Omezení na dálnici D5.

Omezení na dálnici D5. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Je to masakr, říkají starostové. Kvůli opravě D5 jezdí auta přes obce

  • 47
Jedno auto za druhým, jako by ani dálnice nebyla. Tak to teď vypadá na silnicích v obcích podél D5 v úseku mezi Mýtem na Rokycansku a středočeským Žebrákem. Silničáři totiž opravují desetikilometrový úsek dálnice a motoristé zúžené místo objíždějí po staré silnici.

Silničáři ve zmíněném úseku dálnice ve směru na Prahu pokládají nový asfaltový koberec. Motoristé mají k dispozici jen jeden pruh v každém směru a před zúžením se v dopravních špičkách tvoří kolony. Navigace, které umí reagovat na aktuální hustotu provozu, jim často doporučují dálnici objet.

To se ale nelíbí lidem, kteří bydlí podél takzvané staré pražské silnice. Například v Holoubkově se provoz v dopravních špičkách výrazně zvýšil.

„Jednáme o možném omezení průjezdu, ale to nemůže řešit jen jedna obec, musí to být dohoda všech na této silnici, což není úplně jednoduché. Týká se to nejen Plzeňského, ale i Středočeského kraje, takže se k tomu vyjadřuje více úřadů a dopravních inženýrů policie. Není to tak, že se na začátek a konec obce osadí značka a tím je všechno vyřešené,“ říká starosta Holoubkova Lukáš Fišer.

Mýtský starosta František Končel uvedl, že na úřad přišel s předstihem dopis o opravě dálnice. V něm silničáři uvedli, že objížďku nepřipravují, protože vozidlům bude stačit jeden pruh každým směrem.

„Jenže hodně aut teď opravovaný úsek objíždí po staré silnici a v Mýtě jsme na tom snad ještě hůř, než před zprovozněním dálnice před dvaadvaceti lety. Dnes je mnohem silnější provoz, než v minulosti. Podél hlavní silnice ještě nemáme v obci chodníky a navíc je tu jen jediný přechod u školy. Pro starší lidi je dnes uměním přejít přes silnici,“ popisuje Končel.

V sousedním Kařezu je situace podobná. „Když to řeknu jednoduše, teď je to masakr. Denně po téhle silnici jezdím, všechna auta většinou od Plzně sjíždějí už na Rokycany a jedou přes všechny obce podél dálnice. Provoz se u nás zvýšil rapidně, nepřejdete silnici. Lidi si stěžují, nevím, co s tím dělat. Podobnou situaci pamatuji ještě jako kluk, když nebyla dálnice, a přes Kařez jezdilo všechno. Navíc je zavřený i blízký sjezd a nájezd u Cerhovic, který běžně používá hodně lidí z okolí,“ shrnul situaci starosta Kařezu Václav Krofta.

MF DNES zjistila, že na krajském úřadu už delší dobu zpracovávají projekt, který by měl v blízké budoucnosti alespoň nákladním autům znemožnit objíždění dálnice. První obcí, kterou nebudou smět kamiony projet, budou Ejpovice.

Ejpovice by se mohly kamionů zbavit už příští rok

„V současné době zpracováváme projekt na uzavření průjezdu Ejpovicemi. Plánujeme v první etapě postupné uzavření silnice pro tranzit z Ejpovic až do Svojkovic. Dokonce jsme už nabízeli státu, ať si převezme silnici druhé třídy číslo 605. Je neustále využívaná jako objízdná trasa dálnice. Bohužel, ministerstvo nám odpovědělo, že o jejím převzetí neuvažuje, ale můžeme ji opravit z peněz, které dostáváme ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jenže to by stálo přes miliardu korun,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer.

Plánované omezení průjezdu kamionů Ejpovicemi v příštím roce a později na trase až do Svojkovic je jen začátek boje s řidiči kamionů, kteří se jen vyhýbají silnicím, kde se platí mýto.

Hejtmanství společně s obcemi plánuje, že takové kamiony vůbec nepustí na krajské silnice. To znamená, že v budoucnu by kamiony, které krajem jen projíždějí, mohly jezdit jen po státních silnicích, tedy dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích první třídy.