Od vraku až k dokonalosti. Rekonstruovaný trabant je jak z výrobní linky

  20:15aktualizováno  20:15
Jeden z nejkrásnějších trabantů, které jezdí po českých silnicích. Tak nazval předseda Trabantklubu v Plzni Petr Pihlík nově zrekonstruovaný kousek, který dílna plzeňského klubu v Úslavské ulici v neděli předávala majiteli Martinu Švambergovi z Lysé nad Labem.

Trabant klub - předání mimořádně zrekonstruovaného trabantu. Je v podstatě úplně nový. Auto si převzal Martin Švamberg (v černém kabátě). | foto: Pavel NěmečekMAFRA

"Auto jsme zrenovovali do původní podoby. Většina dílů je na tomto krasavci vyrobeném před třiceti lety originální. Takže je jako nové a má najeto sedm kilometrů," popsal při předání Pihlík. Podle něj na rekonstrukci pracovali čtyři mechanici dva roky. Pracovali na něm ve volných chvílích, čistého času tedy tři až čtyři měsíce.

"Dojížděli jsme v něm s manželkou na vysokou školu, je to kus našeho života, proto jsme ho chtěli zachovat pro budoucnost. Musí vydržet dalších sto let," plánuje Martin Švamberg, který do rekonstrukce vložil kolem 120 tisíc korun. V staronovém autě originální barvy capri green, tedy svěží zelené, hodlá jezdit jen na veteránské srazy. "Určitě to není auto na běžné ježdění, to si budeme hýčkat, už včera při převozu domů z Plzně mi krvácelo srdce, protože jsme zmokli," líčí Švamberg, který originální díly sháněl celých sedm let.

Největším úlovkem, v který prý už ani nedoufal, byl podle Švamberga úplně nový motor. "Najednou se objevil v inzerátu, tak jsem do Třebíče hned uháněl, protože by tam dlouho nevydržel," líčí Švamberg. Majitel motoru ho prý před lety koupil do traktoru, ale hodil ho pod ponk a úplně na něj zapomněl. "Naštěstí ho znovu našel. Koupil jsem ho za výhodnou cenu čtyři tisíce korun. Přitom v Německu se nový motor prodává i za 1900 euro," připomněl Švamberg. To je v přepočtu 45 tisíc korun.

Trabant klub - předání mimořádně zrekonstruovaného trabantu. Je v podstatě...

Předání mimořádně zrekonstruovaného trabantu. Auto si převzal Martin Švamberg (v černém kabátě).

Trabant klub - předání mimořádně zrekonstruovaného trabantu. Je v podstatě...

Automobil vypadá, jako kdyby právě sjel z výrobní linky

Švambergovi koupili trabanta ve velmi zdevastovaném stavu poté co vystřídal několik majitelů. "Pocházel od lidí z někdejší NDR, kteří se v roce 1989 uchýlili na českou ambasádu a v pražských ulicích tehdy tranbantů zůstalo hodně. Našli jsme v něm ještě staré enderácké doklady," líčí Švamberg.

Trabanty poslala do výslužby ekologická daň

Podle Pihlíka jezdí po republice pět až deset tisíc trabantů. Spousty jich podle něj majitelé vyřadili poté, co byla v roce 2009 zavedena ekologická daň, která se platí při převodu na nového majitele a činí deset tisíc korun.

Velkou jeho výhodou je podle Pihlíka jednoduchá konstrukce. "A když je něco jednoduché, tak se tam vlastně nemá co porouchat a pokud se to porouchá, tak je to snadno opravitelné," líčí Pihlík. Výhodou je také váha pouhých 600 kilogramů. Důvodem je použitý materiál duroplast vyráběný z odpadní vlny a pryskyřice, který se v tehdejší NDR vyvinul kvůli nedostatku železné rudy jako náhrada plechové karoserie .

"Tento typ trabantu se vyráběl do roku 1991, pak už v něm nebyl dvoudobý, ale čtyřdobý motor. Ten se v té době dával do volkswagenu polo. Pozdější trabanty vypadaly zhruba stejně, ale byla v nich už jiná "střeva"," připomíná Pihlík. Do Česka se trabanty dovážely do roku 1984. Do Maďarska až do roku 1991, proto je na tamějším trhu více náhradních dílů a také někteří Češi je tam nakupují.

  • Nejčtenější

Jan Masaryk buď nebyl zavražděn, nebo bylo všechno jinak, tvrdí vědci

Plzenští vědci Jan Špička a Martin Čermák dospěli k závěru, že bývalý poválečný ministr zahraničí Jan Masaryk nebyl...

Řepka bude dál pracovat v pekárně, s žádostí o propuštění z vězení neuspěl

Bývalý fotbalista a bouřlivák Tomáš Řepka neuspěl se žádostí o předčasné propuštění z vězení na Borech. Sportovec...

Pětiletý křivě obvinil otce ze zneužívání, podle soudu ho navedla matka

Klatovský okresní soud dal podmínku Heleně L., která je obžalovaná, že křivě obvinila svého bývalého manžela z...

Pan rozhodčí měl asi zavřené oči. Liberečtí jedou z Plzně ukřivdění

Byli pořádně rozzuření. Cítí křivdu. Libereckým fotbalistům se hodně nelíbil výkon rozhodčího Zbyňka Proskeho během...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uhasit elektromobil je problém, baterie může kdykoli znovu vzplanout

Požár elektromobilu značky Tesla po nehodě v Rakousku ukázal, jak těžké je pro hasiče vypořádat se při zásahu s těmito...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Řepka bude dál pracovat v pekárně, s žádostí o propuštění z vězení neuspěl

Bývalý fotbalista a bouřlivák Tomáš Řepka neuspěl se žádostí o předčasné propuštění z vězení na Borech. Sportovec...

S Plzeňskou kartou už nepůjde platit parkovné, u řidičů se neosvědčila

Po sedmi letech přestane fungovat elektronická peněženka Plzeňské karty k placení parkování. Důvodem je její minimální...

Špičák zvýhodní nákup skipasů přes e-shop, u kasy jízdné mírně podraží

Železnorudsko je už připravené na zimní sezonu. Letošní novinkou bude skibus, který lyžaře z obřího parkoviště Kaskády...

Trabant je příšerné auto, řekl režisér. Předtím v něm procestoval svět

Trabant zobrazuje smutný příběh celého východního bloku. V plzeňském kulturním centru DEPO2015 to v sobotu řekl režisér...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz