Na Plzeňsku se po deštích vyboulila dálnice, chystá se urychlená oprava

  • 102
Poblíž Nýřan na Plzeňsku se na 98. kilometru vyboulila dálnice D5 ve směru na Rozvadov. Silničáři se rozhodli pro její kompletní opravu. Doprava v obou směrech bude na několik dní svedena jen do jedné poloviny dálnice.

Zvednutí několika betonových desek podle všeho způsobila voda, která před několika dny při přívalovém dešti zatekla pod povrch dálnice, a nejspíš přispělo i současné teplé počasí.

Nejvyšší hrby se vytvořily v levém jízdním pruhu a také v odstavném pruhu ve směru na Rozvadov. V opačném směru zůstal dálnice neporušená.

Mluvčí ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl uvedl, že problematické místo silničáři sledovali celou noc a dnes časně ráno jej prozkoumali členové expertní skupiny.

„V pátek ve večerních hodinách převedeme dopravu z poškozeného úseku do protisměrného pásu, kde budou mít vozidla pro každý směr jeden jízdní pruh.  Původně jsme uvažovali o provizorní opravě, ale nakonec padlo rozhodnutí důkladné opravy. Vše nasvědčuje tomu, že se voda po přívalových deštích dostala pod betonové desky vozovky a došlo k její poruše,“ uvedl mluvčí.

Silničáři chtějí v takzvaném zrychleném režimu pro opravu havárie vybrat v řádu desítek hodin firmu, která má technologii pro opravu dálnice s betonovou vozovkou. Místo chce mít ŘSD opravené v řádu dnů.

„Až se poškozené betony desky vyzvednou, teprve tehdy bude jasné, zda je předpoklad příčiny poruchy správný a jasný bude i rozsah opravy,“ uvedl Rýdl.

Technici rozhodli i o způsobu kotvení betonových desek takzvaným kluzným trnem, který udrží betonovou desku na místě.

Před více než dvaceti lety, kdy stavbaři budovali dálnici mezi Sulkovem a Rozvadovem, se tato technologie ještě nepoužívala. Dnes ji silničáři používají i při současné modernizaci dálnice D1.

Ještě více než nyní se vyboulila v řádu desítek centimetrů dálnice D5 na 122. kilometru u Málkovic na Tachovsku v červenci 2010. Tam se daly do pohybu betonové desky na západní straně stoupání v místě, kde asfaltový povrch za mostem přecházel do betonové dálnice. Výška hrbu přesáhla dokonce čtyřicet centimetrů.

Podle krajské policejní mluvčí Martiny Korandové nikdo nehlásil po vyboulení dálnice policistům poškození auta při přejezdu nerovnosti.