Vizualizace nového depa Dopravního podniku v Borské ulici v Plzni.

Vizualizace nového depa Dopravního podniku v Borské ulici v Plzni. | foto: Cias Holding

Nové depo dopravního podniku může Plzeň zničit, varuje ministerstvo

  • 65
Plzeň schválila "zakázku století" na stavbu a provoz nového depa dopravního podniku za miliardy korun. Rozhodnutí však zvedlo velkou vlnu nevole. Ostře proti němu vystoupila například plzeňská TOP 09. Podle šéfa zastupitelů se mohou kvůli projektu zvednout ceny tepla a vody.

Plzeňští zastupitelé rozhodli stylem po mně potopa. Tak komentoval vedoucí odboru územních rozpočtů ministerstva financí Jan Zikl čtvrteční rozhodnutí plzeňského zastupitelstva.

To souhlasilo, aby konsorcium kolem plzeňské Škodovky stavělo nové depo neboli opravnu a parkování pro plzeňský dopravní podnik. Seskupení si navíc na budoucích 25 let vlastně zprivatizuje opravárenství městských dopravních prostředků. To vše za 12 miliard korun.

Město podle Ziklových slov neudělalo kvalifikovaný odhad svých budoucích příjmů, a tudíž nemůže vědět, z čeho bude dluh za depo platit za pět nebo deset let.

Problém je ale v tom, že pokud se město zadluží příliš, mohou v budoucnu přijít i sankce. Stát totiž bude dále směřovat k zavedení fiskálních pravidel pro jednotlivé územní celky. Pravidla by měla začít platit už od roku 2014.

V ten okamžik se podle Zikla ukážou všechna špatná rozhodnutí předcházejících vedení měst, obcí i krajů. Města budou mít totiž určeno, jak moc se smějí zadlužit. Pokud tuto hranici překročí, přijde sankce v podobě pozastavení příjmů ze sdílených daní.

Plzni hrozí, že nebude schopna dodržet fiskální pravidla

"To ekonomickou situaci města ještě zhorší a může dojít i ke kolapsu," podotkl Zikl. Plzeň podle něj i kvůli odklepnuté zakázce nebude schopna fiskální pravidla dodržet.

Co bude teď následovat

* smlouva s konsorciem škodováckých firem musí být podepsána nejpozději do 3. června, protože po tu dobu je platná nabídka
* 3. května zasedne rada města, která plní funkci valné hromady Plzeňských městských dopravních podniků stoprocentně vlastněných Plzní, posvětí čtvrteční akt zastupitelů a zadá úkoly představenstvu
* 9. května zasedne představenstvo DP a začne plnit kroky, aby dopravní podnik smlouvu se Škodou uzavřel
* poté bude ještě podepsána smlouva mezi sdružením pěti firem, kam patří Škoda City Service s.r.o., Cias Holding a.s., Bammer Trade a.s., Škoda Transportation a.s. a Škoda Electric a.s.

Vše komplikuje také fakt, že příjmy měst ze státní kasy v budoucnu nijak neporostou nebo budou spíše klesat, zatímco jejich výdaje budou vyšší než dosud.

A jak se obce podle Zikla chovají při vidině nových rozpočtových pravidel? "Některé se zavčasu zalekly a stáhly se, jiné to vidí jako poslední možný okamžik zviditelnění. V prvním momentě, kdy začnou platit fiskální pravidla, tak už nikdo další, omlouvám se za výraz, bejkárnu neudělá," popsal Zikl. Proto se podle něj některé obce chovají zmíněným stylem po nás potopa.

"Já tomu říkám poslední mejdan. To je nejjednodušší, co mohou udělat, napnout strunu zadlužení na nevyšší mez nebo ji dokonce přehnat s vidinou toho, že důsledky řešit nebudou. Protože vědí, že až pravidla začnou platit, tak přijdou další komunální volby," dodal Zikl.

Schválení depa pro Škodovku ostře odsoudila i plzeňská TOP 09. "Dopady do rozpočtu města budou značné. Na veškerá rizika spojená s touto zakázkou opakovaně upozorňovalo nejen ministerstvo financí, ale i Evropská investiční banka, koalice ČSSD a ODS se však rozhodla tyto varovné hlasy ignorovat," uvedl šéf zastupitelů TOP 09 Michal Vozobule.