Už víc než šest týdnů musí odebírat klatovská restaurace pivo nikoliv přímo z Plzeňského Prazdroje, ale z velkoobchodu. Měsíčně tu vytočí zhruba šest desítek sudů. Nejen piva Pilsner Urquell, ale také Radegastu, nealkoholického birellu a cideru Kingswood.
Jméno restaurace zveřejnit nechce, rozhodně však není jediná, která by takové problémy měla. Na redakci MF DNES se obrátila například i provozovatelka vesnické hospody v okrese Praha-východ. Ani sem v posledních týdnech pivovar nedodává. A žena nemá ani informace o tom, kdy dojde k nápravě.
Plzeňský Prazdroj na začátku června změnil svůj zásobovací systém, v souvislosti s tím došlo na řadě míst k výpadkům dodávek. Potíže však někde přetrvávají dosud. Podle mluvčí pivovaru Kateřiny Krásové by se vše mělo vrátit k normálu do několika týdnů. „Výpadky v dodávkách našich produktů jsme zaznamenali. Počáteční potíže postupně odstraňujeme a věnujeme veškerou naši energii tomu, aby se pivo k našim zákazníkům dostalo,“ říká a dodává, že situace se stále zlepšuje.
Aby se předešlo komplikacím, požádali některé zákazníky, aby využili k nákupu přímo velkoobchody. „Může se to týkat do 30 procent našich zákazníků,“ odhaduje Krásová a dodává, že v převážně většině případů se jedná o menší odběratele. „Neznamená to v žádném případě, že by pro nás nebyli důležití. Chtěli jsme se tímto krokem vyhnout tomu, aby pivo došlo,“ osvětluje Kateřina Krásová.
Klatovská restaurace byla jednou z nich. Od svého obchodního zástupce se dozvěděla, že má vyčkat. To skutečně činí. Slovy provozovatele, pivovarský vůz tu nebyl už šest týdnů. A informace o tom, zda už je zase možné produkty pivovaru objednat přímo od nich, stále nepřichází. „S dodávkami z velkoobchodu problém není, dovezou mi všechno až sem, ale je pravda, že pivovar nám dodává za lepší cenu. Ale radši budu brát dražší pivo, alespoň ho budu mít,“ krčí rameny provozovatel.
Prazdroj chystá kompenzace
Navíc věří, že jakmile Prazdroj potíže odstraní, nabídne postiženým kompenzaci. „Už připravujeme konkrétní akce,“ potvrzuje Krásová, prosí však o trpělivost. Nyní je prioritou, aby systém fungoval a pivo se dostalo k zákazníkům.
S výpadky se potýkal i velkoobchod Makro. Podle mluvčí Romany Nýdrle byly první dva týdny po přechodu na nový systém skutečně dramatické. „Byli jsme téměř bez piva,“ uvedla Nýdrle a dodala, že ani dnes nejsou dodávky stoprocentní. „Situace se výrazně zlepšila, ale stále jsme na 90 až 95 procentech. K výpadkům občas dojde,“ říká mluvčí Makra.
Podle Krásové situaci komplikuje i letošní počasí. Kvůli mimořádně teplým dnům byla dosud poptávka po pivu vyšší, než je běžné. A navíc se na nový systém přešlo paradoxně těsně před začátkem léta, kdy je standardně spotřeba nejvyšší. „Původní termín byl naplánovaný na přelom zimy a jara, kdy sezona ještě není v takovém proudu. Ve fázi testování jsme však zjistili, že je potřeba doladit klíčové věci. Termín jsme proto odložili,“ zdůvodňuje Kateřina Krásová.
Část oslovených restaurací už hlásila, že problémy se podařilo vyřešit. Nestěžovala si žádná v Plzni. „Teď bereme z velkoobchodu, ale nevidím v tom problém. Bylo mi vysvětleno, že chvíli to potrvá. Vzal jsem to na vědomí,“ říká například také František Astaloš, provozovatel historické krčmy U Meluzíny v Domažlicích. Pivovar sem sice teď nezaváží, ale on si nezoufá.