Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. října 2021 Státní svátek.

Rosa a tráva na kolejích udělaly z motoráku sáňky, říká svědek neštěstí

  17:09
Strojvůdce motorového vlaku chtěl zastavit na zastávce ve Kdyni, ale nešlo to. Ačkoliv brzdil a sypal písek na kolejnice, vůz jel dál. Za nádražím se na výhybce srazil s protijedoucím lokotraktorem. Podle zdroje MF DNES nehodu zřejmě zavinil fakt, že koleje byly málo používané a znečištěné trávou.

„Strojvedoucí nemohl dělat vůbec nic. Seděl v kabině do poslední chvíle, sledoval přístrojovou desku, snažil se situaci zachránit, ale nešlo to. Osobní vlak jel po smyku, kola se mu netočila. Z motoráku se doslova staly sáňky na ledu,“ řekl svědek nehody. 

Podle něj je viníkem střetu dvou vlaků, při němž se zranilo 19 lidí, vysoká tráva v kolejišti.

„Odhadem deset až dvacet centimetrů nad kolejnicemi. Ta se dostala pod ocelová kola. Navíc to ráno byla poměrně velká rosa,“ vyjmenoval důvody muž, jehož identitu redakce zná, ale přál si zůstat v anonymitě.  

Motorák jedoucí od Pocinovic směrem na Domažlice vjel ve středu na kdyňské nádraží na druhou staniční kolej, která je méně používaná. Adheze byla minimální, téměř nulová. 

„Kolejnice této koleje nebyly oblýskané jako na hlavní průběžné koleji, což znamená, že se po nich až tak moc nejezdí. Byly pokryté silnou rosou a suchou trávou. Strojvedoucímu se nepodařilo přes jeho maximální úsilí motorový osobní vlak zastavit pro výstup a nástup cestujících a jeho vlak jel nekontrolovatelně dál až na výhybky, kde se střetl s právě vjíždějícím služebním vlakem, v jehož čele byla konstrukčně silnější lokomotiva  - lokotraktor,“ objasnil muž. 

Podle něj kola vlaku přilnou ke kolejnicím daleko lépe, když jsou kolejnice často používané a z pohledu laika se lesknou. V tomto případě ale byly málo ojeté a navíc znečištěné.

Čtyřiadvacetitunový motorák pak narazil do stotunového kolosu, který jel v opačném směru. Jeho strojvedoucí ještě houkal a začal rychločinně brzdit, aby zabránil střetu. 

Motorák po nárazu letěl asi deset metrů vzduchem

I tak podle člověka obeznámeného se situací motorák po čelním nárazu „letěl“ asi deset metrů vzduchem, jak jej silnější lokomotiva tlačila před sebou. Osobní vlak přitom vykolejil a skončil v jiné koleji, než po které původně jel, asi dvacet metrů od místa střetu. 

Kdyby to ráno nejel mimořádně od Domažlic měřící služební vlak vedený lokotraktorem, motorák by vjel do kdyňského nádraží po dopravní koleji, po které jezdí většina vlaků.

„Nebo stačilo, kdyby služební vlak vjel do nádraží o deset sekund dříve, s motorákem by se nesrazil. Maximálně by osobní vlak poničil výhybku, než by zastavil. Ale rozhodně by se nezranili cestující,“ přemýšlel o možných variantách muž. 

Podle něj je strojvedoucí zkušený a opatrný člověk, který dodržuje předpisy a do kdyňského nádraží vjel předepsanou rychlostí.

Inspekce zatím příčiny komentovat nechce

Podle ředitele odboru provozu osobní dopravy Českých drah Tomáše Mohra je jednou z reálných možností, proč vlak nemohl zastavit, právě špatný stav železniční infrastruktury.

„Je prokazatelné, že vlak jel ve smyku dlouhou dráhu. Mohlo dojít ke zhoršení adhezních podmínek a tím pádem nastala nekontrolovatelná jízda drážního vozidla,“ popsal Mohr s tím, že konečný výsledek vyšetřování ale je na Správě železnic a Drážní inspekci.

