Pomoci chce i asociace lyžařských středisek, která tlačí na vládu, aby snížila ceny elektřiny tím, že sníží poplatky za distribuci. Ty totiž tvoří i 90 procent ceny.
Největší lyžařský areál Plzeňského kraje - Ski&Bike Špičák už druhý rok po sobě nezvedl ceny denních skipasů a celosezonní ještě zlevnil v průměru o 20 procent. „Zlevnění o pětinu se týká celosezonních skipasů pro děti, mládež a rodinného skipasu. Dospělí pak dosahují výrazných slev v rámci našeho věrnostního programu až o 35 procent,“ uvedl ředitel Ski&Bike Špičák Vladimír Kasík.
Celodenní skipas pro dospělého tak nadále stojí 890 korun. Dětský vyjde na 640 korun a rodinný pro dva dospělé a neomezený počet vlastních dětí na 2 155 korun.
I železnorudský areál Samoty šel cestou zlevnění některých skipasů. Týká se to dvouhodinové jízdenky, která loni dospělého stála 470 korun, letos 430, u stejného pásma pro děti nastal sešup z 380 na 300 korun. Celodenní skipas pro dospělého podražil o 4,5 procenta na 700 korun, u dětí zůstal na loňské úrovni 520 korun. Zvýšení ceny z 1800 na 2800 korun se na Samotách týká pětidenního skipasu pro dospělé.
Posílení zasněžovací techniky
Mírné zdražení většiny skipasů čeká i návštěvníky areálu Nad nádražím-Belveder. I tak se stal ze tří železnorudských středisek nejlevnějším u celodenního skipasu pro dospělé. Ten se meziročně zvýšil o 3,2 procenta na 650 korun, pětidenní lyžování zde přijde na 3260 korun.
Areály vsadily hlavně na investice do zasněžování. Před startem zimní sezony dal areál na Špičáku do nové infrastruktury nebo její modernizace přes 18 milionů korun, přičemž největší částka 15 milionů připadla na posílení zasněžovací techniky. V areálu přibylo deset nových sněžných děl, z toho pět tyčových, celkem je zde tedy 45 děl.
Areál zasněžování pořídil i díky dotaci Plzeňského kraje. Tato finanční pomoc souvisí s blížící se zimní Olympiádou dětí a mládeže, která se zde bude konat v roce 2027. „Úplnou novinkou pro lyžaře u nás pak bude skikrosová trať, kterou postavíme na spodní části sjezdovky číslo 1 – Turistické. Co do obtížnosti ji zvládnou na pohodu i děti,“ říká vedoucí střediska služeb Ski&Bike Špičák Jan Kasík.
„Záměrem je nabídnout lyžařům další zpestření. Na jedné straně areálu si mohou vyzkoušet měřený slalom nebo funline na Spodní Šanci, případně sjet nejprudší českou sjezdovku Šanci. V centrální části si projedou novou tréninkovou závodní trať na Lubáku, a pak třeba zamíří na skikros na druhou stranu střediska k modré sjezdovce Turistické,“ doporučil Jan Kasík.
Nový zasněžovací systém pořídili i ve středisku Samoty. „Reagujeme na to, že přírodního sněhu je čím dál méně. Teď jsme schopni za kratší dobu vyrobit víc sněhu,“ přiblížila spolumajitelka areálu Lucie Lučanová.
Drazí brigádníci, drahá elektřina
Jakub Juračka, prezident Asociace lanové dopravy, kam patří část lyžařských středisek, nastínil, že v době, kdy se podmínky pro provozování lyžařských středisek kvůli nedostatku sněhu zhoršují, stát podnikatelům příliš nepomáhá. „Brigádníci jsou kvůli vládním zásahům v této fázi neufinancovatelní. Pokud je nechceme stáhnout do šedé zóny, nejsme konkurenceschopní vůči zahraničí. Řešení je tedy na politicích,“ popsal Juračka.
Nepříjemné jsou podle něj i vysoké ceny elektřiny. „Silovou elektřinu lyžařské areály nakupují co nejlevněji, často na burze, kdy platí jednu až dvě koruny za kWh. S cenou za distribuci, která dnes tvoří i 90 procent ceny, se ale nakonec dostaneme na cenu osm až dvanáct korun,“ popsal Juračka. Ve čtvrtek asociace sdělila svoje stesky ministru pro místní rozvoj Petru Kulhánkovi ze STAN, který podle Juračky slíbil zatlačit na ministry průmyslu a práce a sociálních věcí, aby situaci s energiemi a brigádníky napravili.
Areál na Špičáku v loňské lyžařské sezoně:
1. prosince 2023 |