Plzeňský Prazdroj - Pilsner Urquell.

Plzeňský Prazdroj - Pilsner Urquell. | foto: Profimedia.cz

Stock a Prazdroj hlásí nižší spotřebu lihovin i piva. Může za to vyšší spotřební daň

  • 1
Jednička na trhu lihovin společnost Stock Plzeň- Božkov i Plzeňský Prazdroj hlásí nižší spotřebu lihovin i piva, která se projevila vloni. Na svědomí ji má vyšší spotřební daň, kvůli níž Česi omezili pití piva i kvalitního tvrdého alkoholu.

"Situace na trhu byla v loňském roce zásadně ovlivněna zvýšením spotřební daně, které se promítlo do růstu cen lihovin a následně do oslabení poptávky spotřebitelů," uvedl generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík.

novinky ze stocku

Stock uvedl vloni na trh řadu nových produktů, které měly klesající prodej lihovin oživit. Vedle prémiového Fernetu Stock Exclusive, zrajícího v dubových sudech, se tak na pultech obchodů a barů objevila šestkrát destilovaná Amundsen Vodka, bylinný likér Magister dostal  jemnějšího bratříčka Magister Bohém. Premiéru si odbyla i prémiová vodka Stock Prestige. Letos je nově na trhu Božkov Dry Gin a Božkov Spiced.

Prodej kořalek v maloobchodech se loni podle něj propadl o 6,8 procenta. V restauracích spotřeba tvrdého alkoholu klesla meziročně dokonce o 8,3 procenta.

V případě Stocku byly poklesy ovšem nižší. Božkovská likérka tak posílila svoji pozici jedničky na trhu. Více než třetina všech lihovin prodaných v maloobchodních řetězcích nesla etiketu Stock. V gastronomických zařízeních pak téměř každá druhá láhev.

Nejčastěji se na účtenkách hostů českých restaurací vloni objevoval Božkov Tuzemský "Zvyšuje se nejen jeho tržní podíl, ale rostly jeho prodeje i v absolutních číslech. Třeba v maloobchodech posílil o více než devět procent," řekl na adresu tradiční rumové lihoviny Pavlík.

K favoritům návštěvníků barů patřil i hořký Fernet Stock, jeho citrusová varianta nebo klasická zelená peprmintka.  "Trh prošel očekávaným útlumem. Ale letos počítáme s jeho mírným oživením," dodal Petr Pavlík. Naznačil to již závěr roku, kdy spotřeba většiny lihovin ze Stocku začala růst..

V českých domácnostech i restauracích se vloni vypilo i méně piva. Plzeňskému Prazdroji klesl meziročně prodej o 8 procent na sedm milionů hektolitrů.

"Nepříznivý vliv na naše prodeje měl i pokles návštěv hospod a celkově nižší spotřeba čepovaného piva v hospodách a restauracích, na které se projevil také pokles počtu zahraničních turistů," říká generální ředitel Prazdroje Doug Brodman.Plzeňský

Prazdroj vloni představil celou řadu novinek. Patřil mezi ně například Master 15° Zlatý nebo Birell Polotmavý.