České dráhy již ve středu uvedly, že strojvedoucí se snažil zastavit na nádraží, aby mohli nastoupit a vystoupit cestující, ale nešlo mu to. Projel pak návěstidlem, kde svítila červená, a srazil se s lokotraktorem. Podle informovaného zdroje byla brzdná dráha dlouhá kolem 290 metrů. 

„Motorový vůz byl v pondělí na kompletní technické kontrole včetně brzdového zařízení a vše bylo v pořádku,“ sdělila mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. 

Drážní inspekce otázku vysoké trávy jako možné příčiny nehody komentovat nechtěla.

„Veškeré informace k mimořádné události ve Kdyni zazněly již včera. Aktuálně již probíhá šetření a v jeho průběhu Drážní inspekce žádné informace nezveřejňuje. Veškeré informace budou až v závěrečné zprávě,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Padesátiletý strojvedoucí motoráku se při nehodě vážně zranil, v kabině zůstal zaklíněný. Vyprostit ho museli hasiči. Letecká záchranná služba ho přepravila do pražského Motola, kde se podrobil operaci.

Vážná zranění utrpěli ještě další tři lidé. Cestující už stáli před kabinou strojvůdce a připravovali se, že na zastávce vystoupí. Ostatních patnáct lidí ve vlaku utrpělo středně těžká a převážně lehká zranění, mezi nimi bylo pět dětí. 

  • Nejčtenější

Tempel je zrůda a jde po mně. Bojím se více než kdy jindy, tvrdí Kajínek

Premium Jsou to příběhy dvou mužů odsouzených na doživotí. Oba za vraždu dvou lidí. Roky strávili ve věznici spolu, ale nyní...

Za zvrhlé sexuální týrání malého syna svého přítele dostala žena pět let

Krajský soud v Plzni poslal na pět let do vězení sedmadvacetiletou ženu z Plzeňska, která podle obžaloby týrala a...

Plzeňský Panasonic končí s výrobou televizí, o práci přijde až 900 lidí

Japonský Panasonic v továrně v Plzni podle předsedy odborového svazu KOVO Jaroslava Součka končí s výrobou televizorů....

Doživotně odsouzený Tempel je na svobodě, okresní soud ho propustil

Okresní soud v Sokolově ve středu ráno rozhodl o propuštění Roberta Tempela, který po zrušení doživotí za dvojnásobnou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta v poháru bezpečně postupuje, to Baník i Plzeň překvapivě končí

Jen Sparta potvrdila roli favorita v osmifinále domácího fotbalového poháru. I s náhradníky v sestavě vyhrála v...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Nemocnice v kraji opět plní covidoví pacienti, zatím jedou bez omezení

Nemocnice v Plzeňském kraji se už připravují na další vlnu covidu. Covidové pacienty dosud vozily do Fakultní nemocnice...

Po zavedení rourky se pokaždé zlepšil, hájí se medik viněný z týrání psa

Před soudem stanul šestadvacetiletý Martin Švec z Plzně, který podle obžaloby brutálně mučil svého psa. Student...

Obyvatelé plzeňské Doubravky by chtěli stoly na ping-pong i psí loučku

Hřiště na petanque, psí loučka, ping-pongové stoly na veřejných prostranstvích. Tak vypadají tři z celkem 65 nápadů,...

V Přešticích měří kvalitu vzduchu. Když je špatný, přijde lidem SMS

Radnice v Přešticích na Plzeňsku nainstalovala ve městě a v přilehlých obcích čtyři stanice na měření kvality ovzduší....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Důchodové novinky: jak si v roce 2022 finančně polepší penzisté

V příštím roce budou všichni penzisté pobírat vyšší státní důchod, než je tomu letos. Důvodem je valorizace. Pro příští...