Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Sypače vyjíždějí častěji než v posledních letech, údržba silnic se prodraží

  9:08aktualizováno  20:07
Zimní údržba silnic v Plzeňském kraji spolkne v letošní sezoně zřejmě víc peněz, než bývalo v posledních letech zvykem. To se může projevit v létě, kdy by kraj opravoval méně silnic. Silničáři vyjížděli během ledna kvůli padajícímu sněhu nebo namrzajícím silnicím téměř každý den.

Letošní údržba silnic v Plzeňském kraji se zřejmě prodraží. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Zimní dispečer krajské údržby silnic Jaroslav Sádlo řekl, že ve srovnání s loňským lednem byli letos silničáři v terénu kvůli padajícímu sněhu nebo namrzajícím silnicím mnohem častěji.

„Letos v lednu musela technika zajišťovat průjezdnost silnic téměř každý den. Měli jsme 27 výjezdových dnů, v loňském roce jich za stejné období bylo 17. Z toho mimo jiné plyne, že technika najezdila víc kilometrů, na údržbu se použilo víc soli a dalších posypových materiálů,“ vysvětlil Jaroslav Sádlo.

Krajská údržba silnic obstarává 4 600 kilometrů vozovek, k tomu má uzavřenou smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic na zimní údržbu dalších 416 kilometrů silnic první třídy v Plzeňském kraji.

K prvnímu listopadu bylo ve skladu Správy a údržby silnic Plzeňského kraje 34 tisíc tun soli, do současné doby už na silnice v kraji spotřebovali podle hrubých odhadů 28 tisíc tun.

„Letošní zima je trochu větší. Záleží ještě na průběhu února, který bývá nevyzpytatelný,“ řekl ČTK provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma.

Nejnáročnější pro silničáře byl první únorový víkend, kdy v celém kraji napadla spousta sněhu.

V Plzeňském kraji mají krajští silničáři 23 výjezdových stanovišť. Když musí poslat do terénu například kvůli hustému sněžení veškerou techniku, na každém stanovišti se po výjezdu zásoba soli ztenčí nejméně o 30 tun soli, ale spíše ještě více.

Tam, kde silničáři nemohou solit například kvůli ochraně přírody nebo u železničních přejezdů, používají drobnou kamennou drť. Tu používají i některá města a obce k údržbě svých vlastních komunikací, protože je levnější. Když ji po zimě od silnic smetou, mohou ji dál používat. Obvykle třeba na dosypání krajnic u silnic.

Údržba krajských silnic

silnic 1. třídy 146 km, silnic 2. třídy 1 502 km a silnic 3. třídy 3 114 km 

115 okruhů zimní údržby - 79 okruhů je chemicky ošetřeno, 34 okruhů inertním posypem, 2 okruhy pluhováním

Časy pro údržby: silnice v 1. pořadí do 3 hodin, silnice ve 2. pořadí do 6 hodin, silnice v 3. pořadí do 12 hodin 

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Čížka není pravděpodobné, že by kraj poslal silničářům více peněz kvůli tomu, že byla dražší zimní údržba silnic.

„Rozpočet je schválený, nepředpokládám, že by se zvyšoval příspěvek, když po letech máme běžnou zimu se sněhem. Když silničáři v minulých letech ušetřili na zimní údržbě, tyhle peníze se použily při opravách krajských silnic, bylo třeba více akcí. Pokud se neušetří, budou jen plánované dlouhodobě připravované stavby,“ vysvětlil Čížek. 

Vše bude ale jasné až po zimní sezoně, až silničáři spočítají, kolik údržba silnic opravdu stála. Vedle více než stovky sypačů se na udržování silnic podílí přes 50 traktorů s radlicí, 12 sněhových fréz a desítky nakladačů.

„K tomu máme 70 externistů na výpomoc a kalamitní stavy,“ uvedl provozní ředitel SÚS Radek Šíma. Externisty jsou vesměs soukromníci, jako například traktoristé a pluhy, kteří pomáhají zvládnout přívaly sněhu na vybraných silnicích na Šumavě a v Českém lese.

Některé silnice jsou úzké, vyhnout se sypači s radlicí je těžké

V kraji jsou v současné době desítky minimálně využívaných komunikací nejnižších tříd, které silničáři v zimě neudržují. Podle Pavla Čížka ale není reálné, že by se kvůli úsporám za zimní údržbu jejich počet zvyšoval. 

„Téměř všude jezdí autobusové linky. Není možné říct, že přestaneme udržovat další silnice a nebude tam jezdit autobus,“ vysvětlil.

Sypače mají přesně nastavený okruh. Většinou měří kolem 50 kilometrů. Dispečer Jaroslav Sádlo připustil, že se už setkal se stížnostmi řidičů, že je zdržuje sypač s pluhem před nimi.

„Některé silnice jsou úzké. Je těžké, když se na ní má sypač s radlicí širokou 3,5 metru vyhnout s autem, natož autobusem nebo nákladním vozem. Když zajede příliš ke kraji, sám by mohl skončit v příkopu,“ vysvětlil dispečer.

Autor:
  • Nejčtenější

Z melioračních rour zpátky na povrch, šumavská voda se vrací do krajiny

Rozlehlá území Národního parku Šumava se vzpamatovávají ze zásahů a snah změnit zdejší přírodní podmínky především v...

Lokomotiva si měla vydělat na opravu, před parádní jízdou ale zradil kompresor

Po šesti letech od zprovoznění čeká historickou parní lokomotivu z roku 1957 generální oprava. Nutné práce vyjdou na...

Zaběhnutý vlčák strávil noc v lese omotaný za vodítko, hledal ho i dron

Nervy drásající chvilky zažila Lenka Kolářová během procházky se svým psem v lese u Plzně. Ačkoliv měla zvíře na...

Osm gólů Plzně, sedm od Boleslavi. Liberec i Jablonec v přípravě prohrály

Na úvod přípravy na jarní část sezony si fotbalisté Plzně zastříleli, třetiligovému Písku nasázeli osm branek. Dařilo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Říha o nominaci: Dělat ještě dramatické změny? Přišlo by mi to zvláštní

Premium Vedení reprezentace ukázalo při čtvrteční nominaci na olympijské hry 2022 na nejsilnější možný výběr. Tedy téměř, myslí...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Screening odhalí rakovinu plic, kvůli covidu ale na něj není čas

Od letošního roku mohou praktičtí lékaři ve svých ordinacích oslovovat silné kuřáky starší 55 let a posílat je na...

Lokomotiva si měla vydělat na opravu, před parádní jízdou ale zradil kompresor

Po šesti letech od zprovoznění čeká historickou parní lokomotivu z roku 1957 generální oprava. Nutné práce vyjdou na...

Počet nehod se v Plzeňském kraji loni zvýšil, stoupl i počet zemřelých

V loňském roce policisté vyjížděli v Plzeňském kraji k 3914 nehodám, při kterých zemřelo 34 lidí. Dalších 84 lidí bylo...

Za srážku vlaků dostal strojvůdce podmínku, podle soudu jel příliš rychle

Srážku osobního motoráku s protijedoucím měřicím vlakem, která se stala v září 2020 na nádraží ve Kdyni, zavinil podle...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...