„Aby byly hotely úspěšné a pro hosty atraktivní, je důležité neustále sledovat a přijímat nové trendy. Trh se mění a konkurence se posouvá dopředu. Rozhodli jsme se proto začít využívat dva nové roboty, od kterých si slibujeme větší pohodlí pro hosty, ale také usnadnění práce našim zaměstnancům,“ vysvětluje generální ředitel OREA Hotels & Resorts Gorjan Lazarov s tím, že robotizace přestala být doménou výrobních podniků, lékařství nebo třeba armády.
Robotická servírka sama rozveze jídlo i nápoje hostům rovnou ke stolu. Následně pomůže i s úklidem nádobí. Díky kapacitě odkládací plochy ušetří servírkám a číšníkům až tři cesty od stolu do kuchyně, které by jinak museli při úklidu stolů absolvovat.
„Robotická servírka pomáhá snížit dobu čekání na objednávku a pro návštěvníky je současně i atrakcí, která je během čekání zabaví. Pokud hosté touží po obsluze robotem, rádi jim toto přání splníme. Obzvláště pro děti je to skvělý zážitek. Nejen, že jim jídlo přiveze, ale dokonce na ně i mluví,“ doplnil ředitel hotelu OREA Resort Horizont Jan Lauterkranz.
Uvedl, že byl stejně jako zaměstnanci hotelu velmi překvapený, jak pozitivně na roboty lidé reagují. Když si některé děti robota hladily, dostaly odpověď, že ho to lechtá a úsměv navrch.
Na otázku, zda robot přivedl více hostů, odpověděl Lauterkranz, že hotel byl na celé prázdniny úplně vyprodaný i bez robota.
Aby robot odvedl svou práci spolehlivě, musejí ho technici nastavit a přizpůsobit prostorům konkrétní restaurace. Poté už s ním pracuje především personál.
Jeho ovládání je jednoduché. Personál robotovi naloží objednávku a zvolí číslo stolu, ke kterému ji má dovézt. Po dovozu jídla či pití oznámí robot hostům, že si mohou jídlo odebrat. Na jedno nabití vydrží zařízení v provozu až osm hodin.
Pohlazení robota lechtá
Robot má v sobě zabudované kamery a čidla, pomocí kterých snímá okolí a hlídá si, aby do ničeho nenarazil. Pokud se před něj někdo nečekaně postaví, robot ho přátelsky upozorní a po uvolnění prostoru pokračuje v cestě dál.
Vedení sítě OREA Hotels & Resorts, kam patří 16 hotelů rozmístěných po celé republice, plánuje zařadit robotické pomocníky i do dalších hotelů.
„Zaměřujeme se na automatizaci procesů, které hostům nepřináší zážitek a našemu personálu zabírají zbytečně moc času. Sem patří třeba úklid stolu v restauraci. Právě podobné procesy chceme automatizovat. Lidský úsměv, empatie a schopnost aktivně reagovat na potřeby hostů jsou totiž věci, které žádný robot nikdy nenahradí,“ sdělil Lazarov.
Pořizovací cena robota značky BellaBot do restaurace se pohybuje okolo 350 tisíc korun.
Šumavský hotel bude podle Lauterkranze testovat v nejbližší době i robota stejné firmy zaměřeného na úklid společných prostor hotelu.
I když hotel uvádí, že cílem zakoupení robotů nebyla náhrada personálu, připouští, že je to vítaná pomoc v době, kdy číšníci a další pracovníci na trhu práce nejsou. Hotel by mohl podle Lauterkranze hned přijmout další dva zaměstnance, které dlouhodobě marně hledá.