Během plzeňského Festivalu na ulici se na pódiích představí přes sto muzikantů a kapel. V sobotu zahrála na náměstí Republiky kapela Hibaj. (22. 8. 2020) | foto: Petr Eret, MF DNES

Festival na ulici se vrací ke kořenům, chce pomoci začínajícím kapelám

  • 0
Ke svým kořenům z počátku 90. let minulého století se vrací plzeňský Festival na ulici. Organizátoři pozvali přes sto muzikantů a kapel především z Plzně. Víkend patřil rocku a beatu, do středy budou čtyři scény v centru města patřit alternativě a crossoveru, čtvrtek a pátek je zasvěcený folku a country. Sobotní finále festivalu přinese směs všech stylů hudby.

„Hodně se chceme věnovat plzeňským kapelám včetně těch začínajících. Stejně jako to bylo i před lety v začátcích festivalu, může je to představit široké veřejnosti a pomoci jim najít další fanoušky,“ vysvětlil Lukáš Krásný z Agentury Nashledanou, která uspěla ve výběrovém řízení města a festival převzala.

V průběhu devíti dnů se na plzeňských pódiích představí přes sto muzikantů a kapel.

Jeden z vrcholů má festival už za sebou. Nedělní večer na náměstí Republiky byl věnovaný baskytaristům a zároveň byl vzpomínkou na Jiřího Dědka Šindeláře z Katapultu, který zemřel před deseti roky.

Za nápadem i realizací projektu a křtem nové desky Můj táta Dědek stojí plzeňský muzikant a „Dědkův“ syn Michal Šindelář.

„S Katapultem jsem hrál osm let. Po tátově smrti pro mne ale bylo čím dál tím těžší hrát na bubny. Tak jsem si založil vlastní kapelu a začal hrát na kytaru. Skoro po každém našem koncertě za mnou chodila spousta lidí a všichni vzpomínali na tátu. Asi před dvěma lety mne napadlo, že natočím desku, která bude věnovaná tátovi, jeho práci a fanouškům. Oslovil jsem několik skvělých basáků a strašně mile mne překvapila jejich reakce – všichni na to kývli okamžitě,“ uvedl Michal Šindelář.

Na nedělní křest byli pozvaní baskytaristé Milan Broum z Olympiku, Petr Šťastný z Turba nebo Vojta Říha z kapely Blue Effect. Na nahrávání desky, jež je vzpomínkou na Dědka Šindeláře s nezaměnitelným hustým knírem a zlidovělým pokřikem: Dědku, hobluj! se podíleli ještě další baskytaristé. Nahrávání desky trvalo dva roky.

Dalším významným bodem festivalu bude čtvrteční Pocta trampské písni. I ta se uskuteční na scéně postavené na náměstí Republiky.

„Tento specifický český žánr slaví v letošním roce 100 let od svého vzniku, jenž je spojený například s Jaroslavem Ježkem. Mezi nejvýznamnější autory a interprety moderní trampské hudby se pak vedle jmen jako Wabi Ryvola, Brontosauři nebo Hop Trop řadí také plzeňský rodák Béďa Šedifka Röhrich, který navíc letos slaví 85. narozeniny,“ uvedli organizátoři festivalu na svých webových stránkách. Béďa Šedifka Röhrich se synem Michalem budou ve čtvrtek jedněmi z vystupujících.

Živá hudba zní v létě centrem města Plzně od roku 1993. Tehdy zde poprvé proběhl festival zahrnující Jazz na ulici, Struny na ulici a Divadlo na ulici. Festival založil básník a textař Jarda Komorous, který v 90. letech minulého století vedl městské kulturní středisko Esprit.

Na festivalu se neplatí vstupné, výjimkou je jen vystoupení Laco Decziho v Zach’s Pubu. Hudební vystoupení doplňují projekty zaměřené na rodiny s dětmi, výtvarné a divadelní programy.