Celý zhruba dvouhodinový protest se nesl v poklidném duchu, což potvrdila i policejní mluvčí Dagmar Brožová. Účastníci opakovaně uvedli, že s nimi nikdo nejedná a oni nemají informace. „Jde nám o to, aby letiště zůstalo zachováno,“ proklamovali.
Lidé s sebou měli transparenty s přeškrtnutými znaky VW či nápisy jako „Neseďme s rukama v klíně, zachraňme letiště Líně“.
Aleš Trtil, prezident Letecké amatérské asociace ČR, upozornil, že za první republiky se v Česku vybudovala hustá síť letišť. „Aktuální stav s letišti je však jiný. Po době socialismu nám zde zůstala velká armádní letiště a stát neví, co s nimi,“ uvedl.
A dodal příklady velkých letišť, jejichž účel se v poslední době mění, například je v plánu v Hradčanech v Ralsku fotovoltaická elektrárna.
Několik řečníků připomnělo bohatou historii letiště, které dříve sloužilo pro vojenské účely. Letiště je i nyní funkční, létá se tam a fungují tam letecké školy a záchranná služba. Naopak zdevastované je bývalé zázemí.
Letiště, podle pilotů páté nejvyužívanější v ČR, loni evidovalo 20 tisíc vnitrostátních i mezinárodních letů. V hangárech je 70 letadel, které by se podle záměru vlády měla přemístit jinam.
Přijměte gigafactory, přesvědčoval ministr, šéf komory i Jahn ze Škody Auto |
„Bohužel vláda při svém rozhodování dostala podnět a podklady, že celé to letiště je brownfield, že je neschopné provozu, což teda já mohu potvrdit, že není pravda,“ řekl předseda spolku Aviatické sdružení Bohemia Dušan Skála.
Další řečníci kritizovali vládu, že se snaží „jít na ruku zahraničním firmám“. Bezpečnostní analytik Jaroslav Štefec doslova uvedl, že se „díváme na likvidaci vlastní armády a vlastní bezpečnosti“.
„Česká republika je státem, který existuje jen podle vlastního jména. Nemáme vlastní zahraniční politiku a prakticky nemáme vlastní armádu. Ta armáda, kterou máme, není schopna bránit náš stát. Likvidace letiště, která vznikají v určitých lokalitách, kde se jim okolí přizpůsobuje, jako je v Líni, je situace, která nás dostává na hranici přežití jako státu, jako národa. Z mého pohledu je to jeden z projevů absolutního amatérismu politiků bez ohledu na stranickou příslušnost, kteří řídí už roky náš stát,“ řekl Štefec.
Projekt továrny odmítá Plzeň i okolní obce
Výzvu Český svaz letectví zveřejnil na webu. První demonstrace svazu se konala 15. listopadu přímo na letišti, kde se sešly stovky lidí a promluvilo asi 20 řečníků.
Lidé protestovali proti zrušení letiště v Líních kvůli výstavbě gigafactory |
Obce v okolí letiště se projektu obávají. Plzeň rušení letiště odmítá, stejně jako piloti a letecké školy. Vláda podle dřívějších vyjádření ministrů považuje případnou investici VW za 120 miliard korun za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu, který vytváří desetinu hrubého domácího produktu země a čtvrtinu exportu.
Podle nedávného vyjádření ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) by továrna na baterie do elektroaut v Líních zásadně pomohla ekonomické budoucnosti ČR.
„Nikdo kompetentní z vlády do dnešního dne nenavázal kontakt s vedením Českého svazu letectví, jak znělo poselství ze shromáždění dne 15. 11. 2022,“ uvedl ve výzvě svazu letectví jeho předseda Václav Vašek. Výzva varuje před údajně nezodpovědným záměrem vlády zlikvidovat významné letiště v cizím zájmu. Letiště podle vedení svazu reprezentuje pro celý region na západ od Prahy významnou ekonomickou a bezpečnostní lokalitu.
VW odložil rozhodnutí
Gigafactory, která by měla začít vyrábět v roce 2027, by zaměstnala do roku 2032 až 4000 lidí. Obce se projektu obávají. Síkela slíbil, že ministerstva budou s obcemi intenzivně jednat. Kdyby projekt zasáhl také do jejich pozemků, stát nabídne takové řešení, aby obce byly spokojené s tím, že státu pozemky prodají, řekl.
VW se měl vyjádřit, zda zvolí Líně nebo lokality v Polsku, Slovensku či Maďarsku, do konce letošního roku. Ve čtvrtek ale oznámil, že rozhodnutí o tom, kde továrnu postaví, odkládá o několik měsíců. Vinou současné energetické krize není podle koncernu třeba jednat okamžitě.
Český svaz letectví uvedl, že jemu nejde o továrnu, ale především o zachování letiště.
„To, že firma Volkswagen odložila o čtvrt roku rozhodnutí, nic neznamená. Nám nejde o žádnou baterkárnu, nám jde o to, aby se nezlikvidovalo letiště, to je zaprvé. Zadruhé to, že firma takzvaně odložila rozhodnutí, vytvořilo podmínky vládě pro to, aby učinila další kroky k tomu, aby si takzvaně zlegalizovala svůj záměr likvidace letiště,“ řekl svolavatel a předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.
15. listopadu 2022 |