„Prosíme, pokud jedeme ´na majáky´, není to proto, že se nám nechce čekat na červené. Důvodem je, že na místě, kam se ženeme, jde o čas,“ apelovali na Facebooku u videa strážníci.
Doplnili, že pokud mají ostrý výjezd, je každá vteřina drahá. „Třeba tady jsme jeli na oznámení o možném vniknutí cizí osoby do chráněného objektu,“ píše městská policie.
Na videu je vidět, jak policejnímu autu na rušné křižovatce na Belánce nedalo přednost osm vozidel. Ta jela zprava z vedlejší silnice, zrovna jim svítila na semaforu zelená.
Podobné zkušenosti s nedáním přednosti mají i záchranáři. Nedávná nehoda sanitního vozu v Přešticích na Plzeňsku skončila zraněním čtyř lidí včetně záchranářů a policisty.
Sanitka se zapnutými majáky vezla za doprovodu policie pacienta do Plzně. Do cesty jí ale náhle vjelo osobní auto, které řídil třiaosmdesátiletý senior.
„Tato nehoda není v poslední době jediná. Podobné havárie postihly i kolegy například z Karlovarského nebo Jihomoravského kraje. Největší riziko zřejmě číhá ve stále houstnoucím městském provozu. Množství aut, chodců, mezi nimi se často proplétají cyklisté a jezdci na skútrech. Mnohdy sice řidič zaregistruje sirénu spěchající sanitky, ale není zřejmé, z kterého směru se blíží. Na rozhodování, jak správně uvolnit cestu, nezkušenému řidiči mnoho času nezbývá,“ domnívá se mluvčí záchranné služby Mária Svobodová.
Silnici ucpala auta zájemců o vojenskou školu, neprojela ani houkající sanitka |
Podle ní je důležité, aby řidiči zbytečně nezmatkovali a riskantním manévrem tak neohrozili ostatní účastníky silničního provozu.
„Správný postup je dán charakterem místa, kde vás vozidlo s právem přednosti v jízdě dojelo. Pokud jedete po silnici o jednom jízdním pruhu v jednom směru, uhněte co nejvíc vpravo a snižte rychlost, nebrzděte prudce. Naopak před zatáčkou na úzké komunikaci pokračujte v jízdě a zastavte až na přehlednějším místě,“ radí Vítězslav Sladký ze Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje.
Na dálnicích a silnicích o více pruzích se totiž vytváří klasická záchranářská ulička, kdy vozidla jedoucí v pravém jízdním pruhu uhýbají co nejvíc doprava a řidiči v levém pruhu co nejvíce doleva. „Na křižovatce se vždy pokuste zastavit, i když ve vašem směru svítí zelená. Poslední zásada je jednoznačná: Pokud nestihnete včas adekvátně zareagovat, zůstaňte v klidu a řidič vozidla IZS si situaci vyřeší sám,“ doplnil Sladký.