Až se přivaděč stane silnicí pro motorová vozidla, nebudou na něj smět pěší, cyklisté ani příliš pomalá vozidla.

Až se přivaděč stane silnicí pro motorová vozidla, nebudou na něj smět pěší, cyklisté ani příliš pomalá vozidla. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Nejasnosti kolem barvy značek zdržují zvýšení rychlosti na přivaděči

  • 26
Dálniční přivaděč z Plzně na Klatovy prošel kontrolou nutnou k povolení navýšení maximální rychlosti na 110 kilometrů v hodině. Dál tady ale bude povolená jen devadesátka. Není totiž jasné, zda tady mohou zůstat modré dopravní značky, nebo je silničáři musí vyměnit za zelené, jaké jsou na dálnici.

Mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar říká, že když se stane z dálničního přivaděče silnice pro motorová vozidla, všechny modré značky musejí silničáři vyměnit za zelené. Platná vyhláška výjimku neumožňuje.

"Buď dojde k úpravě vyhlášky, která umožní zachovat stávající dopravní značení, nebo se bude muset kompletně vyměnit značení. Náklady se počítají v řádu milionů korun. Připravovaná novela zákona o pozemních komunikacích ovšem počítá s tím, že na takovýchto silnicích bude zachované dopravní značení v modré barvě," objasnil situaci Neusar s tím, že zatím není jasné, kdy ke změnám legislativy dojde.

Až se bude rychlost na přivaděči skutečně zvyšovat, stodesítka nebude v celém úseku od borské věznice až po konec čtyřproudé komunikace na Vysoké.

"Ve směru od Plzně bude zvýšení rychlosti začínat u sjezdu Tyršův sad, tedy u odbočky na Výsluní. Skončí před prostorem, kde se přivaděč kříží s dálnicí D5. Za tímto mimoúrovňovým křížením bude opět rychlost 110 kilometrů v hodině až na Vysokou," vysvětluje regionální šéf ŘSD Zdeněk Kuťák.

Proč v místech mezi prvním sjezdem na D5 a posledním výjezdem z dálnice bude povolená jen devadesátka? Kvůli třetímu jízdnímu pruhu. Auta vyjíždějící z dálnice od Prahy a pokračující na Klatovy ho používají jako připojovací pruh, naopak auta jedoucí od Plzně přes něj sjíždějí k dálnici na Prahu.

"Odborně se tomu říká průplet. Kvůli bezpečnosti tu nemůže být rychlost vyšší," vysvětlil Kuťák.

V okamžiku, kdy se dálniční přivaděč stane silnicí pro motorová vozidla, už na něj nebudou smět pěší, cyklisté ani příliš pomalá vozidla.

Silničáři budou muset v každém směru vybudovat tři nouzové zálivy, doplnit velké dopravní značky na sjezdu Tyršův sad, prořezat stromy a křoviny, aby nezhoršovaly viditelnost a na sjezdy u Dobřan doplnit protinárazové zábrany. Všechny tyto úpravy budou stát další miliony.

Na ministerstvu dopravy ještě nemají jasno, jestli tyto úpravy musí být hotové před zvýšením rychlosti, nebo se mohou dodělat dodatečně. Na rychlost 110 kilometrů je projektované i sedmikilometrové prodloužení přivaděče od Vysoké k Přešticím.