Škodovka posílá do Temelína obří rotor, bude součástí nové turbíny

  • 25
Obří rotor vyrobený v plzeňské Škodovce zamíří večer do jaderné elektrárny v jihočeském Temelíně. Tady se stane součástí nové, výkonnější turbíny, která nahradí dnes již zastaralé zařízení. Rotor sám váží devadesát tun, celá speciální souprava i s nákladem přes sto tun.

Kolos vyrazí na cestu ve 22 hodin. Na kamion ho ale technici přesouvali už během středečního dopoledne. Zatímco vazači v hale Doosan Škody Power upevňovali rotor na mohutný jeřáb, venku pracovníci přepravní firmy chystali speciální návěs kamionu. Asi po třiceti minutách se otevřela vrata a kamion začal pomalu nacouvávat do haly.

Kolegové v hale dirigovali řidiče pomocí vysílaček. Souprava mnohem delší než třídílná kloubová tramvaj se pak zastavila a jeřábník se dal zase do práce. Stál vedle kamionu a pomocí joystiků začal přesouvat náklad nad kamion. Rotor se zastavil těsně nad návěsem.

Nakládka rotoru na kamion

Pak už zbývalo jen dorovnat gumové pásy na ploše návěsu a sledovat, zda náklad dosedá na obou stranách kamionu stejně. V noci se přes 100 tun těžká souprava vydá na cestu do Temelína.

Na konci června začne padesátidenní odstávka prvního bloku temelínské elektrárny. Přesně tolik dnů mají technici na to, aby kompletně vyměnili turbosoustrojí a zprovoznili ho.

Oproti původním turbínám mají nové rotory odlišné materiálové složení, za dvacet let se změnila i technologie výroby. Snížit by se mělo riziko poruch i vibrace turbíny.

Ve srovnání s původním výkonem turbosoustrojí 1 000 MW se celkový výkon nově podařilo zvednout až o osm procent, tedy až na 1 080 MW.

Vyšší účinnosti napomáhají i nově vyvinuté lopatky roztáčené párou. V Plzni je vyvíjeli, vyráběli a zkoušeli celkem čtyři roky.