Diváci inscenaci slavné autorské dvojice Andrew Lloyd Webber a Tim Rice uslyší v proslulém českém přebásnění Michaela Prostějovského. To je však jedna z mála věcí, která zůstává stejná třeba oproti slavnému prvnímu českému provedení tohoto díla, k němuž došlo v roce 1994 v pražském Divadle Spirála.
Režisér a šéf plzeňského muzikálového souboru Lumír Olšovský známou látku pojal jinak. Příběh o posledních dnech Ježíše Krista samozřejmě stále vychází z biblického textu, ale odehrává se v jakémsi postapokalyptickém světě. Aktéři mají moderní techniku v podobě elektronických cigaret, tabletů nebo mobilů. Ježíšovi obdivovatelé si tak s ním v jedné ze scén mohou na jevišti pořídit selfie, nechybějí videoprojekce.
„Autoři muzikál psali v době, která byla rozkolísaná, podobně, jako je podle mě ta současná. Zase se trefujeme do časů, které se blíží naší představě úpadku civilizace, kdy bude zase potřeba nějakého vizionáře, obyčejného člověka, který přijde s novou myšlenkou: Když máte srdce, tak je začněte používat. A takového mesiáše touto inscenací vyvoláváme,“ říká Lumír Olšovský.
Do titulní role byli obsazeni Pavel Klimenda a Pavel Režný, jako Jidáše diváci uvidí Dušana Krause a Lukáše Ondruše, Maří Magdalénu ztvární Charlotte Režná a nová posila souboru Natálie Dvořáková. Zpět na plzeňské jeviště se v roli krále Heroda vrátí bývalý člen činohry DJKT Jan Holík.
„Tento muzikál je jedním z mých nejoblíbenějších a možnost hrát Ježíše je pro mě splněným snem. Mám obrovskou radost a současně i respekt. Na začátku jsem tento muzikál vnímal hlavně po hudební stránce, což se během zkoušení změnilo. Myslím, že jsme pronikli do toho příběhu. V inscenaci je milion mikropříběhů, které i v Bibli nějakým způsobem jsou,“ svěřil se jeden z představitelů Ježíše, držitel Ceny Thálie, Pavel Režný.
Světoznámé dílo, které za 53 let své existence uchvátilo miliony diváků po celém světě, vypráví o posledních dnech Ježíše Krista, avšak nezvykle z pohledu Jidáše. „Muzikál byl v době svého vzniku v mnohém novátorský, a to nejen svou rockovou hudbou, absencí mluvených dialogů, ale i celkovým pojetím vyprávění. Na známý biblický příběh totiž nahlíží nadčasově jako na tragický konec takřka popové superstar, která dokázala strhnout davy,“ vysvětluje dramaturg Pavel Bár.
Dirigentem představení je Dalibor Bárta: „K tomuto titulu chovám velký respekt,“ připustil Bárta. Inscenační tým dále doplňují britský výtvarník Dave Benson a choreografka Michaela Dzurovčínová.