Nehoda se stala 12. února odpoledne. Vyšetřovatelé z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) nyní vydali podrobnou zprávu o incidentu se závěrem o příčině.
Přestože k místu nehody okamžitě vyrazily všechny složky integrovaného záchranného systému včetně záchranářského vrtulníku, zapotřebí byli jen hasiči. Posádka se totiž nedokázala z bezmotorového letadla, které zůstalo viset na stromě asi v šestimetrové výšce, dostat bez pomoci na zem.
Hasiči zajistili větroň proti pádu, vylezli na strom a posádku za pomocí lana dostali bezpečně dolů.
Pilot se při incidentu nezranil, jeho 76letý kolega byl kvůli bolesti na hrudi odvezen do nemocnice, kde lékaři žádné poranění nezjistili.
Devětašedesátiletý zkušený pilot kluzáku L-13 Blaník, který létá od roku 1974, okolí letiště v Líních, odkud vzlétl, dobře znal.
„Po odpojení kluzáku od vlečného letounu provedl pilot několik zatáček v prostoru jižně od letiště. S ohledem na aktuální jihovýchodní proudění provedl třetí začátku pravého okruhu příliš pozdě. Kritická situace nastala po dotočení 4. zatáčky, kdy se dostal do nestabilní vzduchové hmoty a kdy včas nepřerušil přiblížení k letišti. Místo toho odjistil brzdící klapky a pokračoval k přiblížení na přistávací plochu. Vzhledem k silnému klesání pilot brzdící klapky opět zajistil a zavřel i vztlakové klapky. Kluzák se již nacházel pod úrovní kopce Háje a bylo zřejmé, že na letiště nedoletí,“ stojí v popisu průběhu letu.
Pilot se rozhodl provést levou zatáčku a přistát do terénu nad svahem na pole. Přitom se ale potkal se vzrostlými stromy pod vrcholem příkrého svahu nad údolím řeky Úslavy mezi Koterovem a letištěm a stroj zůstal zaklíněný ve stromě.
„Vlivem mého pozdního rozhodnutí přerušit přiblížení k letišti jsem se zachytil o stromy,“ přiznal pilot.
Kluzák byl při nárazu a pak při následné manipulaci při vyprošťování zničen.
Posádka kluzáku zůstala uvězněná v korunách stromů (14. 2. 2022)