„Došlo tam ke ztrátě rychlosti, významnou roli tam hrál zadní vítr. Pak je třeba správně reagovat na zvýšené klesání, které tam vznikne. A když se to neprovede správně, tak je problém,“ uvedl Bejdák. Když jde pilot na přistání, tak přístroje sice ukazují rychlost, ta je ale zmenšená o zadní vítr.
„Jde o takzvané řízené motorové klesání. A když není ta dopředná rychlost, tedy neklesá se po nějaké šikmé rovině, ale v uvozovkách kolmo k zemi, tak nesmí vertikální složka rychlosti klesání překročit pět metrů za vteřinu. Podle Bejdáka pilot tyto postupy znal a reagoval správně, protože z vrtulníku se dostal sám. „Pokud by to udělal úplně špatně a takzvaně by zmrznul, tak by to byl velký malér. Měl ponětí o aerodynamice, ale každý metr a každá vteřina, které pak chybí, jsou znát,“ uvedl.
Stroj byl v pořádku
Bejdák bude s pilotem teprve mluvit. Už v sobotu byli u nehody dva technici ÚZPLN. „Ohledali stroj a nenašli žádný problém. Pokusíme se ještě s výrobcem stáhnout data ze zařízení, které snímá parametry motoru, ale někdy se to nepovede, ale na to si počkáme,“ uvedl.
Nehoda se stala v sobotu před 13:00 u obce Hradecko, zasahovaly všechny složky integrovaného záchranného systému. Podle policejní mluvčí Barbory Šmaterové se její okolnosti dále vyšetřují. Dechová zkouška u pilota byla negativní.
„Pilot utrpěl mnohačetná poranění dolních končetin lehčího charakteru. Ovšem pro povahu a mechanismus úrazu byl letecky transportován, při vědomí a stabilizovaný, do traumacentra plzeňské fakultní nemocnice,“ řekl v sobotu mluvčí záchranné služby Martin Štěpán.
Podle serveru Novinky.cz je zraněný pilot český miliardář Vladimír Kovář, zakladatel české softwarové firmy Unicorn.