„Jsme rádi, že je vše přestavěné a že i objížďka je už pryč,“ konstatoval starosta Nepomuku Vladimír Vokurka.
Přestavěná zatáčka už není tak prudká, pryč je i horizont, který zhoršoval výhled. Navíc pro řidiče jedoucí od Plzně na Nepomuk, kteří u sádek potřebují odbočit doleva na obec Klášter, tu vznikl levý odbočovací pruh. „Úprava se týkala 520 metrů silnice, náklady byly zhruba 33 milionů korun,“ uvedl šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslav Blabol.
Kromě úpravy hlavního tahu, což je silnice první třídy Plzeň – České Budějovice, stavbaři upravili i několik desítek metrů silnice směrem na Klášter. Komunikace je tam o něco výše, nájezd na hlavní už není tak prudký. Násep silnice k mostu směrem na Klášter je zpevněný gabionovou stěnou.
Podle původního plánu měla rekonstrukce probíhat při částečné uzavírce, kdy tam měl být provoz zachovaný v jednom pruhu a semafory do něj kyvadlově pouštěly auta z obou směrů.
To ale platilo jen do června. „Když byla odtěžená polovina komunikace, nastalo v červnu období dešťů a došlo k podemletí druhé poloviny komunikace. Proto bylo zapotřebí komunikaci kompletně uzavřít, zcela odtěžit a dopravu nasměrovat na objízdné trasy,“ vysvětlil Blabol.
Specialisté navíc zjistili, že voda v podzemí vytvořila pod silnicí velké dutiny. Proto musely bagry odtěžit veškerý materiál až do hloubky 2,5 metru a stavbaři řešili, jak odsud dostat spodní vody.
Práce na přestavbě začaly v dubnu, v červnu byla silnice kompletně uzavřená. „Stavba je zprovozněná o měsíc dříve, než jsme původně plánovali. Kvůli problémům s vodou je cena nakonec asi o 10 procent vyšší,“ uvedl Blabol.
Zatímco osobní auta po objížďce najížděla od června při každé jízdě asi o čtyři kilometry navíc, pro nákladní dopravu byla stanovena objízdná trasa z Plzně přes Přeštice do Nepomuku dlouhá přes 40 kilometrů.
U Nepomuku zemřel dělník, při práci ve výkopu ho zavalila zemina |
Poslední obětí dopravní nehody byl v této křižovatce loni v únoru osmasedmdesátiletý řidič osobního vozu. „Řidič osobního vozidla Opel jedoucí od Plzně na Nepomuk při projíždění pravotočivé zatáčky nepřizpůsobil rychlost jízdy, dostal na mokré vozovce smyk a přejel do protisměru, kde se čelně střetl s projíždějícím autobusem. Utrpěl zranění neslučitelná se životem,“ uvedla tehdy policejní mluvčí Dagmar Brožová.
Autobus byl po nárazu tak poškozený, že dál nemohl pokračovat. Cizincům, kteří v něm jeli, nejprve hasiči poskytli vlastní evakuační autobus, aby se měli kde ohřát. Když na místo dorazil náhradní autobus, turisté mířící do Plzně a Mariánských Lázní do něj přestoupili a pokračovali v cestě.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Navíc tahle zatáčka s navazující křižovatkou byly vyhlášené tím, že následovaly po dlouhých rovinkách. Auta jedoucí od Plzně, která odbočovala doleva na Klášter, musela často za křižovatkou úplně zastavit. Často se pak stávalo, že řidiči jedoucí za nimi, kteří neviděli za zatáčku, do nich narazili. Zatáčka navíc vynášela do protisměru.
Nepomucký starosta Vladimír Vokurka doufá, že teď už tohle místo nebude mít nálepku „zatáčky a křižovatky smrti“. „Stával tu pomníček nepomuckého pátera, který tu zemřel cestou na mši do Měcholup. Při nehodách býval často poškozený. Několikrát jsme ho nechávali opravit a zase vraceli na místo. Pak jsme to vzdali, nemělo cenu ho tam dávat. Nehod tu bylo hodně, i smrťáků tu bylo víc,“ podotkl starosta.
3. února 2023 |