Jediný spitfire schopný letu u nás má majitel přes léto v Líních u Plzně

  6:02aktualizováno  6:02
Několik let má na letišti v Líních u Plzně svou letní základnu nejslavnější stíhací letoun britského Královského letectva z druhé světové války spitfire. Stroj vyrobený na sklonku války patří Britovi Stephenu Steadovi, jemuž stará letadla učarovala.

Jeden z posledních exemplářů stíhacího letounu spitfire na světě, který je schopný létat, jeho majitel z Velké Británie přes léto parkuje v jednom z hangárů nedaleko Plzně.

Stroj Supermarine Spitfire Mk.XVI, vyrobený počátkem roku 1945, patří Britovi Stephenu Steadovi.

Spitfire v Líních

„Spitfire, to je ikona, kus historie, je to sen v něm létat,“ řekl Stead. Kdekoli se s letounem s typickým tvarem i zvukem motoru objeví, cítí hrdost jako majitel i jako pilot. Těší ho, že lidé stroj poznávají a znají jeho roli ve válečné historii.

Před osmdesáti roky byly slavné stíhací letouny spitfire zařazeny do služeb britského Královského letectva (RAF). V Česku je slavný i díky československým pilotům, kteří za války na spitfirech létali. S legendou oblak navštěvuje Stead řadu leteckých dnů a show po Česku nebo se jen tak těší z víkendového brázdění oblohy v okolí Plzně.

V Líních je členem spolku Classic Trainers, který sdružuje lidi s láskou k létání a k historickým letadlům. „Je to jediný spitfire, který je v České republice a v okolí možné vidět ve vzduchu,“ řekl Stead. V aktivní službě RAF jeho spitfire s armádním označením TE184 sloužil do začátku 50. let minulého století a měl na kontě kolem 320 letových hodin.

Od 90. let minulého století prošel dvěma velkými renovacemi. Stále obsahuje až z 90 procent původní díly a součásti. „Od roku 2010 má nalétáno dalších 200 hodin,“ řekl Stead. V Česku je spolu s Radimem Vojtou z Classic Trainers jediný, kdo na spitfiru létá.

Létání se stíhačkou je pohodlné, říká pilot

Byť od roku 1938 do roku 1947, kdy se neustále modernizované spitfiry vyráběly, opustilo výrobní závody na 20 tisíc těchto letounů několika modelů, dnes je jich na celém světě schopno letu jen kolem 50 až 60, poznamenal Stead. Další desítky strojů jsou v renovaci nebo v muzeích.

Stead se svým spitfirem dvakrát ročně absolvuje tříhodinovou cestu se dvěma mezipřistáními mezi Líněmi a Anglií. Na britských ostrovech letoun nejen zimuje, ale také prochází každoroční povinnou technickou kontrolou. I přes poměrně spartánské vybavení je prý dlouhý let pohodlný.

„Někdy může být trochu horko od motoru, ale jinak je to příjemná cesta,“ dodal Stead.

S pohodlím i ovladatelností spitfiru je spokojen i Vojta. Profesionální pilot dopravních letadel má nalétáno 11 tisíc hodin, z toho asi 2 tisíce hodin jako koníček na různých strojích, včetně historických letounů.

Až po desítkách hodin může pilot říct, že se spitfirem umí létat

„Technicky vzato se létání na spitfiru moc neliší od jiných letadel, na kterých jsem doteď létal. Akorát je to trošku větší, trošku rychlejší, víc se musí vzít v potaz kroutící moment motoru, který je výrazně vyšší,“ řekl Vojta.

K tomu, aby mohl ve spitfiru létat, potřebuje jen pilotní průkaz a běžné přeškolení jako na jiné jednomotorové stroje. Na spitfiru má nalétáno asi tři desítky hodin. „Dostat ho do ruky tak, aby člověk letoun dokonale zvládal ve všech možných režimech, včetně jeho použití bojového, to určitě byly desítky hodin. Do té fáze jsem se zdaleka nedostal a jen tak nedostanu,“ řekl.

Podle něj se neočekává, že do podobného letounu usedne pilot hned po základním výcviku, ale už s nějakou předchozí zkušeností s podobnými stroji. „Základní technika pilotáže spitfiru, to je už otázka pár hodin,“ míní.

Autoři:

Nejčtenější

Plzeň - Slavia 2:0, šlágr vyzněl pro mistra, snížil náskok na tři body

Plzeňský Jean David Beaguel se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti...

Také v desátém vzájemném duelu Plzně se Slavií po sobě zvítězili domácí. O třetí porážce ligového lídra v sezoně...

Plzeň - Záhřeb 2:1, domácí prohrávali, výhru a naději zařídil Pernica

NEČEKANÝ STŘELEC. Obránce Luděk Pernica rozhodl dvěma góly o vítězství Plzně...

Plzeňští fotbalisté přes padesát minut nevystřelili na bránu, ale nakonec triumfovali. V úvodním utkání prvního kola...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Senior, který jel po D5 v protisměru a srazil se s osobákem, zemřel

Senior, který způsobil nehodu v protisměru, zemřel

Senior, který ve čtvrtek vjel na dálnici D5 do protisměru a po několika kilometrech se u Rokycan čelně srazil s jiným...

I kdyby byl na hrotu Kane, bylo by to houby platné, řekl Trpišovský

Trenér Slavie Jindřich Trpišovský udílí pokyny svým svěřencům během zápasu...

Tah s Peterem Olayinkou místo Milana Škody na hrotu útoku slávistickému trenérovi Jindřichu Trpišovskému nevyšel,...

Další z rubriky

Nevidomí a slabozrací mají speciální kuchyň, věci mluví a vibrují

Novou cvičnou kuchyň plnou vychytávek mají nevidomí a slabozrací v Plzni. (11....

Novou cvičnou kuchyň plnou vychytávek dostal plzeňský Tyfloservis, který pomáhá nevidomým a slabozrakým. Moderní zázemí...

Ženu soudí za bodnutí manžela dýkou. Říkal, že jsem nepotřebná, hájí se

Žena z Plzeňska se přiznala, že po předchozí hádce dvakrát bodla dýkou svého...

Až deset let za mřížemi hrozí devětačtyřicetileté ženě z Plzeňska, která je obžalovaná, že po hádce dvakrát bodla dýkou...

Parky v Plzni dlouhodobě vysychají, v kondici je mají udržet nové vrty

Plzeňské parky na Borech a Lochotíně dlouhodobě vysychají. Zachránit je mají...

Borský a Lochotínský park v Plzni bude zavlažovat voda ze dvou nových vrtů. Jejich vybudování souvisí mimo jiné s tím,...

Najdete na iDNES.cz