Líbilo by se mi, kdyby ožily mýtnice „Wilsoňáku“, říká znalec mostů

  11:02aktualizováno  11:02
Plzeňské mosty nezná nikdo lépe než mostní inženýr Josef Hlavnička. Přesně ví, že v Plzni je 106 mostů a lávek, další 107. k nim nyní roste ve Skvrňanech. Právě Hlavnička je také tím, kdo odborně dohlíží na rekonstrukci stoletého Wilsonova mostu na Americké třídě v Plzni, která nedávno začala.

Specialista na kontrukce mostů Josef Hlavnička kontroloval po červnových povodních i statiku pilířů mostu nad řekou Berounkou v Plzni na Jateční ulici. | foto: M. Němeček

Jak vypadá rekonstrukce Wilsonova mostu pohledem člověka vykonávajícího stavební dozor?
Nejdřív se musí odstranit vozovka a přepojit všechny kabely, které vedou nitrem mostu. Pak se odveze zásyp, tedy vše, čím je most vyplněný. Zůstane jen kamenná konstrukce. Všechno se důkladně očistí, zkontroluje. Udělá se nový zásyp, odvodnění, nahoře betonová deska, izolace a pak se na most, který je kulturní památkou, vrátí dlažba. Nesmím zapomenout na nový kolektor pro napájecí kabely Dopravních podniků, jež opět povedou uvnitř.

Máte k tomuhle mostu nějaký vztah?
Wilsoňák, jak mu říkám, se mi strašně líbí. Lidé to už možná nevnímají, ale jsou na něm čtyři původní mýtnice. Líbilo by se mi, kdyby ožily, třeba by v nich mohlo být nějaké "mini íčko", tedy místo, kde lidé neznalí Plzně dostanou rychlou informaci. Určitě by to most ještě oživilo.

Proč ve srovnání s jinými mosty vypadá právě tenhle, letos stoletý, tak zachovale?
Nezapomeňte, že už má označení historický. Jedním z důvodů je precizní práce tehdejších řemeslníků. Kdo mohl, dělat jakékoli řemeslo na takovéhle stavbě, vážil si toho. I když byl v uvozovkách jen kameníkem, cítil se být někým. Kdo chtěl dělat na takové zakázce, musel být v oboru zběhlý a zdatný. Jedna firmička se snažila na mostě dokázat, že je lepší než druhá, aby se zvýšily její šance získat další zakázku. Ostatně tak by to mělo být i dnes.

I v tom se dá najít vysvětlení, proč tento most zvládl před jedenácti lety bez problémů ničivé povodně?
Obloukové mosty jsou na výpočet vždycky problematické, ale na druhé straně vydrží víc než ty, které stavíme dnes. Tenhle byl navíc jeden z vůbec posledních kamenných mostů stavěných v republice.

Jak vydrží víc? Vždyť dneska máme na všechno techniku a projektanti si vše modelují v prostorové grafice...
Naši předci nebyli tak úzkoprsí. Děda mi předal stavební zákon z roku 1890 vydaný za doby císaře, upravovaný byl ještě v roce 1908. V tom zákoně najdete úplně všechno i dnes. To se týká i norem. V těchto starých předpisech je vysvětleno, že když se ti stane tohle, pak musíš udělat tohle. Byly to precizně zpracované podklady, mohla nám je závidět celá Evropa.

Ale vždyť dneska se normy dělají tak, aby byly obdobné v celé Unii. A projektanti i statici už nemusí vše počítat ručně, to za ně přece udělá počítač. Nebo ne?
Přešli jsme na evropské směrnice, ze kterých mají skoro všichni zamotané hlavy. Připadá mi to jako ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje. Ať do počítače zadáte cokoli, i blbost, něco vám z něj vypadne – blbost, možná ještě i umocněná. To je tragédie dnešní doby.

Stoletý Wilsonův most v centru Plzně čeká oprava.

Josef Hlavnička dohlíží také na opravu Wilsonova mostu v Plzni.

Prosím?
Statický výpočet má třeba 60 stránek a je téměř nemožné se v něm orientovat. Když jsem chodil do školy, a to říkám i mladším kolegům, všechny výpočty jsme dělali na logaritmickém pravítku. V žádném případě nechci říkat, že se máme vrátit do doby krále klacka. To ne. Ale vycházím z praxe. Když jsem měl na starosti mosty na dráze, tak si vybavuji, že všechny kovové nýtované přes řeku Radbuzu byly i po desítkách let ve výborném stavu. Zesilovali jsme tam jenom podélníky, ale hlavní nosníky a příčníky byly ve skvělé kondici, na ty jsme nemuseli ani sáhnout. Ale nedávno jsem přepočítával mladší most v jižních Čechách kvůli koridoru. A výsledek? Zesílit už nešel, musí se postavit nový.

