VIDEO: Štít razící tunel u Plzně se po šestnácti měsících vynořil ze země

  11:39aktualizováno  11:39
Razicí štít Viktorie, který u Plzně buduje nejdelší železniční tunel v Česku, se v úterý po šestnácti měsících vynořil na denní světlo. Má před sebou ještě poslední metry v takzvané lavici a pak už bude jižní tubus tunelu hotový.

Zatím jen horní část razicí hlavy se z horniny vynořila přesně ve čtvrt na dvanáct. Výjimečný okamžik sledovali pozvaní zástupci města Plzně, Metrostavu i Správy železniční dopravní cesty, novináři a také občané, přestože oficiální den otevřených dveří a slavnostní dokončení tunelu se uskuteční až tuto sobotu.

Podle reportéra MF DNES bylo na místě asi 400 až 500 lidí, asi dvě stovky z nich tvořila právě veřejnost. Přihlížející viděli i to, jak přímo skrz razicí hlavu vylezli z podzemí dělníci, kteří stroj řídili. Společně s kolegy pak zvedli nad hlavu českou vlajku a dočkali se i potlesku.

Ražba jižního tubusu

První tunelový tubus bude po dokončení dlouhý 4 150 metrů. Razicí hlava teď musí do soboty zdolat ještě asi sedmdesát metrů v takzvané lavici, tedy v již částečně odtěženém prostoru před provizorní stěnou portálu.

Jakmile Viktorie dokončí jižní tunelovou rouru, začne u tunelového portálu velká montérská a logistická operace. Technici razicí hlavu prohlédnou, případně opraví a pak ji rozeberou, aby bylo možné ji po částech přepravit k vjezdovému portálu do Kyšic.

Tam technici zařízení opět sestaví a na podzim začne ražba druhé tunelové roury. Tou po dokončení tunelu budou jezdit vlaky směrem od Prahy do Plzně.

Podle prvních plánů měl štít dokončit jižní tunelový tubus už loni v listopadu. Během ražby ale nastala řada komplikací, které práce zbrzdily. Kromě tvrdé skály, kterou se štít prokousával nedávno, to byly i silné proudy podzemní vody, nestabilní horniny či křemenové žíly v břidlicích.

Železniční tunel, který bude dlouhý více než čtyři kilometry, má stát zhruba dvě miliardy korun. Stane se součástí čtrnáctikilometrového koridoru mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun. Nová železnice na této trase zkrátí jízdu vlaků asi o devět minut, soupravy tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.

Takto vypadá tunel uvnitř, podívejte se na reportáž (10.2. 2016)

Autor:
  • Nejčtenější

Jan Masaryk buď nebyl zavražděn, nebo bylo všechno jinak, tvrdí vědci

Plzenští vědci Jan Špička a Martin Čermák dospěli k závěru, že bývalý poválečný ministr zahraničí Jan Masaryk nebyl...

Řepka bude dál pracovat v pekárně, s žádostí o propuštění z vězení neuspěl

Bývalý fotbalista a bouřlivák Tomáš Řepka neuspěl se žádostí o předčasné propuštění z vězení na Borech. Sportovec...

Pětiletý křivě obvinil otce ze zneužívání, podle soudu ho navedla matka

Klatovský okresní soud dal podmínku Heleně L., která je obžalovaná, že křivě obvinila svého bývalého manžela z...

Pan rozhodčí měl asi zavřené oči. Liberečtí jedou z Plzně ukřivdění

Byli pořádně rozzuření. Cítí křivdu. Libereckým fotbalistům se hodně nelíbil výkon rozhodčího Zbyňka Proskeho během...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uhasit elektromobil je problém, baterie může kdykoli znovu vzplanout

Požár elektromobilu značky Tesla po nehodě v Rakousku ukázal, jak těžké je pro hasiče vypořádat se při zásahu s těmito...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

S Plzeňskou kartou už nepůjde platit parkovné, u řidičů se neosvědčila

Po sedmi letech přestane fungovat elektronická peněženka Plzeňské karty k placení parkování. Důvodem je její minimální...

Oblouková lávka přes Berounku bude pro ptáky pastí, obává se ochranář

Okolí Dolanského mostu přes Berounku na Plzeňsku je pro ptáky extrémně nebezpečnou lokalitou. Vede tam totiž elektrické...

Náklaďák zbořil světelnou bránu kasina, zachytil ji zdvihacím hákem

Řidič nákladního auta zdemoloval světelnou bránu kasina v Horní Folmavě na Domažlicku. Vozidlo se o ni zachytilo...

Dívka nabídla násilníkovi s nožem peníze, aby ji nechal. On útočil dál

Kriminalisté po pěti měsících vypátrali muže, který se v Plzni pokusil znásilnit mladou ženu. Chytil ji do takzvané...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz