Pondělí 20. března 2023, svátek má Světlana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. března 2023 Světlana

Tuny betonu, kilometry kabelů. Podívejte se, jak se staví tunel u Plzně

  9:08
V polovině listopadu projede jižním tubusem budovaného železničního tunelu u Plzně první vlak. Technici v něm v průběhu května začnou upevňovat první metry kolejnic. Podívejte se, jak práce na nejdelším železničním tunelu v České republice pokračují.

Ze silničního mostu u Kyšic to vypadá, že po kolejích položených od Ejpovic může do nejdelšího železničního tunelu v republice přijet první vlak.

U nově vybudované trati mezi betonovými stěnami už stojí návěstidla, stavbaři ve čtvrtek osazovali poslední betonové díly do stěny, která mezi Ejpovicemi a vjezdem do tunelu u Kyšic lemuje trať zapuštěnou několik metrů pod úrovní okolního terénu.

„Hlavní rozdíl mezi tratí před tunelem a uvnitř tunelu je v uložení kolejové dráhy. Zatímco v zářezu před tunelem je kolejiště v klasickém stěrkovém loži, jak je lidé znají z tratí, uvnitř bude takzvaná pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejnice jsou upevněné ve speciálních panelech,“ vysvětluje Petr Hybský ze společnosti Metrostav.

Jak se staví tunel

V moderních železničních tunelech se tento způsob upevnění kolejí používá velmi často i kvůli případnému zásahu záchranářů. Z dostupné projektové dokumentace o výstavbě tunelů vyplývá, že záchranářská vozidla mohou bez problémů po betonu v tunelu jet. Po klasickém kolejišti se štěrkem a pražci je jízda velice složitá.

U kyšického vjezdového tunelového portálu je v těchto dnech hodně rušno. Stavbaři očišťují místy až 20 metrů vysoké boční stěny a usazují na ně definitivní obložení. To uvidí cestující z vlaku.

Konečnou podobu už mají i oba dobetonované tunelové portály na kyšické straně. Jsou vytažené ještě několik metrů směrem k Ejpovicím, z dálky vypadají, jako kdyby byly šikmo seříznuté.

„Prostor mezi oběma tubusy bude obložený gabionovými koši, do kterých budou naskládané kameny. Horní část portálu nad oběma tubusy bude zatravněná,“ říká Petr Hybský.

Na plzeňské straně tunelu stavbaři právě budují bednicí konstrukci pro portály. Tady ještě nezačala pokládka kolejí od tunelu směrem k současné železniční trati na Plzeň.

Do severního tubusu, jehož ražba skončila loni v říjnu, stále vjíždějí z kyšické strany domíchávače plné betonu. Ven ale vyjíždějí na plzeňské straně. „Dokončuje se betonáž chodníků uvnitř tubusu, ve kterých jsou zároveň kabelovody,“ vysvětluje Hybský ještě před tím, než jsme vjeli do tunelu.

Jeden z domíchávačů jel za námi. Dojel až do půlky více než čtyřkilometrového tunelu, tam zastavil. Parta asi osmi mužů v přílbách a reflexních vestách na nic nečekala. První chytil vypouštěcí koryto, další vzali lopaty, hladící prkna a další nástroje potřebné při betonování. Muž u koryta směřoval betonovou směs na pravou stranu tubusu do bednění, na jehož dně už byly položené chráničky kabelovodů.

Každých 25 metrů je v budoucím chodníku usazená přes půl metru vysoká konstrukce připomínající kvádr s několika kruhovitými otvory po stranách. Je to forma kontrolní šachty kabelovodu. Jakmile beton zatvrdne, dělníci dřevěnou konstrukci vyndají.

Po protažení kabelů bude šachta překrytá speciálním poklopem. Za necelou čtvrt hodinu je osm kubických metrů betonu z domíchávače uvnitř bednění. Dělníci hustou hmotu vibrují a rovnají, dokud povrch není úplně hladký.

Na levé straně tubusu zatím další parta spojuje trubky budoucího suchovodu. I ten vede v každém z tunelů na dně chodníku. V případě požáru se suchovod automaticky naplní vodou a hasiči hned po příjezdu mohou začít hasit a zdolávat oheň.