Tak to projektanti mostů přes Radbuzu tenkrát dobře spočítali...
Řeknu to jinak. Kdyby naši předci byli úzkoprsí a vše dimenzovali, aby jim to vyšlo akurátně, bylo by to dneska s mosty asi dost špatné. Uvědomme si, že tenkrát, před sto nebo sto padesáti lety, třeba nebyla geologie na takové úrovni, jako je dnes, a přitom většina tehdejších staveb drží dodnes bez problémů.

Ono je asi těžké něco vymýšlet, když se na peníze kouká až v první řadě, nemyslíte?
Ono je to i o tom, že vysoká škola vás něco naučí, ale já jsem přesvědčený, že šikovný řemeslník může někdy i vysokoškoláka strčit do kapsy. Řemeslník do své práce dává nejen um, ale i zkušenosti. Ví, co se mu v minulosti nepovedlo, jak to udělat příště lépe. Já jsem po škole začínal na dráze jako mistr, teprve po měsíci praxe jsem dělal zkoušky. Na drážních mostech jsem si pak prošel vším. Projektanti dneska kolikrát ani nechtějí do provozu. Mé zkušenosti mi říkají, že na stavebních úřadech by především měli být fyzicky opotřebovaní lidé z provozů, kteří ale ještě mohou sedět a vidí do dokumentace.

Jak jste se vůbec stal specialistou na mosty?
Na vysoké škole hledali vědeckou pomocnou sílu na katedře mostů a tunelů. Od třeťáku jsem dělal mosty. Když začínalo metro, chtěl jsem na něj jít. Podmínkou ale bylo, že diplomová práce musí být o tunelech. Ale tehdy se tady nic nestavělo, všechny metody byly popsané jen ve skriptech. Pak si mě páni profesoři zavolali, a když jsem jim řekl, že chci jít dělat metro, ale diplomovou práci zaměřím na mosty, nejvyšší kapacita z nich se na mě podívala a dostalo se mi následujícího doporučení: 'Pane kolego, nemůžeš sedět jednou zadnicí na dvou židlích. Tak co chceš dělat?' Řekl jsem, že půjdu na mosty. Nelituji toho.

Pozorujete u sebe nějakou profesionální deformaci?
Když vidím most, nejraději bych ho šel zkontrolovat.

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Záhřeb 2:1, domácí prohrávali, výhru a naději zařídil Pernica

NEČEKANÝ STŘELEC. Obránce Luděk Pernica rozhodl dvěma góly o vítězství Plzně...

Plzeňští fotbalisté přes padesát minut nevystřelili na bránu, ale nakonec triumfovali. V úvodním utkání prvního kola...

Muži si přijeli do baru vyřizovat účty, vrhli se na hosta i majitele

Otec se synem si v baru vyřizovali účty, strhla se pořádná mela

Hrozivě vypadající rvačku řešili v pátek večer plzeňští policisté. Do Sportbaru v Horní Bříze severně od Plzně si...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Senior, který jel po D5 v protisměru a srazil se s osobákem, zemřel

Senior, který způsobil nehodu v protisměru, zemřel

Senior, který ve čtvrtek vjel na dálnici D5 do protisměru a po několika kilometrech se u Rokycan čelně srazil s jiným...

Případy tří penalt a jednoho souboje. Když faulovaný ochotně padá

Plzeňský brankář Aleš Hruška inkasuje z penalty, kterou zahrával ruský útočník...

Když fotbalová Slavia před pěti lety prožívala nejhorší období v samostatné české historii, v 73 zápasech za sebou...

Další z rubriky

Za cestopisy bych dal nevím co, psal Ježíškovi desetiletý Miroslav Zikmund

Miroslav Zikmund v roce 1928.

Slavný cestovatel a plzeňský rodák Miroslav Zikmund dnes slaví sté narozeniny. Svoji touhu poznávat svět nezapřel už...

Dálnice D5 z Plzně do Německa je popraskaná, opravy potrvají pět let

Na povrchu dálnice D5 mezi Plzní a hranicí s Německem se objevují trhliny....

Do pěti let bude mít dálnice D5 mezi Plzní a hranicí s Německem u Rozvadova opravený betonový povrch. Po 21 letech...

Cimbálovka z Plzně válcuje internet s Metallicou, chystá se i na Queen

Cimbálová muzika Milana Broučka spolupracuje se zpěvákem Pavlem Noidem Bártou....

Více než milion zhlédnutí nasbíralo na internetu video s nahrávkou slavné písně od kapely Metallica v podání Cimbálové...

Najdete na iDNES.cz