O zahájení testovacího provozu monitorovacího elektromobilu informovala Barbora Hájková z plzeňského magistrátu. „Město vůz pořídilo, aby zefektivnilo systém kontroly parkovného, kdy se zpoplatněné zóny rozšiřují, a má přispět ke zvýhodňování rezidentů,“ shrnula Hájková.
Auto se zatím pohybuje v samém historickém centru Plzně, především v zóně A, kde je progresivní sazba parkovného. Čím déle v ní řidič stojí, a nemá parkovací kartu pro rezidenta bydlícího nebo podnikajícího v této oblasti, tím víc stoupá sazba za každou započatou hodinu.
V praxi má tohle auto smysl jen tam, kde jsou novější parkovací automaty v ulicích vybavené klávesnicí pro zadání registrační značky auta při nákupu parkovacího lístku.
„Postupně se budou v Plzni vyměňovat všechny starší parkovací automaty za nové s klávesnicemi. Do všech nově zřizovaných zón se tyhle parkomaty s klávesnicemi už osazují rovnou. Systém je v pilotním režimu, vše testujeme včetně přenosu dat,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar.
Data zpracovává počítač v autě
Parkovné v ulicích je v současné době možné v Plzni platit buď v automatech, přímo z mobilů načtením QR kódů na parkomatech nebo prostřednictvím mobilní aplikace. Při využití aplikace je možné platit za parkování ve všech zpoplatněných ulicích v Plzni.
V zónách se starými parkovacími automaty musejí dál fyzicky chodit strážníci nebo technici kontrolovat každé auto, zda má zaplacené parkování. Buď jestli má za oknem lísteček z automatu s časem, do kdy má řidič zaplaceno, případně musí do čtečky naťukat registrační značku každého z kontrolovaných aut a obratem se dozví, jestli je u konkrétního auta zaplacené parkování pomocí mobilní aplikace.
V zónách s novějšími automaty s klávesnicí má ale tohle vše zvládnout monitorovací auto při každém svém průjezdu. K jeho provozu stačí pouze řidič, všechna data z kamer zpracují počítače v autě.
„Systémy vyhodnotí, která vozidla nemají zaplacené parkovné, a data odešlou na městskou policii. Strážník zaslané snímky zkontroluje a vyhodnotí, zda jsou průkazné pro vypracování oznámení o podezření ze spáchání dopravního přestupku, či nikoli. Pokud je vše v pořádku, spis elektronicky odešle datovou cestou na příslušný správní orgán, což je v těchto případech Magistrát města Plzně, Odbor správních činností, oddělení přestupků z objektivní odpovědnosti. Informaci o přestupku majitel vozidla obdrží do 48 hodin do datové nebo poštovní schránky,“ detailně popsala Hájková.
Náměstek primátora Aleš Tolar uvedl, že cílem nového systému není vybrat více peněz na pokutách, ale zvýšit respektovanost parkovacího systému ve městě. „Ročně za parkování bez zaplacení řešíme kolem 15 tisíc pokut,“ dodal náměstek. Monitorovací auto ale není jen pro kontrolu zaplaceného parkování. Při průjezdu zaznamená i auta stojící v zastávkách městské dopravy nebo vozy v místech pro zásobování, které tam blokují místo delší než povolenou dobu.
Podobná monitorovací auta zkoušeli už dřív v Praze či v Brně. Z Prahy jsou známé případy, kdy se řidiči snažili maskovat části registračních značek třeba listy spadlými ze stromů, aby kamery značky nedokázaly přečíst. Starší systémy prý měly i vyšší chybovost při vyhodnocování registračních značek. (1. 11. 2017):
7. listopadu 2017 |