Elektromobil odhalí i šoféry, kteří sice za parkování zaplatili, ale auto stojí v modré zóně pro rezidenty s parkovacími kartami.
„Vozidlo za dvanáctihodinovou směnu najezdí přibližně 100 kilometrů a v průměru je za tu dobu schopno zkontrolovat 1200 vozidel. Dlouhodobá respektovanost zpoplatněných zón se pohybuje kolem 90 procent, vozidlo odhalí zhruba 100 přestupků za den. Vozidlo za jízdy kontroluje i parkující vozidla v modrých zónách. Jejich dlouhodobá respektovanost přesahuje 95 procent, za den tam monitorovací systém odhalí jednotky neoprávněně stojících vozidel,“ uvedla Monika Krausová z tiskového odboru plzeňského magistrátu.
Kamerové auto krouží především v historickém jádru Plzně, které je kompletně osazené jen parkovacími automaty, do kterých šofér při placení parkovného zadává registrační značku vozidla.
Registrační značky zaparkovaných aut nasnímají kamery na střeše auta i s přesným časem a GPS souřadnicemi toho kterého záběru. Počítače v autě pak automaticky porovnají zaznamenané registrační značky vozidel s databázemi časů a značek aut, které měly v dané zóně zaplacené parkování.
Systémy vyhodnotí, která vozidla nemají zaplacené parkovné, a data odešlou na městskou policii. Strážník zaslané snímky zkontroluje a vyhodnotí, zda jsou dostatečně průkazné, aby začalo řízení o dopravním přestupku. Pokud jsou použitelné, spis elektronicky odešle datovou cestou na příslušný správní orgán.
„Tyto případy řeší Magistrát města Plzně, Odbor správních činností, oddělení přestupků z objektivní odpovědnosti. Informaci o přestupku majitel vozidla obdrží do datové nebo poštovní schránky,“ popsala při spouštění systému Barbora Hájková z plzeňského magistrátu.
Systémy poslaly z auta podle aktuálních statistik strážníkům k vyhodnocení na 2500 zaznamenaných přestupků. „Chybovost ve zkušebním provozu byla v jednotkách procent. V ostrém provozu ji zatím nelze uvést, protože ten běží jen krátkou dobu,“ informovala Monika Krausová.
„Postupně se v Plzni vyměňují všechny starší parkovací automaty za nové s klávesnicemi. Do nově zřizovaných zón se tyhle parkomaty s klávesnicemi už osazují rovnou,“ vysvětlil při zahajování zkušebního provozu letos v lednu náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar.
Auto jezdí jen v oblastech s chytrými automaty
Podle Martina Čecha z Plzeňských městských dopravních podniků, které zajišťují v rámci Plzně i systém parkování, auto v současné době jezdí v parkovacích zónách A a B, tedy v samém historickém centru a jeho nejbližším okolí. „Nasazení vozidla je možné jen v těch zónách, které jsou osazené výhradně parkovacími automaty s klávesnicemi pro zadávání registračních značek při placení. Auto při kontrole projíždí ulicemi většinou rychlostí do 30 kilometrů v hodině,“ vysvětlil Čech.
Systémy pro kontrolu parkování nainstalované v autě porovnávají registrační značky s databází jednorázového parkovného zakoupeného prostřednictvím automatů. Lidé mohou platit mobilním telefonem i po načtení QR kódu na těle automatů, ale také prostřednictvím vybraných aplikací v mobilech. Ve všech těchto databázích systém kontroluje, jestli má zaparkovaný vůz zaplacené parkování, nebo zda je v databázi pro parkování rezidentů v modrých zónách.
V ostatních zónách placeného parkování, kde jsou ještě klasické automaty, kontrolují platby parkování lidé. Když auto nemá za oknem kartu rezidenta nebo platný lístek o zaplacení parkování, ověřují prostřednictvím mobilů ve stejných databázích, jako systémy kamerového auta, zda je parkování zaplacené prostřednictvím aplikace.
Snadným trikem se řidič vyhýbají pokutám (1. 11. 2017)
7. listopadu 2017 |