Obchvat Třemošné u Plzně.

Obchvat Třemošné u Plzně. | foto: archiv MF DNES, MAFRA

Hluk z obchvatu nesmí obtěžovat lidi, vzkázal soud ředitelství silnic

  • 34
Bezmála čtyři roky po zprovoznění obchvatu Třemošné na Plzeňsku slaví první vítězství lidé z nových domů v Lipové ulici, kteří si dlouhodobě stěžují na hluk od aut z frekventované silnice. Zažalovali Ředitelství silnic a dálnic u pražského obvodního soudu a uspěli.

Podle nepravomocného rozhodnutí se má, zjednodušeně řečeno, žalovaná strana zdržet toho, aby hlukem nepřiměřeně obtěžovala obyvatele domů vzdálených asi 80 metrů od komunikace.

Lidé stěžující si na hluk ale nepožadovali, aby byla silnice uzavřena a soud v rozhodnutí přesně nespecifikoval, jaká opatření má správce silnice první třídy udělat, aby rozsudek splnil.

„Písemné odůvodnění rozsudku jsem dostal před několika dny,“ uvedl Vladimír Žák, který bydlí v jednom z těchto třemošenských domů.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se ale s rozsudkem nemíní smířit. „Podali jsme odvolání a v případě potřeby jsme ochotni jít až k Nejvyššímu soudu,“ potvrdil v pondělí regionální šéf ŘSD v Plzni Zdeněk Kuťák.

Hlavním argumentem silničářů je, že ani jedno z dosavadních měření hluku nezjistilo překročení norem nebo hygienických limitů. Kuťák dodal, že běžně se pro znalecké posudky hluk měří nepřetržitě 24 hodin. „Tady se měřilo opakovaně, a dokonce i celý týden,“ prohlásil Zdeněk Kuťák.

Na podzim roku 2011 se některé naměřené hodnoty v nočních hodinách pohybovaly lidově řečeno na hraně limitů.

Podle obyvatel z domů postavených ještě před dokončením obchvatu je pro ně největším problémem jen několik desítek metrů dlouhý úsek silnice nad úrovní okolního terénu, tedy i domů.

Když si nechali udělat vlastní měření hluku, vyplynulo z nich, že hlukové limity byly v době měření překračovány.

Na obchvat za téměř miliardu korun vjela první auta v dubnu 2011. Koncem června byla silnice slavnostně zprovozněna. Část lidí z nově postavených domů se zapojila do Občanského sdružení Orlík, které pak na přelomu června a července 2011 získalo u pražského soudu předběžné opatření o úplném uzavření obchvatu. K tomu nakonec po řadě jednání na krajském úřadu nedošlo.

Kraj nakonec přislíbil, že by se ze sedmdesáti procent finančně podílel na vybudování protihlukové stěny požadované lidmi ze sdružení Orlík. Zbývajících třicet procent by mělo do protihlukové stěny investovat město Třemošná.

„Snažíme se tím předejít dalším škodám, které by vznikly na majetku kraje na případných objízdných trasách. A chráníme bezpečí občanů,“ uvedl po jednáních tehdejší hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Zastupitelé Třemošné ale v závěru roku 2011 odmítli peníze na stavbu protihlukové stěny za asi 3 miliony korun uvolnit. Ředitelství silnic a dálnic argumentuje, že když nejsou překročeny hlukové limity, stěnu stavět nemůže.