Stavební firmy mají vydané povolení do poloviny července. „V průběhu pátku by mělo docházet k vracení provozu na nově opravenou část, o víkendu už má být přivaděč mezi Plzní a nájezdem na dálnici D5 u Ejpovic bez omezení,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Adam Koloušek.
ŘSD na začátku týdne začalo postupně přebírat opravený úsek rychlostní komunikace. Stavební firmy budou ještě v dalších dnech dokončovat poslední práce v opravovaném úseku, ty už se ale nebudou týkat vozovky.
Rekonstrukce přibližně tříkilometrového úseku od Ejpovic až za mimoúrovňovou křižovatku Kyšice stála téměř čtvrt miliardy korun. Pás ve směru na Plzeň stavební firmy nově vybudovaly loni, opačný směr rozkopaly letos na jaře a práce končí nyní.
Bagrování do hloubky kolem 2,5 metru
Aby stavbaři odstranili příčinu vytváření hrbů napříč asfaltovým povrchem, museli odbagrovat a odvézt všechnu hlínu a zeminu, kterou jejich předchůdci použili v 90. letech minulého století při stavbě přivaděče. Museli tak odbagrovat vše přibližně do hloubky kolem 2,5 metru, za odtěženou zeminu navézt novou s prověřenými vlastnostmi a silnici postavit úplně novou.
Přivaděč mezi Plzní a Ejpovicemi patří mezi vybrané v České republice, na kterých je zvýšená rychlost na 110 kilometrů v hodině. Současně s přestavbou silnice nechalo ŘSD vyměnit i středová svodidla. Nově jsou v opraveném úseku vyšší a odolnější typu H3, která při nehodě dokážou udržet i nákladní auto. Dálničáři je používají při modernizacích v posledních asi šesti letech.
Nerovnosti se na přivaděči objevily přibližně před sedmi roky. Silničáři nejdřív nechali hrby zbrousit. Asfalt se však zvedal opakovaně v téměř celém tříkilometrovém úseku, boule se tvořily v obou směrech. Expertizy pak prokázaly, že při stavbě přivaděče se v základech komunikace ocitly bobtnavé zeminy.
„Když se nacucají vodou, v zimě zvětší svůj objem, ale do původního se už nevrátí,“ shrnuli dálničáři závěry expertů.
Úplně stejný problém řešili předloni dálničáři přímo na dálnici jen o několik kilometrů dál, na úseku dálnice D5 mezi Ejpovicemi a Rokycany. A ještě předtím na stejné dálnici blíže Praze, u středočeské Bavoryně. I tam problém s bobtnajícími materiály v podloží řešili odbagrováním až na zemní pláň a postavení úplně nové komunikace. Tam začalo budování dálnice v roce 1992, úsek mezi Bavoryní a Mýtem byl pro dopravu otevřený v říjnu 1995.
Zvlněný dálniční přivaděč u Kyšic (24. 3. 2017)