Po obchvatu Plzně se jezdí deset let, vznikl kvůli němu zvláštní zákon

  18:30aktualizováno  18:30
Přesně před deseti lety, 6. října 2006, vjely první automobily na kompletně dokončený dálniční obchvat Plzně. Zároveň se otevřel i Valík - první dálniční tunel v České republice.

Obchvat Plzně se otevíral 6. října 2006, ve stejný den projeli první motoristé i tunelem Valík. (6. října 2006) | foto: archiv MF DNES

Dálniční obchvat Plzně je 22 kilometrů asfaltové autostrády, na které řidiče zpomalí jen 380 metrů dlouhý tunel. Je to ale také stavba, jejíž přesnou trasu několikrát závazně upravovalo ministerstvo životního prostředí i vláda. Žaloby znesvářených stran zaměstnávaly soudy od Plzně po Prahu.

Kvůli výstavbě dálničního obchvatu Plzně parlament přijal speciální zákon. V České republice je to dodnes věc ojedinělá.

Součástí obchvatu je také tunel Valík. Za deset let se v něm nestala tragická nehoda, šoférům se ale nelíbí, že je v něm rychlost stále omezena na 80 kilometrů v hodině. Podle Ředitelství silnic a dálnic tam osmdesátka nebude věčně.

„V současnosti intenzivně pracujeme na optimalizaci technologie tunelu Valík. Je plánovaná celá řada opatření, která budou realizována do konce roku 2018. Předpokládáme, že dojde i ke zvýšení limitu maximální povolené rychlosti,“ uvedl Jan Studecký z tiskového odboru Ředitelství silnic a dálnic. Podle několika zdrojů by mohla být zvýšena rychlost v tunelu na 100 kilometrů v hodině.

Co dokončený obchvat přinesl Plzni? Ubylo v ní aut, zejména kamionů, které na trase mezi západní hranicí a Prahou musely projíždět centrem Plzně. Od prosince 2003 auta téměř tři roky objížděla poslední rozestavěný úsek od Černic do Litic po silnici kolem Štěnovic.

Šéf krajské dopravní policie Vladimír Toman říká, že obchvat Plzni pomohl. „Pro město znamená odlehčení, protože přes něj už nejezdí kamiony, které jen projížděly,“ říká Toman.

Když kvůli velké nehodě na obchvatu musí policie odklonit dopravu přes Plzeň, hlavní tahy se za pár minut ucpou. „To jsou modelové případy, které připomínají, že původní silnice už objem dopravy nemůže pobrat,“ vysvětlil Vladimír Toman.

Historie dálnice D5

  • 22. července 1977 - zahájena výstavba dálnice D5 v Praze
  • 20. října 1982 - zprovozněn první úsek Praha - Rudná (5,8 km)
  • 6. dubna 1994 - vláda stanovuje trasu obchvatu Plzně jižně od Černic a severně od Štěnovic
  • 26. října 1995 - průjezdných 67 kilometrů dálnice z Prahy do Ejpovic
  • 6. listopadu 1997 - zprovozněno 62 kilometrů Sulkov - Rozvadov
  • 28. březen 2001 - Vrchní soud zamítl žalobu aktivistů, dal zelenou stavbě skrz vrch Val
  • 15. prosinec 2003 - plně zprovozněn úsek Sulkov - Litice a v jedné polovině Ejpovice - Černice
  • 6. října 2006 - obchvat Plzně hotov

Otupilo deset let spory, které mezi sebou měli zastánci a odpůrci variant dálnice blíže - a dále - od krajské metropole? Aktivista Jan Rovenský je dodnes přesvědčen, že varianta mezi Černicemi a Bručnou by do přírody zasáhla méně, než ta postavená.

„Každý, kdo se podívá z Radyně, to vidí. Jako první v Čechách jsme si koupili malé pozemky v trase druhé varianty, chtěli jsme plně využít vlastnického práva. Vláda v roce 1999 zvažovala návrat k trase mezi Černicemi a Bručnou. Město ale v té době území už aktivně zastavovalo. Když jsme pro mne nepochopitelně prohráli u Vrchního soudu, a bylo jasné, že kratší trasu neprosadíme, hodili jsme ručník do ringu. Pozemky jsme prodali za původní ceny. Kdybychom byli proti dálnici, tak se o pozemky soudíme dodnes,“ uvedl Rovenský.

Koordinátor dostavby a bývalý náměstek plzeňského primátora Petr Otásek uvedl, že dostavba chybějícího obchvatu byla pro Plzeň v 90. letech prioritou číslo jedna.

„Město Plzeň k tomu přistoupilo racionálně a měnilo pozemky v trase za jiné, nebo i za jiné objekty. Kolik to Plzeň stálo? To jsem radši nikdy nepočítal. Ceny pozemků jsou dané cenovou mapou. Když pozemek stojí 1500 korun za metr, a dotyčný chce za pozemek desetkrát více, bylo na rozhodnutí zastupitelů, jestli pro to zvednou ruce,“ vysvětlil Otásek.

Podle něj je plzeňský obchvat příkladem pro obdobné stavby v republice, kde se nedaří dohodnout.

Podívejte se na jednu z největších nehod na obchvatu Plzně (2. 5. 2011)

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Slavia 2:0, šlágr vyzněl pro mistra, snížil náskok na tři body

Plzeňský Jean David Beaguel se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti...

Také v desátém vzájemném duelu Plzně se Slavií po sobě zvítězili domácí. O třetí porážce ligového lídra v sezoně...

Tragédii dělilo 34 metrů. Expres vjel v Ejpovicích do cesty dalšímu vlaku

Vlaky, které zastavily v Ejpovicích jen kousek od sebe.

V pátek mohlo na české železnici dojít k velké vlakové tragédii. Večer v 19:20 hodin v Ejpovicích nedovoleně projel...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Senior, který jel po D5 v protisměru a srazil se s osobákem, zemřel

Senior, který způsobil nehodu v protisměru, zemřel

Senior, který ve čtvrtek vjel na dálnici D5 do protisměru a po několika kilometrech se u Rokycan čelně srazil s jiným...

Nouzové řešení selhalo. Limberský není stoper, potvrdil zápas v Záhřebu

Plzeňský obránce David Limberský předčasně končí zápas Evropské ligy v Záhřebu,...

Bylo jasně vidět, jak je zničený a zklamaný, když po druhé žluté kartě odcházel ze hřiště. Odvetné utkání prvního...

Další z rubriky

Plzeň přidá cyklistům stovky metrů tras, postaví i lávku přes Radbuzu

Nová cyklistická lávka přes Mži u Radčické ulice v Plzni

Příznivci cyklistiky v Plzni se letos dočkají nových úseků cest. Radnice nechá upravit další část komunikace, která...

Výdaje na provoz MHD rostou, radní Plzně zvažují zdražení jízdného

Plzeňská radnice kvůli rychlému růstu výdajů na provoz veřejné dopravy zvažuje...

Radnice Plzně se chystá na horší časy. Chce zastavit růst výdajů na veřejnou dopravu. Letos na ni má dát téměř miliardu...

Po opravě prasklin vydrží dálnice D5 až čtyřicet let, slibují silničáři

Dálnici D5 od Plzně do Rozvadova čeká na jaře několik oprav. (19. 3. 2018)

Silničáři, kteří letos začnou opravovat první dva úseky dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem, slibují, že díky nové...

Najdete na iDNES.cz