Nadšenci z Krasíkova vyrobili repliku dvou vagonů, jakými se po první světové válce vraceli čeští legionáři z Ruska. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Legiovlak se rozrůstá. Ze starého vozu na uhlí bude dělostřelecký vagon

  • 1
Kulometno-dělostřelecký vagon, štábní vagon a ochranný vagon chtějí letos dokončit nadšenci z Krasíkova na Tachovsku, kteří vyrábějí repliky vozů, jakými se po první světové válce vraceli z Ruska čeští legionáři. Celý vlak by se měl na kolejích poprvé objevit letos 28. října při oslavách vzniku Československa.

"Nebude mít osm, ale zatím asi jen šest vagonů. O parní lokomotivě se stále jedná. Počítáme s tím, že se v říjnu představí v Praze, po republice začne jezdit příští rok na jaře," říká k projektu první místopředseda Československé obce legionářské a také Plzeňan Jindřich Sitta.

Legiovlak

Legiovlak je replikou vlaku, v jakých bojovali čeští válečníci na konci druhé dekády minulého století v Rusku. Tyto boje na železnici jsou známé jako ešalonová válka. V těchto vlacích českoslovenští legionáři žili a vraceli se domů v letech 1918 až 1920. Více se dočtete také na internetových stránkách Československé obce legionářské zde.

Dosud zámečníci a truhláři v Krasíkově "vykouzlili" ze starých vraků dva vozy - jeden poštovní a také takzvanou těplušku. V Olomouci pak jejich kolegové zhotovili zdravotnický vagon.

Tyto tři vozy byly k vidění už loni na výstavě Idet v Brně a také na vojenské přehlídce Bahna na Rokycansku.

"Zájem o ně byl obrovský. Středem pozornosti se stávají všude, kde se objeví. Na konci loňského roku se nám podařilo zajistit finanční prostředky na další tři vagony. Takže na konci léta by měl mít vznikající vlak šest vagonů. Problém je zatím s parní lokomotivou. Nikdy jsme ji neměli, k té se vždy hlásili naši partneři, kteří se do projektu zapojili. Naštěstí jsme ve fázi vyjednávání, kdy k projektu chtějí přistoupit Správa železniční dopravní cesty a ČD Cargo. Zatím to vypadá optimisticky," vysvětlil Sitta s tím, že tvůrci Legiovlaku neustále řeší financování projektu.

Nadšenci teď chtějí od Českých drah koupit starý plechový vagon na uhlí, který by rádi ještě letos přestavěli na kulometno-dělostřelecký vagon. "Na každé straně byly tři kulomety a vzadu měl vagon dělo," vysvětluje Sitta.

Fotogalerie

Stejně tak by letos měl vzniknout i úplně první vagon, který bude lokomotiva Legiovlaku tlačit před sebou.

Kromě toho, že byl na soupravách vagonem ochranným, sloužil i jako zásobovací. Byly na něm naložené kusy kolejnic, pražce a další pomocný materiál, aby si v případě nouze mohli vojáci sami opravit zničenou trať. Do října chtějí legionáři postavit ještě štábní vagon, který je hodně podobný už hotovému zdravotnickému.

Legiovlak pak doplní ještě plošinový vůz. "Tento vagon nám zapůjčili kamarádi z Bezdružické parní dráhy. Máme dohodu, že nám ho půjčí na dobu fungování Legiovlaku a my jim ho za to opravíme," podotkl Sitta.

Píšťaly Legiovlaku se poprvé rozezní v Praze 28. října letošního roku, chybět u něj nebudou vojáci v historických legionářských uniformách. Zatím ale není jasné, jestli to bude na Wilsonově nebo Masarykově nádraží. Přímo ve vlaku také bude výstava o legionářství.

Zájemci ale mají možnost se o legionářích dozvědět víc už mnohem dříve. V pondělí v plzeňském KD Peklo začne výstava 100 let Československých legií, která potrvá do 3. dubna. Akce je součástí projektu Plzeň 2015.

Stěhování dvou vagonů z Krasíkova na výstavu do Brna (20. 5. 2013)