"Přímo z krajského rozpočtu půjde letos na celoplošné opravy silnic II. a III. tříd 251 milionů korun. Celkem i s dotacemi z Unie zainvestujeme do silnic přibližně miliardu," vyčíslil krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer.
Investice do silnicPlzeňský kraj od roku 2004 spravuje téměř 4 607 kilometrů silnic II. a III. třídy. Povrch více než dvou třetin (přes tři tisíce kilometrů) je v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. Letos do jejich obnovy investuje 921,4 milionů korun. Většinu z této sumy pošle Brusel. Přímo z krajského rozpočtu půjde na celoplošné opravy 251 milionů. Zdroj: Krajský úřad PK |
Bruselské miliony potečou například do zhruba 23kilometrového úseku od Sulislavi přes Stříbro až do Boru. "A také do první etapy rekonstrukce silnice II/180 z Nepomuka do Přeštic. Obě akce přijdou na 460 milionů korun," doplnil vedoucí odboru dopravy Jaroslav Vejprava.
Podle jeho slov kraj letos také začne s budováním nového mostu na Jateční třídě v Plzni. Vybuduje se vedle současného provizorního. Přesný termín, kdy začne nový most růst, zatím neví. "V současné době ještě probíhá výběrové řízení. Uzavřené bude po polovině června," řekl Vejprava a odhadl, že by stavba mohla odstartovat nejdřív koncem srpna.
Nevyhovující? Dvě třetiny silnic
Podle aktuální studie mají nevyhovující nebo dokonce havarijní povrch více než dvě třetiny krajských komunikací. "Z téměř 4 607 kilometrů je 1 177 kilometrů klasifikovaných jako nevyhovující. Havarijní povrch je na na 1 824 kilometrech - tedy na téměř 40 procent," uvedl Bauer. Špičky plzeňského kraje vidí příčinu v systému financování.
"Spravujeme více než 90 procent z celkové délky silnic na území kraje a na opravu jednoho kilometru letos ze Státního fondu dopravy a infrastruktury dostaneme asi 30 tisíc korun. Do státem spravovaných silnic I. třídy a dálnic jde dvacetkrát víc," upozornil radní pro dopravu.
Podle hejtmana Milana Chovance by bylo potřeba do zanedbaných krajských "dvojek" a "trojek" investovat osm až devět miliard korun. "Aby byl jejich stav téměř ideální, tak patnáct," vyčíslil Chovanec.
V Ejpovicích se pokoušejí vyjednat zákaz vjezdu kamionů
Zavedení mýta nebo instalace vah na silnicích II. tříd podle něj situaci nevyřeší. "Řešením je, aby regiony opět dostávaly podíl ze spotřební daně z paliv a maziv. Vždyť osmdesát procent silniční sítě v ČR spravují kraje, ale 100 % daně z benzinu a nafty jde do státního rozpočtu," upozornil Chovanec.
Zavedení mýta na silnicích II. třídy by mělo podle něj smysl pouze tehdy, pokud by se tím vrátily zpět na dálnici kamiony, které je nyní objíždějí po neplacených vedlejších komunikacích.
Své o tom ví například v Ejpovicích. Místní děti tady mají problém přejít mezi kolonami těžkých aut mířících od Rokycan do zdejších firem. Místo, aby použily až ejpovický sjezd u průmyslové zóny. "Pokoušíme se s policií vyjednat zákaz vjezdu kamionů do obce. I za cenu, že zaplatíme dopravní značení od Rokycan," prozradil Chovanec. Pokud se to osvědčí, bude stejné opatření prosazovat i jinde.