90 kilometrů za hodinu? Strčte ho ze skály. Jak zdvojnásobit cenu trabanta? Naplňte mu nádrž benzinem. Proč nemá trabant bezpečnostní pásy? Aby si ho lidé nepletli s batohem. Nebo proč majitelé trabanta přijdou po smrti do nebe? Protože peklo si prožili už na zemi.

I takové vtipy kolovaly za minulého režimu o autě, které se vyrábělo v tehdejší Německé demokratické republice (NDR).

Když se budeme inspirovat filmem Pelíšky režiséra Jana Hřebejka, tak odpovědí na víkendový sraz majitelů trabantů, který se konal v Běšinech u Klatov, bude spíš to, že soudruzi z NDR v případě trabantu žádnou chybu neudělali.

Majitelé totiž nedali na své automobilové miláčky dopustit. Jeden z nich, pořadatel akce a podnikatel Břetislav Šindelář, měl svého času doma dvacet trabantů.

Sraz trabantů v Běšinech

Někteří účastníci srazu nenechali nit suchou na cestovateli Danu Přibáňovi, který už přes deset let křižuje svět právě v trabantu a vůz charakteristický plastovou karoserií a dvoutaktním motorem často kritizuje.

„Je to sice náš kamarád, ale když řekne - jedeme strašně daleko s nejhorším autem na světě - tak mu to jako milovníci trabantů vyčítáme. Ale víme, že to je hlavně show. On ví, že by si tam měl nalít kvalitní brzdovou kapalinu, když jede do míst, kde bude hodně brzdit. Ale aby bylo co točit, nechá tam starou nepoužitelnou,“ popsal Šindelář, který by si prý na cestu kolem světa vzal trabanta kombi z roku 1986, kterému je tedy letos dvaatřicet let.

K vidění bylo v Běšinech téměř dvacet vozů, největším krasavcem byl zeleno-béžový trabant kabriolet v luxusním provedení, jehož úprava se prováděla v někdejší západní části Německa.

Posádky aut plnily během jízdy jarní rozkvetlou šumavskou krajinou různé úkoly, například slalom na čas, či jízdu zručnosti.

„Dochází k obměně generací, dříve na srazy jezdili rodiče a teď už je postupně nahrazují děti, které nyní tvoří polovinu účastníků,“ uvedl Šindelář. V některých rodinách to prý chodí tak, že otec má auto, děti mají další a vnoučata také.

Šindelář má nejstaršího trabanta z roku 1969, příští rok mu tedy bude padesát let, vlastní ale dalších šest plastových vozů. „Je to koníček. Tři trabanty mám v závodní verzi, dva fungují jako pracovní a dva jsou krasavci,“ vypočítává.

Prvního si koupil v roce 1982. Jako chudý student totiž chtěl auto a trabanta z roku 1973 tehdy pořídil levně. „Za tři tisíce korun jsem ho koupil, další dva tisíce šly do oprav a mohl jsem jezdit,“ vzpomíná Šindelář.

V roce 1989 měl dvacet trabantů. Část tvořila auta, která v Praze nechali Němci prchající do západního Německa, část mu přivezli kamarádi, kteří se vozů zadarmo zbavovali. Část z nich prodal a část už má jen ve formě součástek.

Šindelář má pro trabanty slabost i přesto, že se o nich mluví jako o autech, které nejvíce znečišťují životní prostředí.

„Čistota provozu se dá srovnávat s ostatními staršími vozy, které jezdí na českých silnicích. Pokud je trabant dobře udržovaný, dobře seřízený, to se týká hlavně zapalování a pokud má vyčištěný výfuk, nemá s emisemi problém,“ vysvětlil Šindelář.

Trabantem z Indie až do Prahy (10. února 2018)

Pro trabanty má slabost i proto, že když jako mladík jezdil v zimě po zábavách, na konci prý pravidelně roztahoval minimálně dvě škodovky. „Zkrátka bylo to praktické auto, které všude projelo, když začaly sněhové jazyky, nejdále dojel trabant,“ popsal Šindelář.

„Dnes už je ale trabant veterán, který je na normální provoz dost drahý pro toho, kdo opravy nemá jako koníčka,“ podotkl Šindelář.

Trabanta z roku 1965 přivezli na sraz dvanáctiletý Jiří Louda s otcem, kteří dorazili z nedalekého Švihova. „Je to auto po dědovi. Když zemřel, jezdili jsme s ním jen do lesa na houby. Trabanti mě ale tak chytli, že jsem tátu donutil, abychom auto opravili, seřídili a teď s ním jezdíme na srazy,“ popsal školák, který zároveň bryskně popsal, co se pod zvednutou kapotou světle zeleného auta skrývá.

„Není to světle zelená, ale Němci říkali pastel grün,“ upozornil s tím, že díky péči o dvoutaktního miláčka už má vybráno budoucí povolání. „Budu automechanik,“ sdělil bez rozmýšlení Jiří s připomínkou, že zatím není tak dobrý opravář jako táta, ale svíčky prý bez problémů vyměňuje. Veterána po dědovi by prý nikdy neprodal.

Nejčtenější

Chovanec už nechce být poslancem, vadí mu podpora ČSSD současné vládě

Milan Chovanec (ČSSD)

Bývalý ministr vnitra Milan Chovanec se vzdá poslaneckého mandátu. Ze Sněmovny chce odejít do konce března po sjezdu...

Počasí ochromilo Plzeň, přes hodinu nejezdily autobusy ani trolejbusy

Silnice v Plzni ráno pokryla ledovka. Dopravní policisté řešili asi patnáct...

Rozmarné počasí si ráno nepěkně pohrálo s motoristy v Plzni. Na některých silnicích se vytvořilo náledí, na které...

Žena nechala stopaře v autě a odešla nakoupit. Muž mezitím odjel pryč

Zastavit stopaři se řidičce jedoucí ze Svitav do Litomyšle nevyplatilo....

Domažličtí policisté pátrají po stopaři, kterého svezla čtyřicetiletá řidička. Muž zřejmě působil značně věrohodně,...

Inspekce se zastala Vietnamce, kterému neprodali víc zlevněného zboží

Ilustrační snímek

Stížnost Vietnamce na diskriminaci při nákupu většího množství zboží v obchodním řetězci. To byl jeden z...

Řezníček míří z Plzně do Lokerenu, o víkendu ho čekají zdravotní testy

Jakub Řezníček z Plzně střílí, obránce FCSB Mihai Balasa se mu v tom snaží...

Fotbalový útočník Jakub Řezníček se vydá na první větší zahraniční štaci do Lokerenu. Třicetiletý hráč Plzně jedná s...

Další z rubriky

Divočáci si zřejmě zvykli na ultrazvuk, nově je v parcích odpuzuje pach

Podle Petra Kutáka ze Správy veřejného statku si černá zvěř zvykla na...

Správci parků v Plzni museli posílit obranu před řáděním divočáků. Reagovali tak na skutečnost, že zvířatům přestaly...

Silniční tepnu v centru Plzně čekají opravy

V Plzni se připravuje rekonstrukce hlavního průtahu okolo centra od Prahy k...

Rekonstrukce klíčového průtahu centrem Plzně zkomplikuje zřejmě ještě letos ježdění po Plzni. Pracovat se bude od...

Sdílená auta jdou v Plzni na dračku. Karkulky jezdí i do ciziny

Karkulka. Tak se jmenuje nová carsharingová služba v Plzni, kterou zavedly...

Po Plzni jezdí osm aut městských dopravních podniků a tři vozy společnosti Auto napůl, které si zájemci mohou půjčovat....

Najdete na iDNES.cz