Tuny trhaviny rozporcovaly skálu (26. října 2015)

27. října 2015

Ačkoli se to nezdá, vnitřek tunelového tubusu je osvětlený pracovními barevnými zářivkami. Kromě běžného bílého světla je na stěnách každých sto metrů zelená, a je tam i osm fialových. Ty jsou jen v místech propojovacích chodeb mezi severním a jižním tubusem.

Kromě toho, že umožní průchod v případě nehody z jednoho tubusu do druhého při evakuaci lidí, budou v nich ukryté například trafostanice a některé z technologií nezbytných pro fungování tunelu. Někde už jsou uvnitř průchodů osazené protipožární dveře, z tubusu do chodeb budou navíc ještě speciální tlakové dveře.

Ražba jižního tubusu začala v únoru 2015, razicí stroj se po 4,1 kilometrech v podzemí objevil na plzeňské straně tunelu v červnu 2016.

Severní tubus začal stroj pokřtěný Viktorie razit na konci září 2016, dílo dokončil loni v polovině října.

Se zahájením zkušebního provozu v tunelu se počítá na přelomu listopadu a prosince letošního roku. Jízda mezi Plzní a Rokycany bude kratší asi o šest kilometrů a až o deset minut rychlejší než nyní.

Viktorie prorazila nejdelší železniční tunel (7. října 2017)

7. října 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Extraliga zná čtvrtfinalisty. Liberec otočil v prodloužení, Olomouc zdolala Vary

Úterní večer zakončil extraligové předkolo a dokonal seznam čtvrtfinalistů. Hokejisté Liberce po bláznivém vývoji...

Plzeň - Bohemians 1:2, domácí vedli, hosté rozhodli v závěru i v oslabení

Plzeňští fotbalisté z jarní mizérie nevybředli. V 24. kole Fortuna ligy podlehli doma Bohemians 1:2, rozhodující gól...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa míří do čtvrtfinále, Plzeň srovnala sérii. Olomouc má po obratu mečbol

V sobotu se z postupu do čtvrtfinále hokejové extraligy radoval Třinec, po nedělním večeru Slezany z předkola play off...

Kotě kouslo muže do nosu, ten s ním praštil o zeď a zakroutil mu krkem

Až šestileté vězení hrozí muži, který v Klatovech zabil tříměsíční kotě. Mrštil s ním o zeď, kopal do něj a nakonec mu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Záchrana psa na kolejích málem stála život i majitele, oba srazil vlak

Muž chtěl zachránit svého psa, který vběhl do kolejiště, a přitom ho srazil vlak. Šlo o zhruba třicetiletého muže a...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

Nový trik exekutorů: věřitel se za jednu korunu může hojit na dlužníkovi

Premium Exekutoři a věřitelé našli způsob, jak zůstat s dlužníkem ve hře o splacení dluhu, i když podle zákona mají exekuci...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Novou vozovnu postavili za provozu, tramvaje se budou mýt dešťovou vodou

V Plzni na Slovanech dnes otevřeli novou tramvajovou vozovnu za 1,8 miliardy korun. Nahradila původní areál z roku...

Problémovou nemocnici v Sušici může provozovat kraj, schválila rada

Po letech jednání schválila Rada Plzeňského kraje převzetí městské nemocnice v Sušici, která se dlouhodobě potýká s...

Jsou to štěňata v dospělém těle. Útulek pomáhá psům, na nichž se testovaly léky

Útulek v Borovně na Plzeňsku je jediným zařízením v Česku, kde kromě běžných psů pomáhají i bíglům, na kterých se...

Klášter Kladruby nově ukáže cely mnichů, zámek i pozůstatky pivovaru

Největší rekonstrukce v historii kláštera Kladruby na Tachovsku je u konce. Úpravy, které si vyžádaly 165 milionů...

Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?
Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?

Připravit se na příchod miminka je poměrně náročné, a to i po finanční stránce. Věděli jste, že vám pomůže vaše zdravotní pojišťovna? Ta umožňuje...

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...