Zřízení dvou nových nočních autobusových linek dopravní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček vysvětloval koncem prázdnin tím, že do obcí mimo Plzeň nejezdí v noci žádná veřejná doprava a tímto způsobem se dají efektivně využívat autobusy, které v noci stojí ve vozovně.
Tři měsíce zkušebního provozu ukázaly, že nápad to byl skutečně dobrý. Koncem minulého týdne se starostové obcí dohodli s dopravními podniky, že o tyhle noční spoje mají zájem a budou dál platit jejich provoz.
Půlhodinovou noční jízdu do Chotěšova oceňují mladí
Chotěšov na jižním Plzeňsku je nejvzdálenějším místem, do kterého autobusy venkovských nočních linek N11 a N12 o víkendech jednou za noc zajíždějí.
Jak jezdí linky N11 a N12* Na noční linky označené jako N11 a N12 z Plzně do vzdálenějších obcí stačí jeden autobus. * Linka N11 odjíždí vždy 50 minut po půlnoci z pátku na sobotu, ze soboty na neděli a ve svátek od Mrakodrapu do Starého Plzence, dojede až do Sedlecka a pak se nejkratší cestou přes Chrást a Zábělou vrací zpátky k Mrakodrapu. * Přesně dvě hodiny po půlnoci stejný autobus už jako N12 odjíždí směrem Vejprnice, Sulkov, Líně a Zbůch na konečnou do 20 kilometrů vzdáleného Chotěšova. Pak se vrací nejkratší cestou do Plzně. |
"Byli jsme překvapení zájmem občanů. Pozitivní ohlasy máme zejména od mladé generace a sami bychom byli rádi, kdyby se noční spoje alespoň v současném stavu zachovaly i nadále.
Sám jsem si ho vyzkoušel, když byl v Plzni Pilsner Fest. Tím autobusem tehdy jel asi rekordní počet cestujících. Hodně lidí z něj vystupovalo ve Vejprnicích, až do Chotěšova dojelo asi devět lidí, což si myslím, že je hodně dobré. Je skvělé, že jste v noci z Plzně za půl hodiny v Chotěšově, i když nejedete nejkratší trasou," zhodnotil chotěšovský starosta Filip Hrubý.
Podle průzkumu cestujících v tomto nočním autobusu přibývá. "Obsazeností byli příjemně překvapeni i starostové obcí. V průměru teď autobusem jezdí třicet cestujících a jejich počty stoupají," říká dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.
Nejvíc nočních pasažérů vozí tenhle noční autobus z Plzně do Starého Plzence. "Samozřejmě chceme, aby linka pokračovala, největší zájem o ni mají právě občané našeho města. Anketu mezi lidmi jsme nedělali, ale dostaly se k nám pozitivní ohlasy," říká starostka Starého Plzence Vlasta Doláková.
Stejně jako ostatní obce budou za provoz linky platit do 40 tisíc korun za rok.
Podobně mluví i dýšinský starosta Jaroslav Štilip. "Všechny starosty vytíženost autobusů překvapila. Do Dýšiny, ale i vedlejšího Chrástu nebo Kyšic jezdí těmito spoji zhruba stejný počet lidí a rozhodně tento projekt budeme podporovat dál. Je vidět, že lidé si na tento autobus zvykli a využívají ho, jeho vytíženost předčila naše očekávání. Rozhodně to není autobus, který by lidově řečeno sbíral alkoholové tuláky," popisuje dýšinský starosta Jaroslav Štilip.
Autobus na cestě ze Starého Plzence zastavuje v Letkově, Kyšicích, Dýšině, Chrástu, pak projíždí Smědčicemi, jede do Bušovic, Sedlecka a vrací se přes Chrást a Zábělou do Plzně.
Ve Smědčicích zájem nebyl
Smědčicemi, do kterých jsou protažené některé spoje denních linek městské hromadné dopravy, autobusy v noci jen projíždějí.
"Dělali jsme si anketu mezi lidmi, kdo by autobus využíval. Z ní vyplynulo, že by to bylo jenom pár lidiček, tak jsme do toho nešli," řekla už v srpnu před spuštěním noční autobusové linky starostka Smědčic Jana Šmídlová, proč na noční spoj nepřispějí, a i když přes obec pojede dvakrát, ani jednou v ní nezastaví. "Budeme se snažit, aby se do projektu ještě zapojily i Smědčice," naznačil nyní starosta Dýšiny Jaroslav Štilip.
Noční spoje využívají zejména mladí lidé, kteří se vrací z diskoték a zábavních podniků. Před zavedením noční linky odjížděl do Chotěšova poslední spoj z Plzně kolem půl jedenácté v noci a první ranní před pátou hodinou.