Od rozšiřování karty nejen do Prahy, ale i do dalších měst, si přitom plzeňský dopravní podnik slibuje zlevnění celého systému - městský přepravce by si za službu inkasoval peníze.
Kolik by jich mohlo do Plzně přitéct, nechtěli zatím představitelé Plzeňských městských dopravních podniků upřesňovat. Uvedli pouze to, že město stojí ročně provoz karty včetně mzdových nákladů na jedenáct lidí obsluhujících kartu v Plzni a nyní už i ve Varech, desítky milionů korun.
V úterý má rada hlavního města jednat o situaci kolem pražské Opencard a jejím případném nahrazení jiným typem karty jednat. Uvedla to mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá.
„Zájem dodávat pro Prahu máme. Přechod z Opencard používané v Praze na systém Plzeňské karty bychom byli schopni realizovat během šesti měsíců,“ uvedl ředitel dopravních podniků Michal Kraus.
Doplnil, že zhruba 12 až 14 měsíců by trvalo, než by systém nabízel stejné služby jako v Plzni. To znamená například to, že se dá nabít i u bankomatů České spořitelny či funguje jako vstupní karta do Studijní a vědecké knihovny v Plzni.
„Umíme systém zprostředkovat, ale ne prodat“
V případě, že by dopravní podnik do Prahy pronikl, stala by se druhým městem, kam Plzeňané kartu přenesli. Od 1. ledna už funguje pod názvem Karlovarská karta v nejznámějším českém lázeňském městě.
„Pokud bude Praha poptávat to, co jsme naplnili v Karlových Varech, tak jsme schopni to nabídnout,“ uvedl Kraus, který už v souvislosti s tématem požádal pražskou primátorku o schůzku.
Hlavní město už možné přenesení karty do Prahy zvažovalo za exprimátora Tomáše Hudečka.
„Loni, kdy Praha měla problémy s Opencard, protože jí končily smlouvy na licence, hledala radnice náhradní řešení. Proto jsme testovali, co bychom jim byli schopni nabídnout. Počítali jsme s tím, že by se vydávaly nové Opencard v našem systému. Náhradní řešení jsme byli schopni zprovoznit do měsíce,“ vysvětlil Martin Chval z oddělení Plzeňské karty dopravních podniků.
Nakonec podle něj Praha licence potřebné pro vydávání nových karet koupila a teď využívá systém bez podpory dodavatele.
Podle některých signálů má Praha nyní spíš snahu dostat systém karty do svého vlastnictví. „My ale nejsme vlastníky licencí a programů. Praze umíme systém Plzeňské karty zprostředkovat, ale ne prodat,“ vysvětlil Chval.
„Hlavní systém, který vyrábí karty, eviduje držitele a další systém, který funguje v dopravních prostředcích, kde je možné si koupit jízdenky, dodává Plzni česká firma Mikroelektronika Vysoké Mýto,“ upřesnil Chval.