Jako první v kraji začala Sfumato používat Základní škola v Mirošově. Stanislava Kebrlová touto metodou učila prvňáky celý minulý školní rok.
„Nyní nastoupili do druhé třídy, nemají žádné poruchy čtení ani psaní. Měla jsem trochu strach, co děti o prázdninách zapomněly, ale ukázalo se, že čtou výborně. A to jak psací, tak tiskací písmo. Čtení samozřejmě souvisí se psaním, a ani to moji žáci nezapomněli. I po dvou měsících odpočinku dokázali přepsat dlouhý text téměř bez chyb,“ sdělila Kebrlová.
ZŠ Jižní Předměstí v Rokycanech letos otevřela čtyři první třídy, Sfumatem se vyučuje ve dvou z nich. Zdejší zástupkyně pro první stupeň Ivana Sixtová se k tomu rozhodla na základě výsledků nápravných programů, které děti zbavují špatných návyků při čtení právě pomocí Sfumata.
„Na školení jsme viděli nahrávky dětí, které měly různé potíže se čtením, ale když prošly takzvanou nápravou pomocí této metodiky, potíží se zbavily. Některé ještě po druhé třídě vůbec nečetly, četly špatně, případně nechápaly obsah. Po dvou až třech měsících napravování se rozečetly, zbavily se všech špatných návyků, navíc se naučily mluvit zřetelně a výborně vyslovovat,“ uvedla Sixtová.
Metoda SfumatoSfumato zabraňuje dvojitému čtení, dítě díky ní čte plynule a s porozuměním. Po stránce fyziologické se tvoří „půda“ pro správné dýchání a umístění tónu v dutině ústní. Dítě dokonale rozlišuje dlouhé a krátké samohlásky, naučí se pečlivě vyslovovat, vypočítává přednosti metody její autorka. Sfumato v sobě prolíná pedagogiku, psychologii i neurofyziologii. Metoda se do českého školství dostala v roce 1992. Předtím se využívala jen jako metoda nápravná. Nyní se autorka snaží, aby ji používaly všechny školy. Zatím je zcela v kompetenci ředitelů, jakou metodu čtení ve svých školách zvolí. Dalšími metodami jsou analyticko-syntetická tedy slabikování, genetická - neboli hlásková metoda, a globální metoda, při níž se děti učí chápat slovo jako celek. |
Autorkou metody Sfumato je Mária Navrátilová. Ta je přesvědčená, že se díky ní naučí číst opravdu každé dítě, včetně jedinců s lehčím mentálním postižením, dyslektiků a dalších problémových žáků.
„Dyslexie je jen stav, do kterého se dítě uvede špatnou čtecí technikou. Mezi těmi, které prošly Sfumatem, žádní dyslektici nejsou,“ tvrdí Navrátilová a čtení přirovnává ke hře na nástroj, tanci, chůzi či sportu - je to koordinovaný pohyb a jako každý jiný i čtení vychází z pomalého provedení a spočívá především ve správné technice.
Pří výuce Sfumatem se způsob čtení nazývá splývavý. „Protože se při něm jednotlivé hlásky dlouze protahují, tak trochu zpívají, přičemž zrak sleduje písmenko znázorňující onu hlásku, ale v předstihu už načítá i písmeno následující. K další hlásce ve čteném slově se přechází jen velmi pomalu, táhle,“ vysvětlila Ivana Sixtová.
Při jednotlivých etapách čtení se spojí dvě, tři a čtyři písmena. Tak se proces automatizuje a zrychluje a dlouhé vyslovování hlásek se zkracuje.
Ivana Sixtová připouští, že metoda je hodně zvláštní, někomu přijde dokonce až směšná. Výsledky, které přináší, jsou ale podle ní zcela nezpochybnitelné.
„Dospělý čte tak, že v předstihu snímá další slova, následující slova v textu. Dítě se při Sfumatu učí snímat písmena dříve, než je vysloví. Ve chvíli, kdy slovo řekne, již ví, co znamená. V praxi to vypadá tak, že žáci každou hlásku vyslovují dlouze do té doby, než jsou schopné přečíst další písmeno,“ podotkla Navrátilová. Podle ní čtení není izolovaný proces, jeho základem je koordinace všech smyslů.
Sfumato vyžaduje od učitelů náročnější průpravu
Sfumato je založeno na sladění zraku, dechu, hlasu a sluchu. „To znamená, že žák má probírané písmeno stále na očích, zároveň se využívá i sluchová paměť,“ vysvětlila Ivana Sixtová.
Silvie Janovcová z plzeňské pedagogicko-psychologické poradny souhlasí s tím, že Sfumato opravdu pomáhá i dětem s různými poruchami učení.
„Poruchám sice nezabrání, ale úplně eliminuje jejich rozvoj, jde těmto dětem naproti a naučí je číst a psát stejně jako ty bezproblémové. Genetická metoda je také dobrá, ale předpokládá dobře rozvité sluchové a zrakové vnímání, a tak ti, co s ním mají potíže, se číst a psát prostě dokonale nenaučí. Navíc dvě třetiny dětí neumí reprodukovat rytmus, i to ale díky Sfumatu zvládnou,“ řekla Janovcová.
Proč už tedy Sfumato neproniklo do více škol v Plzeňském kraji? Podle ní za to může několik faktorů.
„Některé pedagožky nemají chuť se vzdělávat, učit se. Tahle metoda čtení je velmi náročná na průpravu, zabere hodně času. Záleží také na ředitelství škol, zda vyhradí prostředky na vzdělávání svých pedagogů,“ míní Janovcová.
Pro výuku Sfumata bylo vyškoleno již téměř dvacet tisíc pedagogů. Seznam škol, které jej používají, však zatím neexistuje. Oblíbená je tato metoda zejména na Moravě, kde se s její pomocí děti zbavují nesprávných návyků, které pochytily z nářečí.
Ministerstvo školství se k metodě splývavého čtení staví pozitivně a uznává ji jako jednu z alternativních možností výuky. Učebnicím již udělilo doložku, takže se podle nich může v základních školách vyučovat.